Ženeva 2018: Nové BMW X4 poprvé naživo. Překvapení na zadních sedačkách
BMW X4 se v roce 2014 stala menším bratrem modelu X6, když na něj automobilka aplikovala stejný styl se sníženou siluetou a sportovní zádí. Na menším modelu to podle mnohých vypadalo ještě hůře než u X6, zákazníci se ale takovému autu nebránili, za čtyři roky se prodalo více než 200.000 kusů X4, což rozhodně není špatné číslo. A tak v Ženevě debutuje druhá generace.
Může se zdát, že příchod novinky pouhé čtyři roky po premiéře předchůdce naznačuje neúspěch stávajícího modelu, jenže časná premiéra je způsobena loňským příchodem nové X3. X4 je od ní stále odvozena, a tak se BMW u ní rozhodlo co nejdříve použít modernější techniku nové generace.
A právě s novou X3 si sportovnější model klidně spletete. Když jsem k ní poprvé přicházel, podle její přídě bych ji bez nápisu X4 místo registrační značky nepoznal. Až jsem se na první pohled divil, proč na tak čestném místě stojí dobře známá X3 nebo dokonce X1. Díky masivním ledvinkám jsou teď všechna mnichovská SUV podobná jako vejce vejci.
Stačilo ale vůz obejít a bylo jasno, tohle je nová X4. Nízká silueta je obdobná jako u předchůdce, řešení zádě je ale zcela jiné. Na prvních fotografiích se mně zadní partie s úzkými světly rozšířenými do víka kufru moc nenadchly, ve skutečnosti ale vypadají lépe. Ta masa plechů je ale stále hodně velká, kvůli čemuž X4 z některých úhlů vypadá poněkud otyle.
Ve srovnání s předchozí generací X4 vcelku povyrostla, natáhla se o 81 mm na 4.752 mm, rozvor o 54 mm na 2.864 mm. Zároveň se rozšířila o 37 mm na 1.918 mm, zatímco výška se lehce snížila o tři milimetry na 1.621 mm. Navzdory sportovnímu stylu auto zcela nerezignovalo na terénní schopnosti, světlá výška činí 204 mm, brodivost pak 500 mm.
Uvnitř nás zajímal hlavně prostor na zadních sedadlech, palubní deska s digitálním přístrojovým štítem ozdobeným rámečky a skvělými materiály je totiž známá z X3. A při posazení se dozadu nás čekalo překvapení, místa tu rozhodně není tak málo, jak byste vzhledem k nízké siluetě čekali. Před koleny mám se svými 182 centimetry slušnou rezervu, nad hlavou mám asi tři centimetry místa. Výška nad zadní lavicí činí 92 centimetrů, což je jen o dva centimetry méně než u dnešní X3 s panoramatickým střešním oknem. Díky menšímu prosklení se ale vzadu X4 samozřejmě budete cítit poněkud stísněně, ideální není ani vystupování, kvůli výrazným podběhům. Šířka ve výši loktů s hodnotou 148 centimetrů odpovídá X3, stejný technický základ je zkrátka znatelný.
Vzhledem ke sportovním tvarům X4 pak může překvapit, že auto nezapomíná ani na praktickou stránku věci. Zadní sedadla mají nastavitelný sklon opěradla, po jejich sklopení nevznikne schod a i ložná plocha je prakticky rovná. Zavazadelník otevíraný tlačítkem schovaným pod logem na víku pak ukrývá i takové prvky jako gumové pásy na uchycení zavazadel, zásuvku, dvojitou podlahu nebo háčky na nákupní tašky. Objem činí 525 litrů, o 25 více než u konkurenčního Mercedesu GLC kupé. Výška po plato činící 49 cm a šířka 109 cm mezi podběhy odpovídá praktičtějšímu bratrovi, kufr X4 je ale dlouhý 102 cm, překvapivě o deset centimetrů více než v X3.
BMW X4 – technická data dostupných motorů | |||||
Model | xDrive20i | xDrive30i | xDrive20d | xDrive25d | M40d |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 | 2993 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 135/5000-6500 | 185/5200-6500 | 140/4000 | 170/4400 | 240/4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 290/1350-4250 | 350/1450-4800 | 400/1750-2500 | 500/2000 | 680/1750-2750 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 240 | 213 | 230 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,3 | 6,3 | 8,0 | 6,8 | 4,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 7,2 | 5,4 | 5,5 | 6,4 |
Pohotovostní h. [kg] | 1720 | 1720 | 1740 | 1755 | 1895 |