Volvo XC90
Použitou techniku demonstroval výrobce na prezentaci barevným modelem, kde je vidět pohon zadních kol prostřednictvím elektromotoru a vertikálně umístěná baterie
Volvo XC90
Volvo XC90 B5
100 Fotogalerie

Za volantem Volva XC90: Mladší, tišší a stále s námi

Volvo XC90 se ještě neloučí ani po devíti letech na trhu. K zákazníkům teď přijíždí s řadou vylepšení, která zdaleka nejsou pouze kosmetického rázu.

Druhá generace devadesátky je na trhu od roku 2015 a pozici vlajkové lodi postupně předává čistě elektrickému EX90. Ale ani hybridní varianta se ještě nechce vzdát, ostatně není důvod, pořád se prodává velmi dobře – v ČR si XC90 koupilo během prvních deseti měsíců 1144 zájemců, což je mimochodem víc než třeba passatu nebo clia.

Novou tvář, a zejména řadu drobných technických vylepšení jsme zkoušeli v okolí dánské Kodaně, a především na silničkách švédského Malmö.

Thorovo kladivo

Do vizáže omlazené devadesátky se stejně jako u jiných modelů propsal prvek ze skandinávských bájí – světelný podpis ve tvaru písmene T, který má evokovat magickou zbraň boha Thora. Ať už vám to připomíná cokoliv, prostým faktem jsou jiné lampy vpředu i vzadu, upravený nárazník, blatníky i kapota, a hlavně přepracovaná maska chladiče. Bohužel, jestli se podle nás někde projevuje čínský vkus vlastníka značky, pak je to právě dominantní chromovanou částí mezi reflektory. Přibyly tři designy kol a nová temně červená barva, která ovšem na testovaných exemplářích nebyla.

Mnohem víc nás beztak zajímal pohled pod techniku, kde došlo k výraznému použití tlumicích materiálů v karoserii (hlučnost byla XC90 vytýkána), zejména od podvozku. Ten byl mimochodem v základu vybaven tlumiči s technologií FSD, což znamená frekvenční proměnu charakteristiky tlumení – jinými slovy adaptivní tlumiče, které mění útlum podle situace. Naživo fungují velmi slušně, dokonce nám vylepšený standardní podvozek přišel víc „prořidičský“ než příplatkový vzduchový (v ČR za 64.200 Kč a nelze k výbavě Core), který uděluje autu houpavé reakce. Skvěle sice utlumí příčné nerovnosti a retardéry, kterých jsou švédské silnice plné, ale výrazně filtruje také jakékoliv dění pod koly.

Už bez nafty

Možná jste v březnu zachytili zprávu, že ve švédské továrně vyrobili poslední dieselové volvo. Byla jím právě tmavě modrá XC90, která putovala do firemního muzea. Až sedmimístný model bude tudíž nadále pohánět pouze kombinace zážehového a elektrického motoru.

V okolí Malmö jsme vyzkoušeli mild-hybridní 48V variantu B5 o výkonu 184 kW se startér-generátorem (přidává 10 kW a 40 Nm), která dává vozu dostatek síly, ale při rozjezdu proniká do interiéru větší hluk než u plug-in hybridní varianty T8. Ta už si pomáhá elektromotorem o výkonu 107 kW a subjektivně je na rozjezdy čipernější – však umí až 709 Nm! I v řeči čísel zrychlí na stovku za 5,4 sekundy, zatímco mild-hybrid za 7,7 s. Zajímavé je i srovnání spotřeby, kdy jsme s variantou B5 jezdili v průměru za 8,2 l/ 100 km. Plug-in slibuje teoretický dojezd až 72 km, na plně nabitém voze při předání ovšem svítilo 57 km. Při využívání nabitého akumulátoru a spalovacího motoru jsme si vystačili se sympatickými 5,6 l/100 km.

Před televizí

Významné novinky se odehrály také v kabině, kde došlo k řadě drobných vylepšení a mimo jiné i použití materiálů z recyklovaných PET lahví. To hlavní je ale větší, 11,2palcový displej infotainmentu (dřív 9 palců) s jemným rozlišením, který kopíruje elektrické modely značky.

Hlavní funkce se zobrazují hned nahoře, takže se řidič nemusí tolik proklikávat. Novinkou je kontextová lišta dole, která ukazuje ikony, na něž jste naposledy klikali, a v praxi tak zase zrychluje používání. Systém funguje na základě Googlu a po první čtyři roky je v ceně evropský roaming a veškeré digitální služby. Mimochodem, na čínském a jihokorejském trhu pracuje systém na jiné platformě.

Příjemným bonusem je audio Bowers & Wilkins, které nabízí čtyři úrovně nastavení pro studio, koncertní halu, jazzový klub nebo něco jako individuální poslech umělce, kdy jste s ním přímo na pódiu. Faktem je, že za marketingovou omáčkou je zjevně i kus práce, protože kombinace lepšího odtlumení vnějších ruchů a dobré reprosoustavy nadchne i fajnšmekry.

Omlazené XC90 už má český ceník a začíná na 1.999.900 Kč za mild-hybridní variantu B5, respektive 2.218.400 Kč za plug-in T8. Zajímavostí je záruka na 200.000 km až do čtyř let od koupě.

Video placeholder
Volvo XC90 T8 • Volvo

Plusy

  • Komfortní už základní podvozek
  • Kvalitní stereo Bowers & Wilkins
  • Vyladěný hybridní systém

Minusy

  • V zduchový podvozek nelze mít k základní výbavě
  • Pomalé nabíjení plug-inu
Základní technické údaje Volvo XC90
MotorB5 AWD mild-hybrid T8 AWD plug-in hybrid
Zdvihový objem (cm319691969
Výkon spalovací+elektro (kW/min-1)184+10/5400-5700 228+107/6000
Točivý moment spalovací + elektro (Nm/min-1)360+40/2000-4500400+309/3000-4800
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4953 x 1958 x 1771, 2984
Maximální rychlost (km/h)180180
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,75,4
Kombinovaná spotřeba WLPT (l/100 km) 8,5-9,21,2-1,6
Cena výbava Core [Kč]1.999.9002.218.400
Cena výbava Plus Bright [Kč]2.104.9002.323.400
Cena výbava Ultra Bright [Kč]2.264.9002.452.400
Cena výbava Plus Dark [Kč] - 2.323.400
Cena výbava Ultra Dark [Kč] - 2.452.400