Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Kuga
Palubní desku mají oba vozyshodnou. Ve výbavě nechybí obrazovka multimediálního systému s navigací.
Také 12,3“ digitální přístrojový štít nebo možnost zvolit jeden z pěti jízdních módů najdete ve standardu.
Zvolit můžete jeden ze čtyř režimů fungování hybridu: normální, čistě elektrický, zachování úrovně nabití baterie, dobíjení akumulátoru spalovacím motorem.
26 Fotogalerie

TEST Spotřeba Fordů Kuga HEV & PHEV – Slibují jezdit za 1,1 litru

Leoš Káňa

Benzin a nafta výrazně zdražují a všichni začínají vážně řešit spotřebu. Udávaný průměr plug-in hybridních vozů lehce nad jeden litr na 100 km tak vypadá nadmíru lákavě. Je však reálný? Není lepší klasický hybrid? Ukážeme na kompaktním SUV Ford Kuga.

Benzin s naftou zdražily tak, že nejlevněji ujedete 100 km na elektřinu z domácí zásuvky. To umí plug-in hybrid. Základní myšlenka hybridních pohonů je správná. Draze zaplacenou energii určenou k rozjetí automobilu se snaží alespoň částečně získat zpět při zpomalování – říkáme tomu rekuperace. Běžná auta totiž o ni při brzdění přijdou. U hybridů při stejné činnosti do hry vstupuje generátor, který vyrábí elektřinu. Proud se uloží do baterií a následně ho vůz pomocí elektromotoru využije při zrychlování a někdy i samotné jízdě. Elektrifikace spalovacích motorů tak vždy přináší výhodu v podobě nižších emisí a samozřejmě i spotřeby. Plug-in hybridy dodávají další bonus v podobě větší a silnější baterie, kterou lze dobíjet externě z elektrické sítě. Díky ní potom ujedou spoustu kilometrů v čistě elektrickém režimu. Dle oficiálních měřicích cyklů tak vykazují minimální spotřebu i emise, což jim umožňuje využívat výhod elektrických registračních značek. Na druhou stranu je ale dobíjecí hybrid výrazně dražší, protože drahé jsou baterie.

Stejný základ

Jedním z nejlevnějších plug-in hybridních SUV současnosti je Ford Kuga, který se prodává i ve standardním hybridním provedení. Takže jsme obě verze postavili proti sobě a snažili se zjistit, která je výhodnější. Základ mají oba vozy shodný. Tvoří ho zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 112 kW, který pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu. Prostřednictvím bezestupňové převodovky e-CVT se připojuje vodou chlazený synchronní trakční elektromotor. Ten je také stejný, jen v případě plug-in hybridu má výkon 97 kW a u klasického hybridu 92 kW. Dobíjecí kuga i díky jinému softwaru disponuje celkovým výkonem 165 kW, druhá verze se musí spokojit jen se 140 kW. To ji ale nemusí mrzet, protože díky podstatně menší baterii je zhruba o 150 kg lehčí. To znamená, že by měla mít lepší dynamiku, a i oficiální údaje ukazují, že by se na stovku měla dostat o 0,1 s rychleji. Naše podrobná měření tyto předpoklady potvrdila. Z nuly na 100 km se dokonce při prvním průjezdu (měříme v jednom i druhém směru a výsledek zprůměrujeme) standardní hybrid dostal za 8,6 sekundy. A na podobné úrovni se kuga držela i při dalších měřeních. Uskutečnili jsme totiž čtyři, stejně jako začátkem léta, kdy jsme proti sobě postavili hybridní a plug-in hybridní Toyoty RAV4 s pohony všech kol. Stejně jako tehdy se i dynamika fordu postupem času mírně zhoršovala, protože se baterie vybíjely. Znát je to ale až při rychlostech nad 140 km/h, takže při pohybu na českých silnicích u hybridní kugy ztráta dynamiky nehrozí.

