Znovuzrozená Lancia neslaví úspěchy. Prodeje se propadly na čtvrtinu
Lancia byla poslední roky velmi zvláštním úkazem: s jediným modelem a jediným trhem patřila mezi nejprodávanější vozy v Itálii a dokázala překonat i celosvětové prodeje Alfy Romeo. Znovuzrození s novým modelem ale zatím vypadá spíše jako konec pohádky o italském nezmarovi.
Značka Lancia je už roky pro většinu světa mrtvá. Spolehnout se až do loňska musela na jediný starý model a jediný trh, Itálii. A i přesto se jí dařilo, a v prodejích dokázala v lepších letech předehnat i celou nabídku sourozenecké Alfy Romeo, která prodává po celém světě. Zvládla to s malinkým modelem Ypsilon, který se vyráběl od roku 2011.
Nejen to, po covidovém pádu v roce 2020 se dokonce prodeje lehce zvedaly. V roce 2019 Ypsilon zvládnul prodat 58.755 kusů, o rok později jen 43.023 kusů. Pak se každý rok o pár procent zlepšil a předloni skončil na 44.884 kusech, jako třetí nejprodávanější vůz Itálie. Loni už však roční bilance skončila jen na 32.175 kusech; v polovině roku totiž původní model nahradila nová generace.
Dobře je to vidět na měsíčních prodejích: rok začal slibně s 3.911 kusy za leden, ještě v červnu se prodalo 4.149 kusů, ale pak začal nástup novinky. V srpnu prodeje klesly na 1.362 kusů, v říjnu poprvé spadly pod tisícovku a rok skončil neslavně s 636 kusy. Letošní leden s 890 prodanými Ypsilony znamená 77% meziroční propad.
Za loňský rok se podařilo udat jen 3.900 kusů nového Ypsilonu, z čehož 550 jich mělo elektrický pohon. Pomoci měla expanze na mimoitalské trhy, poprvé od roku 2017. Jenže navrátivší značka neměla pozitivní start nikde: ve Francii se jich prodalo jen 132, v Belgii 77, v Nizozemsku 73, ve Španělsku 57 a v Lucembursku 12. Na start v Německu se zatím Lancia chystá, prodej má začít letos.
Jaký je důvod propadu v domovské Itálii? Nový Ypsilon je velmi odlišným autem od toho předchozího. Malá stylovka, vyráběná od roku 2011, sdílela techniku s Fiatem 500 a pořídit se dala v přepočtu už za 380.000 Kč. Novinka je mnohem větší a v základní výbavě je v přepočtu za 595.000 Kč. Je tedy o 56 % dražší než dříve.

Vyšší cena by se dala omluvit hybridním pohonem, což je pro nový Ypsilon základní motorizace. Jenže jde jen o 48 V mild-hybrid, který reálně nic moc navíc nepřináší. Možný je také pomalý náběh výroby, ale auto se vyrábí už od loňského jara v dávno rozjeté továrně ve španělské Zaragoze, kde linku sdílí se sourozencem Oplem Corsa. Vzhledem k problémům koncernu Stellantis tedy nevypadá budoucnost Lancie růžově, pokud ji tedy nepomohou dva nové chystané modely, Gamma a Delta.