Zlaté časy autosalonů: Před 20 lety byla v Paříži pořádná nálož premiér
Autosalony už nejsou to, co bývaly. Řada výrobců je rovnou ignoruje, další tam jen málokdy ukáží něco nového. Změnu ukazuje pohled na situaci před dvaceti lety. Pařížský autosalon v roce 2004 byl plný zásadních premiér. Stačí se rozhlédnout na parkovišti u českého supermarketu a některé z tehdy představených aut tam určitě bude.
Pro české řidiče byla tehdy na přelomu září a října 2004 nejdůležitější premiéra druhé generace Škody Octavia Combi. Škoda následovala dobré mravy a verzi liftback představila na jaře na autosalonu v Ženevě, kombík pak na podzim v Paříži. Zkrátka, aby na obě události něco velkého měla. Do Paříže přivezla i faceliftovanou jedničkovou fabii.
Dnes své novinky Škoda ukazuje na speciálních akcích mimo autosalony. To bylo například vidět při premiéře modelu Elroq, který se představil na akci v Praze, na autosalonu v Paříži bude ale Elroq stále veden jako premiéra. Podobné je to i u dalších automobilek.
Mezi největší pařížské premiéry roku 2004 patřila například druhá generace Fordu Focus se ukázala právě v Paříži a hned vzbudila velké debaty o tom. Ten je i připomínkou toho, jak silnou pozici tato americká značka v Evropě měla a jak se z něj postupně vytrácí. Model Focus už před lety zmizel z nabídky v USA, v Evropě by měl skončit příští rok - značka sází na SUV, každopádně pozice v Evropě postupně slábne.
Velkou událostí v Paříži byla i trojice novinek německých značek Audi, BMW a Mercedes. Všechny potvrdily svou ambici vyrábět menší auta a jít do dříve ignorovaných segmentů. Audi představilo A3 Sportback, BMW první generaci řady 1, Mercedes pak druhou - dospěleji působící - generaci třídy A. Sekundovat německé trojce zkusila Alfa Romeo s faceliftem modelu 147. Prémiová konkurence Volkswagenu Golf se tehdy výrazně zahustila.
Z dnešního pohledu je zajímavý mizivý podíl SUV mezi významnějšími premiérami. Trend už byl tehdy jasný a automobilky na vlnu postupně SUV naskakovaly. V Paříži před dvaceti lety byla ale prakticky jen premiéra druhé generace Kia Sportage a prototypu s laškovným názvem Chevrolet S3X, ze kterého se druhý rok vyklubal produkční Chevrolet Captiva. Nissan přivezl do Evropy modely Murano a Pathfinder.
Pak šlo o spíše premiéry pod kapotou - ukázala se osmiválcová verze Volva XC90 (je vhodné připomenout, že Volva dnes nemají více než čtyři válce), Honda představila CR-V s pro Evropu klíčovým naftovým motorem a Mitsubishi přivezlo Outlander s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem. Tehdy také ještě emise automobilky tolik netrápily a BMW ukázalo novou generaci modelu M5 ve verzi E60 rovnou s vidlicovým desetiválcem. Spotřeba 14,8 litru na sto by už dnes neprošla, koneckonců stávající verze M5 je plugin hybrid s papírovou spotřebou dva litry na sto, a to podle přísnější metodiky WLTP.
Segment MPV tehdy ještě žil a řada automobilek ještě zkoušel na vlnu jeho obliby zavčas naskočit. Honda například přivezla model Jazz a Mazda šestimístný model 5.
V Paříži nechyběly ani vozy, které automobilkám úplně nevyšly. Například mini Peugeot 1007 s posuvnými dveřmi. Opomenout nelze ani Seat Toledo s designem od Waltera de Silvy, ten měl tedy už dříve předpremiéru na autosalonu v Madridu, v Paříži to ale bylo oficiální pro velký automobilový svět. Tehdejší sázka na oblý design nevyšla. Značce klesaly prodeje a konkrétně Toledo si proti předchozí generaci kupoval jen zlomek zákazníků. Navíc jen znalci dokázali rozeznat tehdejší modely Leon, Altea a Toledo.

Přítomné byly i značky, které z Evropy zmizely, například Chevrolet a Chrysler. Rover představil model 75 ve verzi ke stoletému výročí značky. Ještě echt britské MG před svým koncem přivezlo roadster TF.
Před dvaceti lety v Paříži nechyběla prakticky žádná v Evropě přítomná automobilka. Letos v říjnu to bude jiné. Chybět budou například Hyunda, Mitsubishi, Nissan, Suzuki, Volvo i Mercedes. Drtivou většinu významnějších premiér přivezou francouzské automobilky.
Letošní seznam premiér sice také není krátký, ale je třeba připomenout dvě věci. Automobilky mají dnes výrazně více modelů než před dvaceti lety a řada letošních novinek nejsou tak úplně novinky. K mnohým jsou fotografie a technická data k dispozici měsíce a novináři už měli možnost si je vyzkoušet.
Premiéry 2004 | Očekávané "premiéry" 2024 |
Alfa Romeo 147 (facelift) | Alpine A290 GT |
Aston Martin Vanquish S | Audi RS3 Facelift |
Audi A3 Sportback | Audi A5 |
Audi A4 | Audi Q5 |
Bentley Continental GT | Audi A6 e-tron |
BMW řady 1 | Audi Q6 e-tron |
BMW M5 | Audi e-tron GT Performance |
Chevrolet Kalos | BMW M5 Touring |
Chevrolet M3X (později Matiz) | Cadillac Lyriq |
Chevrolet S3X (později Captiva) | Citroën C3 |
Chrysler 300C Touring | Citroën C3 Aircross |
Citroën C4 | Citroën C4 facelift |
Citroën C5 | Dacia Bigster |
Ferrari F430 | Ford Capri |
Fiat Panda 4x4 Climbing | Fiat Grande Panda |
Fiat Stilo Uproad | Kia EV3 |
Ford Focus | Leapmotor T03 |
Honda FR-V | Leapmotor B10 |
Honda Jazz | Leapmotor C10 |
Hyundai Coupe | Mini Aceman |
Hyundai Sonata | Mini JCW E (není potvrzené) |
Kia Sportage | Peugeot e-3008 & e-5008 verze s dlouhým dojezdem |
Lada Kalina | Renault 4 E-Tech |
Lancia Musa | Renault Symbioz |
Land Rover Discovery | Škoda Elroq |
Maserati MC12 | Volkswagen ID GTI Concept |
Mazda 5 | Volkswagen Tayron |
Mazda 6 MPS | |
Mercedes-Benz A | |
Mercedes-Benz CLS | |
Mitsubishi Colt | |
Nissan Z350 Roadster | |
Nissan Murano | |
Nissan Pathfinder | |
Opel Astra GTC | |
Peugeot 1007 | |
Peugeot 407 SW | |
Peugeot 607 (facelift) | |
Porsche 911 Carrera | |
Porsche Boxster | |
Renault Fluence Concept | |
Renault Modus | |
Seat Toledo | |
Skoda Fabia (facelift) | |
Škoda Octavia Combi | |
Suzuki Swift | |
Volkswagen Golf GTI | |
Volvo XC90 V8 |