Uvadá lehce

Také plug-in hybridní kuga se při měření držela statečně. Akceleraci na stovku zvládla v nejlepším čase za rovných devět sekund. Až do 120 km/h zrychloval plug-in hybrid víceméně stejně a bylo jedno, zda je baterie o kapacitě 14,4 kWh nabitá, nebo zcela prázdná. Rozdíl jsme zaznamenali až ve vyšších rychlostech, kde se zcela „vyšťavenou“ baterií kuga na 160 km/h zrychlí zřetelně pomaleji. Ale rozdíly nejsou nijak dramatické a rozhodně nekopírují naše zkušenosti z plug-in hybridní Toyoty RAV4 AWD měřené stejným způsobem. U ní se totiž o pohon starají dokonce dva silné elektromotory, které potřebují hodně proudu. A pokud ho již baterie nemohou dodat, je rozdíl v dynamice u Japonky propastný. U fordu hlavní tíhu zrychlování nese zážehový čtyřválec, takže uvadání není tak znatelné. Aby byl výčet kompletní, změřili jsme zrychlování plug-in hybridní verze i v čistě elektrickém režimu. Na čtyřicítku se dostane za 3,7 s, na šedesátku za 6,4 s, na osmdesátku za 10,5 s a na stovku za 16,4 s. I to jsou slušné hodnoty, ale v případě dynamiky získává první bod hybridní verze.

Elektřinou po městě

Nyní se dostáváme k nejdůležitějšímu: spotřebě a ekonomice provozu. Předností plug-in hybridní kugy je schopnost jezdit čistě na elektřinu. Baterii Li-ion 14,4 kWh (využitelná kapacita je 10,1 kWh) lze podle Fordu dobít z běžné 220V zásuvky za šest hodin, s použitím 16A wallboxu se doba nabíjení zkrátí na 3,3 hodiny. Podle metodiky WLTP by měl kombinovaný dojezd na elektriku oscilovat mezi 57 až 64 kilometry. Na dojíždění do práce a domů by to mohlo stačit, takže si to jedeme ověřit do odpolední pražské dopravy. Nabito máme na 100 % a volíme čistě elektrický režim – k dispozici je ještě normální, uchování úrovně nabití a dobíjení spalovacím motorem. Palubní počítač nám ukazuje dojezd 53 km. Provoz je mimořádně hustý, takže více času prostojíme na semaforech a v kolonách. Po téměř dvou hodinách je kapacita baterie na nule a naskakuje benzinový agregát – čistě elektrický režim už potom nastavit nelze. Na elektřinu jsme najeli 59,8 kilometru. Když k tomu připočteme bonus v podobě elektrických registračních značek s benefitem daňových úspor a parkování v modrých zónách, dobíjecí kuga skóre vyrovnává.

Vyplatí se dobíjet?

Benzin zdražuje a rostou také ceny automobilů. Najít v této době uživatelsky příjemné, prostorné, kvalitní SUV, které vás finančně nezruinuje, není jednoduché. Zajímavou volbou by mohl být Ford Kuga. Úsporné hybridní provedení s výkonem 140 kW stojí 762.900 Kč, což s ohledem na bohatou výbavu provedení ST-Line není moc – standardem je digitální přístrojový štít, navigace či bezklíčové odemykání. Plug-in hybrid ve stejné výbavě za 954.900 Kč je podstatně dražší, i když s cenou pod milion patří k levnějším dobíjecím SUV na trhu. Rozdíl v ceně je tedy 192.000 Kč v neprospěch externě dobíjecího provedení. Po našem měření spotřeby je jasné, že aby se plug-in hybridní kuga finančně vyplatila, musela by fungovat jen na elektřinu. Pokud bychom nabíjeli doma za cenu 5 Kč za kilowatthodinu, jezdili bychom za 87 haléřů na kilometr. Dobíjet u stojanů nemá cenu, protože kuga neumí rychlodobíjení (stejně byste u něj strávili minimálně 3,3 hodiny) a cena elektřiny z něj je podstatně vyšší. Kuga s klasickým hybridem jezdila po městě s průměrem 5,0 l/100 km, což při aktuální ceně 36 Kč za litr benzinu znamená náklady na jeden kilometr ve výši 1,80 Kč. S plug-in hybridní kugou byste tak na kilometru ušetřili 93 haléřů. Plug-in hybridní provedení se tak začne finančně vyplácet až po ujetí 206.500 km, a to by muselo využívat pouze elektřinu. To je opravdu hodně, takže hybrid zvyšuje náskok.

