Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Ypsilon LX Ibrida
Lancia Ypsilon LX Ibrida
Lancia Ypsilon LX Ibrida
Lancia Ypsilon LX Ibrida
35 Fotogalerie

Znovuzrozená Lancia neslaví úspěchy. Prodeje se propadly na čtvrtinu

Michal Dokoupil

Lancia byla poslední roky velmi zvláštním úkazem: s jediným modelem a jediným trhem patřila mezi nejprodávanější vozy v Itálii a dokázala překonat i celosvětové prodeje Alfy Romeo. Znovuzrození s novým modelem ale zatím vypadá spíše jako konec pohádky o italském nezmarovi.

Značka Lancia je už roky pro většinu světa mrtvá. Spolehnout se až do loňska musela na jediný starý model a jediný trh, Itálii. A i přesto se jí dařilo, a v prodejích dokázala v lepších letech předehnat i celou nabídku sourozenecké Alfy Romeo, která prodává po celém světě. Zvládla to s malinkým modelem Ypsilon, který se vyráběl od roku 2011.

Nejen to, po covidovém pádu v roce 2020 se dokonce prodeje lehce zvedaly. V roce 2019 Ypsilon zvládnul prodat 58.755 kusů, o rok později jen 43.023 kusů. Pak se každý rok o pár procent zlepšil a předloni skončil na 44.884 kusech, jako třetí nejprodávanější vůz Itálie. Loni už však roční bilance skončila jen na 32.175 kusech; v polovině roku totiž původní model nahradila nová generace.

Dobře je to vidět na měsíčních prodejích: rok začal slibně s 3.911 kusy za leden, ještě v červnu se prodalo 4.149 kusů, ale pak začal nástup novinky. V srpnu prodeje klesly na 1.362 kusů, v říjnu poprvé spadly pod tisícovku a rok skončil neslavně s 636 kusy. Letošní leden s 890 prodanými Ypsilony znamená 77% meziroční propad.

Za loňský rok se podařilo udat jen 3.900 kusů nového Ypsilonu, z čehož 550 jich mělo elektrický pohon. Pomoci měla expanze na mimoitalské trhy, poprvé od roku 2017. Jenže navrátivší značka neměla pozitivní start nikde: ve Francii se jich prodalo jen 132, v Belgii 77, v Nizozemsku 73, ve Španělsku 57 a v Lucembursku 12. Na start v Německu se zatím Lancia chystá, prodej má začít letos.

Jaký je důvod propadu v domovské Itálii? Nový Ypsilon je velmi odlišným autem od toho předchozího. Malá stylovka, vyráběná od roku 2011, sdílela techniku s Fiatem 500 a pořídit se dala v přepočtu už za 380.000 Kč. Novinka je mnohem větší a v základní výbavě je v přepočtu za 595.000 Kč. Je tedy o 56 % dražší než dříve.

Video placeholder
Lancia Ypsilon • Lancia

Vyšší cena by se dala omluvit hybridním pohonem, což je pro nový Ypsilon základní motorizace. Jenže jde jen o 48 V mild-hybrid, který reálně nic moc navíc nepřináší. Možný je také pomalý náběh výroby, ale auto se vyrábí už od loňského jara v dávno rozjeté továrně ve španělské Zaragoze, kde linku sdílí se sourozencem Oplem Corsa. Vzhledem k problémům koncernu Stellantis tedy nevypadá budoucnost Lancie růžově, pokud ji tedy nepomohou dva nové chystané modely, Gamma a Delta.