Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
55 Fotogalerie

Zatím jen čtyři výrobci elektromobilů jsou v zisku, Tesla už nemusí vést dlouho

Michal Dokoupil

Spustit novou automobilku je nesmírně nákladný proces, do kterého se ale s nástupem elektromobility pustilo opravdu spoustu odvážných podnikatelů. Začalo se v USA a s Teslou, svůj podíl měla i Evropa, nejvíce jich je v Číně. Do zisku se zatím dokázaly dostat jen čtyři z nich.

Tesla založená roku 2003 se stala spouštěčem velké změny v automobilovém průmyslu. Neudělala sice první elektromobil, nebyla ani první, kdo do produkčního auta dal lithiovou baterii. Ale jako první udělala elektromobil zajímavý i pro ty, které nezajímají jen nízké náklady na provoz. Následovat ji chtěly mnohé další startupy, a v posledních dvou dekádách jich vzniklo opravdu ohromné množství.

Jen v USA ji následoval třeba Fisker, Rivian, Lucid, Workhorse, Canoo, Lordstown, Aptera, Telo, Mullen, Bollinger, Faraday Future nebo další Fisker. Všechny jmenované ovšem už buď neexistují, a nebo jsou ve ztrátě. Jediný západní výrobce elektromobilů, který dokáže za celý rok vykázat zisk, je totiž právě Tesla. A ani ta neměla cestu k ziskovosti zrovna jednoduchou. Za celý rok vykázala černá čísla poprvé v roce 2020, po zahájení výroby dvou svých nejprodávanějších modelů a 17 let od založení. Rivian do ziskové fáze možná už vstupuje také, protože za poslední čtvrtletí roku 2024 se mu poprvé podařilo vykázat hrubý zisk 170 milionů dolarů.

Zbylí tři výrobci, kterým se něco podobné podařilo, jsou nepřekvapivě z Číny a na rozdíl od Tesly nedělají pouze čistě bateriové elektromobily. Tím největším je BYD, který není startup ale klasická automobilka, která od roku 2022 vyrábí pouze elektromobily a plug-in hybridy. V roce 2024 hlásila Tesla provozní marži 7,2 %, což ji umístilo těsně před BYD se 6,4 %. Avšak zatímco marže Tesly od roku 2023 klesla, marže BYD stoupá. Pokud se tento trend udrží, jak mnoho analytiků očekává, BYD by brzy mohl předstihnout Teslu v provozní ziskovosti.

Dalším podnikem je Seres Group, pod kterou spadají značky Seres, Aito, DFSK nebo Ruichi. Primárním produktem jsou elektromobily, které Seres vyvíjí například i ve spolupráci s Huawei, ale stále produkuje i vozy se spalovacími motory. Pro ty má vyhrazenou značku DFSK a s jejími produkty jsme se setkali i v Česku pod značkou Dongfeng. Provozní marže za minulý rok byla 2,76 %, značný rozdíl proti ztrátě 14,46 % rok předtím.

Video placeholder
Huawei Aito M9 má tetris ve světlech • DarkSquid/YouTube

Posledním zmíněným podnikem je startup Li Auto. Ten vyrábí primárně elektrická SUV se spalovacím prodlužovačem dojezdu, v nabídce už má i čistě elektrické MPV Mega, které letos doplní i SUV se stejným pohonem. Ačkoliv Li Auto vzniklo teprve před 10 lety, jde dnes o jednu z nejpopulárnějších značek elektromobilů v Číně. Za rok 2024 dosáhla provozní marže 4,9 %, což je ale méně než 6 % o rok dříve.

K ziskovosti se blíží značka Zeekr, spadající pod Geely, která je teď na hodnotě -8.500 % a podobně jsou na tom i startupy Xpeng a Leapmotor. Naopak velmi známé Nio je s -30 % stále velmi daleko k vykázání zisku. Největší ztrátu má na svědomí zřejmě americký Lucid, jehož provozní marže za minulý rok je –374 %, což je ale každopádně o dost lepší než -500 % o rok dříve.