Pořizovací nákladyFord Kuga 2.5 Duratec HEVFord Kuga 2.5 Duratec PHEV
Základní cena762 900 Kč (ST-Line)954 900 Kč (ST-Line)
Cena srovnatelných verzí762 900 Kč (ST-Line)954 900 Kč (ST-Line)
PRVKY VÝBAVY
Automatická dvouzónová klimatizace
Světlomety LED✔ (potkávací)✔ (potkávací)
Vyhřívání předních/zadních sedadel/volantu9 000 Kč9 000 Kč
Zadní/přední parkovací senzory/kamera✔/✔/✔✔/✔/✔
Litá kola✔ (18")✔ (18")
Navigace
Digitální přístrojový štít
Dešťový/světelný senzor✔/✔✔/✔
Tempomat/adaptivní tempomat✔/24 900 Kč*✔/24 900 Kč*
Bezklíčkové odemykání/startování✔/✔✔/✔
El. sedadlo řidiče
El. otevírání kufru11 700 Kč11 700 Kč
Metalíza15 900 Kč15 900 Kč
* V sadě Technology
Náhradní dílyFord Kuga 2.5 Duratec HEVFord Kuga 2.5 Duratec PHEV
Světlomet/zadní sdružená svítilna (Kč)31 443/700931 194/11 240
Přední/zadní nárazník (Kč)12 928/13 87511 248/13 875
Přední blatník (Kč)4325
Čelní sklo (Kč)23 53521 151
Přední brzdové destičky + výměna (Kč)2343 + 700
Cena práce v servisu (Kč/hod.)1000
Náklady na servisní prohlídky do ujetí100 000 km(Kč) 34 000
Akumulátor (Kč)cena není k dispozici
Výměna akumulátoru (Kč)cca 3000cca 3000
Záruky: celý vůz/lak/neprorez. karoserie/hybridní systém/vysokonapěťový akumulátor (roky)2/2/12/5 nebo 100 000 km/8 let nebo 160 000 km
Orientační ceny, skutečná částka se může v jednotlivých autorizovaných servisech lišit Zdroj: údaje výrobce

Stejné šance

Zajímalo nás, jak si vozy vedou v hybridních režimech, abychom věděli, jaký apetit má plug-in bez elektřiny. Opět začínáme městským prostředím. Po téměř třiceti kilometrech na palubním počítači hybridní verze svítí průměr 5,0 l/100 km a u plug-inu 4,9 l/100 km. Zásadní rozdíl vidíme u kolonky „kilometry na elektřinu“, kde fordy měří úsek, v němž neběží benzinový motor (tedy i s jízdou bez plynu a zpomalováním). Hybrid v tomto režimu ujel 13 km, plug-in 19,4 km. Dobíjecí kuga totiž zvládá lépe rekuperaci (u hybridu se nám stalo, že i při zpomalení běžel spalovací čtyřválec) a při rozjezdech vydrží na elektřině výrazně déle.

Ford KugaFord Kuga | Svět motorů

 

Následně jsme se vydali na okresní silničky. Trasu délky 52,8 km zvládla opět lépe dobíjecí kuga s průměrem 4,9 l/100 km. V kopcovitém terénu totiž maximálně využila elektřinu rekuperovanou při sjezdech z kopce, když na následných rovinkách v bezemisním režimu jezdila i osmdesátkou. „Na elektřinu“ tak ujela neuvěřitelných 38,1 km. U hybridu jsme zaznamenali spotřebu 5,2 l/100 km, což také není rozhodně špatné, ale jeho hlavní přednosti se ukázaly při jízdě po dálnici. V rychlostech nad 120 km/h totiž elektromotory skoro vůbec nepomáhají a vozy spoléhají hlavně na benzinové agregáty. Těžší plug-in si proto řekl o 8 l/100 km, klasický hybrid si vystačil se 7,1 l/100 km. Pokud byste tedy nejezdili na dálnici, byla by i vybitá plug-in hybridní kuga velmi úsporná, ale tradiční hybrid ji nakonec v našem mixu překonává. Na konci testovacího dne totiž ukazuje krásnou průměrnou spotřebu 5,9 l/100 km, do níž je započítáno i krátké popojíždění při focení. Plug-in po stejných 140 km spotřeboval 6,2 l/100 km. Hybrid jde opět do vedení.

