Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi R8
Audi R8
Audi R8
Audi R8
143 Fotogalerie

Zadokolky od Audi pro normální smrtelníky? První bude R8 GT!

Aleš Dragoun
Pohon zadních kol u Audi R8 z okruhů dostane i na silnice. Klasická koncepce pohonného ústrojí ale zatím nevrátí... Alespoň prozatím ne.

V polovině 60. let vzkříšené Audi vyrábělo prakticky pouze vozy s předním pohonem, tedy pokud se bavíme o těch pro běžný provoz. Pak umístilo ústrojí 4x4 z Volkswagenu Iltis do karoserie připravovaného Coupé B2, řádně ji rozšířilo... a svět rallye mu rázem ležel u nohou.

Systém quattro (vždy s malým písmenem) symbolizoval technickou vyspělost. Záhy se dostal i do všech možných masovějších produkčních modelů. Následně mechaniku vystřídala elektronika, přišly diferenciály Torsen a později vlastní. Vozy s motory napříč zase používají spojky Haldex. Quattro jako marketingový název čtyř kruhů však s námi zůstává dodnes.

To se ale co nevidět změní. Audi už nedávno prohlásilo, že chce nabídnout i modely se zadním pohonem. Respektive divize Audi Sport, přejmenovaná Quattro GmbH, Proč se asi název společnosti změnil? Tohle je ten nejpravděpodobnější důvod... Vede ji mimochodem Stephan Winkelmann, bývalý šéf Lamborghini. Budoucí audiny prostě nemusejí být čtyřkolky, nabídnou nějaký ten úsměv od ucha k uchu při jízdě bokem. Ingolstadt se stane navíc konečně přímým konkurentem BMW a Mercedesu...

A přijdou co nevidět. Ve Frankfurtu Audi představí R8 GT. Technické údaje ani fotky zatím nejsou, nicméně s tímhle autem půjde driftovat jak o závod. Na letišti či okruhu. Pokud bude možné vypnout, nebo alespoň radikálně omezit elektronickou stabilizaci. A proč by ne? Půjde tu hlavně o zábavu a quattro samozřejmě také něco váží, takže se několik desítek kilo ušetří. Pro každého samozřejmě není, současná R8 nestojí málo.

Specifikace GT tak vlastně naváže na Audi 920 s řadovým šestiválcem 3,28 l/55 kW, kterých bylo postaveno od prosince 1938 do dubna 1940 v továrně Horchu v saském Cvikově 1281 kusů. I když tenkrát nešlo o žádný supersport a navíc vyznávalo klasickou koncepci s motorem vpředu, zatímco R8 jej má uprostřed. Připomeňme, že i moderní závodní R8 LMS pro kategorie GT3 a GT4 s vidlicovými desetiválci 5,2 l jsou zadokolkami. Ale regule FIA přenos síly na obě nápravy nepovolují.