Známe kandidáty na evropské Auto roku 2025. Jsou mezi nimi i škodovky
Vítěz dalšího ročníku tradiční ankety o nejlepší nový automobil v Evropě bude vyhlášen na začátku března roku 2025. Už teď ale víme, kdo o titul bude bojovat.
Evropská anketa Auto roku byla kdysi velmi prestižní záležitostí. V posledních letech ovšem vítězové budí spíše údiv. Například loni vyhrál Jeep Avenger, který ani v segmentu malých crossoverů nepředstavuje žádný technický ani jiný přelom. Letos se prvním místem může pochlubit čistě elektrický Renault Scenic E-Tech, který stojí na technice aliančně spřízněného Nissanu Ariya z roku 2020. I v jeho případě se nejedná o elektromobil, který by způsobil sebemenší revoluci.
O vítězi totiž ve velké míře rozhodují porotci z Francie, Itálie a Španělska, kteří mají dohromady 18 zástupců z celkových 58. K nim se navíc každoročně přidávají zástupci z dalších kulturně, jazykově a jinak příbuzných zemí. Příkladem budiž dvojice porotců z Belgie, která v letošním finále dala Renaultu Scenic 10 a 7 bodů, novému BMW 5 ovšem pouze jeden bod. To přitom nakonec skončilo celkově druhé.
Zamrzí i rozdělení počtu hlasujících, které neodráží velikost trhu ani jeho důležitost. Například Španělsko má proto v porotě šest zástupců, tedy stejný počet jako populačně téměř dvakrát větší Německo s trojnásobnými registracemi nových aut za rok 2023 (2,84 milionu vs. 945 tisíc). Maďarsko s 9,63 miliony obyvatel a necelými 108 tisíci prodanými auty za rok 2023 zastupují dva zástupci. Polsko se 36,75 miliony obyvatel a 475.000 registracemi má taktéž dva porotce, Česko (10,9 milionu; 221.422 registrací za rok 2023) reprezentuje pouze kolega Jiří Duchoň.

Dá se tedy předpokládat, že i v následujícím roce budou na předních příčkách francouzská, italská či španělská auta, aniž by to cokoliv vypovídalo o jejich kvalitě. Na druhou stranu nelze všechny vozy ze zmíněných zemí podezřívat z automatické protekce, jen je třeba vnímat hlasování v celém jeho kontextu.
Ze 41 kandidátů jich v chystaném ročníku hned 25 nabízí elektrický pohon jako jedinou variantu, případně jako alternativu ke spalovacím agregátům. V přehledu nechybějí ani pět čínských modelů (BYD Seal U, MG3, MG Cyberster, Smart #3 a Xpeng G6), přičemž dva zástupce má i Česko. O vítězství totiž zabojují Škody Kodiaq a Superb.
Kandidáti na evropské Auto roku 2025:
- Alfa Romeo Junior
- Audi Q6 e-tron
- BMW X2/iX2
- BYD Seal U
- Citroën C3/e-C3
- Citroën C3 Aircross
- Cupra Tavascan
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Fiat Grande Panda
- Ford Explorer
- Ford Tourneo Courier
- Hyundai Inster
- Hyundai Santa Fe
- KGM (SsangYong) Torres
- Kia EV3
- Lexus LBX
- Maserati GranTurismo
- Maserati Grecale
- Mazda CX-80
- MG3
- MG Cyberster
- Mini Cooper SE
- Mini Countryman
- Opel Grandland
- Opel Frontera
- Polestar 3
- Polestar 4
- Porsche Macan
- Renault 5
- Renault Symbioz
- Renault Rafale
- Škoda Superb
- Škoda Kodiaq
- Smart #3
- Suzuki Swift
- Toyota Land Cruiser
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Tiguan
- Volvo EX90
- Xpeng G6
Zejména první jmenovaná škodovka má docela velkou šanci na finálovou účast. Na druhou stranu německy hovořící porotci možná upřednostní technicky spřízněný, avšak podle mých zkušeností ne tak dobře odladěný Volkswagen Tiguan.
Moje finálové složení bych odhadl následovně: Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Fiat Grande Panda, Renault 5, Škoda Kodiaq, Suzuki Swift, Volkswagen Tiguan a Volvo EX90.
A koho byste do finále poslali vy? Můžeme se o tom pobavit v diskuzi pod tímto článkem.