Další body pro HEV

Jízdně se nám také více zamlouval jednodušší, hybridní model. Obě vozidla se díky hybridnímu ústrojí rozjíždějí a následně jedou neuvěřitelně plynule. Postřehnout se nedá ani přechod z různých jízdních režimů, tedy z elektrického na hybridní a obráceně. U plug-inu nám připadá spalovací motor hlučnější. Je to způsobeno tím, že když naběhne, musí pracovat ve vyšších otáčkách, aby utáhl těžší auto. S vyšší hmotností souvisejí další negativa. Tužší nastavení tlumičů má za následek horší komfort odpružení. A také působí těžkopádně při vyhýbacím manévru mezi kužely. Baterie pod podlahou enormně snižují těžiště. Náklony jsou u něj sice naprosto minimální a karoserie hybridu se hýbe nepatrně více, ale tratí tím přilnavost pneumatik. Plug-in je totiž výrazně nedotáčivý a po snaze o prudkou změnu směru se hrne dál po rovné trajektorii. Takže to znamená další bod pro standardní hybrid, který je sice také nedotáčivý, ale o trochu méně.

Další rozdíly objevujeme v praktičnosti. Hybridní kuga má baterii schovanou pod sedadlem spolujezdce. U plug-in hybridu je velký akumulátor tak nějak divně uchycen zespoda pod celou podlahou. Zřetelně vystupuje do prostoru, což snižuje světlou výšku a tím i průchodnost lehčím terénem. Toto řešení na druhou stranu zajišťuje, že nebylo potřeba omezovat prostor pro posádku, která se tak může u obou vozů těšit na dostatek místa. Hybridy mají jen lehce omezený zavazadelník. Vzhledem k posuvné druhé řadě sedadel nabídnou objem kufru v rozsahu od 411 do 581 litrů, což je jen o 64 litrů méně než u modelů s tradičními spalovacími motory.

Závěr

Pokud bychom mezi kompaktními a středními SUV hledali co nejúspornější model, abychom tolik neplatili za drahé palivo, Ford Kuga by byl v našem hledáčku nejvážnějších kandidátů. Jenže nebyl by to dobíjecí plug-in s proklamovanou kombinovanou spotřebou 1,0-1,1 l/100 km, ale klasický hybrid. Ten totiž funguje na jedničku. Jízda s ním je plynulá, klidná a dostatečně úsporná. Kuga s ním za to umí i slušně vzít, takže se s ní nemusíte bát předjíždět. Navíc s cenou 762.900 Kč není vůbec drahá a představuje lepší volbu než líná vznětová patnáctistovka s automatem za 712.900 Kč. Plug-in hybrid má sice výhodu v levnějším provozu čistě na elektřinu a speciálních značkách, jenže finančně by se vyplatil až po extrémně dlouhé době. A kdoví, zdali vůbec někdy.

POŘADÍ1. Ford Kuga 2.5 Duratec HEV2. Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
PLUSYSpotřeba ve všech jízdních režimechSlušný dojezd na elektřinu
 Solidní dynamika bez výrazného slábnutíPříznivá spotřeba v hybridním režimu
 Příznivá cenaPříkladná rekuperace
 Souhra hybridního ústrojíSouhra hybridního ústrojí
 Bohatá výbavaBohatá výbava
MINUSYVýrazná nedotáčivostJeště větší nedotáčivost
 Menší kufr než u benzinu/dieseluTuhý a méně komfortní podvozek
 Nelze ručně zapnout režim EVVyšší cena
Údaje o testovaných vozidlechFord Kuga 2.5 Duratec HEVFord Kuga 2.5 Duratec PHEV
Motor, ventilový rozvodbenzin R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3)2488
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1)112/5500112/5500
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1)200/-200/-
Výkon elektromotoru (kW)9297
Točivý moment elektromotoru (Nm)230230
Systémový výkon (kW/min-1)140/5500165/5500
PřevodovkaeCVT
Délka x šířka x výška (mm)4614 x 1883 x 1675
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm)2710, 1597/1588
Světlá výška (mm)191160
Standardní pneumatiky225/60 R18
Provozní/užitečná hmotnost (kg)1701/5891844/551
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg)750/1600750/1500
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l)411-581/1481
Objem nádrže paliva (l)5445
Kapacita li-on baterií (kWh)1,114,4 (využitelná 10,1)
Nejvyšší rychlost (km/h)196200 (137 na elektřinu)
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)9,19,2
Emise CO2 podle WLTP (g/km)123-13222-25 (121-127)*
Kombinovaná spotřeba paliva podle WLTP (l/100 km)5,4-5,81,0-1,1 (5,4-5,6)*
* Pouze v hybridním módu, když jsou baterie vybit