Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic
Mercedes-Benz třídy E 400 e 4Matic
Range Rover Velar P400 MHEV
Range Rover Velar P400 MHEV
17 Fotogalerie

Zapuštěné kliky dveří mohou být nebezpečné, varuje ADAC

Ondřej Šámal

Všeobecný německý autoklub (ADAC) zmiňuje, že módní kliky zapuštěné do dveří mohou v případě dopravní nehody výrazně ztížit a prodloužit záchranu cestujících.

V honbě za každý ušetřený gram oxidu uhličitého se zapuštěné kliky dočkávají stále větší popularity. Do módy se dostaly díky luxusnímu Range Roveru Velar, o větší rozšíření se starají hlavně elektromobily. Zapuštěné kliky bez celkového vysouvání (jako to má právě velar či nový Mercedes-Benz E) mají třeba i Kia EV6 se sesterskými Hyundaii Ioniq 5 a 6, u nichž se ze dveří „vyloupne“ pouze pravá část.  

Zajímavý prvek, který zlepšuje aerodynamiku i estetickou stránku vozu, ovšem nemusí být úplně ideálním řešením. Jak zmiňuje ADAC neboli Všeobecný německý autoklub, v případě dopravní nehody se může vysouvací mechanismus zaseknout, což zhorší záchranu cestujících. Přitom čas je v tomhle ohledu největší nepřítel a každá sekunda se počítá.

V rámci nárazových testů organizace Euro NCAP se sice kontroluje i to, zda vozidlo po nehodě dveře automaticky odemkne, přičemž výsuvné kliky z těchto zkoušek zatím vycházejí bez poskvrnky. V médiích už ovšem proběhly zprávy o tom, že se madla u nabouraného auta nevysunula.

V případě srážky totiž dojde k deformaci mnoha částí, nemluvě o nefunkčním napájení motorků výsuvných klik. U klasického mechanického řešení přitom posledně zmíněný problém odpadá. Tradiční madlo navíc lépe padne do ruky, což je důležité v případě otevírání zdeformovaných dveří silou.

Video placeholder
Mercedes-Benz: Crash test dvou elektromoblů • Mercedes-Benz

ADAC zmiňuje také elektricky ovládané zámky, které vás ve spolupráci s dalšími asistenty chrání například před otevřením dveří ve chvíli, kdy vás míjí cyklista, jiné auto nebo chodec. V jejich případě ovšem automobilky paralelně nabízejí i mechanické odemykání zevnitř (například v Lexusech NX a RX zatažením páčky otevírání k sobě).

Problém představují také různá akustická či tepelně izolační skla s vrstvením, která běžným způsobem nelze vysklít (nebo alespoň ne tak snadno). Vyproštění zraněného pasažéra je proto mnohem komplikovanější než u standardního prosklení.