Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
ZF Brake-by-Wire
ZF Brake-by-Wire
ZF Brake-by-Wire
Ilustrační foto
20 Fotogalerie

ZF v Česku otevřelo svou první továrnu s nulovými emisemi na světě

Ondřej Šámal

Německá společnost po rekonstrukci otevřela fabriku v Klášterci nad Ohří, která se nově pyšní provozem s nulovými emisemi. Vděčí za to nejen instalací solárních panelů na střechu.

Německá společnost ZF z Friedrichshafenu ležícího na březích Bodamského jezera patří mezi nejvýznamnější dodavatele automobilového průmyslu. Historie společnosti sahá do roku 1915, kdy byla založena firmou Luftschiffbau Zeppelin GmbH jako dodavatel převodovek pro slavné vzducholodě. Zkratka ZF vznikla z německého sousloví Zahnradfabrik, což můžeme přeložit jako fabrika na ozubená kola.

Aktuálně se věnuje produkci nejen převodovek včetně vynikajícího osmistupňového automatu 8HP pro motory s podélnou zástavbou, zabývá se také výrobou součástek pro řízení, nápravy, pokročilé jízdní a bezpečnostní asistenty, brzdové systémy a naskočila též do vlaku elektromobility.

Komponenty pro lokálně bezemisní vozy (konkrétně výkonovou elektroniku) vyrábí také v závodě v Klášterci nad Ohří, který prošel energetickou modernizací. V jejím rámci dostal 3400 střešních solárních panelů, které pokryjí až 20 % roční potřeby elektřiny fabriky. Zbytek energie firma nakupuje z obnovitelných zdrojů – především z větrných a vodních elektráren.

Kromě toho byl v českém závodě v Klášterci nahrazen plynový topný systém závislý na fosilních palivech tepelnými čerpadly, čímž se roční náklady na vytápění v závodě snížily o 50 %. V chladnějších měsících využívá závod k chlazení technologií přirozený chlad venkovního vzduchu (freecooling). Tuto koncepci místního klimatu doplňují různá opatření pro zlepšení tepelné izolace a rekuperace tepla.

Video placeholder
ZF EasyTurn • ZF

Díky všem úpravám se závod v Klášterci nad Ohří může pyšnit provozem a výrobou s nulovými emisemi. V rámci společnosti ZF se jedná o první takové zařízení na celém světě.

Společnost ZF provozuje závod v Klášterci od roku 1992. Dnes má nově přestavěný závod téměř 700 zaměstnanců a vyrábí výkonové elektronické komponenty pro elektromotory vyráběné v závodech ZF v Německu a Srbsku.