Toyota Land Cruiser 250
Toyota Land Cruiser 250
Toyota Land Cruiser 250
Toyota Land Cruiser 250
136 Fotogalerie

Za volantem Toyoty Land Cruiser 250: Funkčnost nadevše

Jedenáct milionů vyrobených vozů už pořádně zavazuje. Proto jsme byli zvědavi, zda je nová Toyota Land Cruiser 250 pořád pravověrným offroadem místo změkčilého SUV. Vyrazili jsme to zjistit do marockých hor.

Minulý týden tady šest posádek prorazilo gumy, na autech jsou sériové pneumatiky z výroby. Tohle sdělení nám zní v uších z předstartovní rozpravy, o jiných limitech ale zástupci Toyoty nehovoří. Až tak důvěřují svým autům, která před puštěním do výroby svěřili „ochočeným“ dakarským závodníkům na japonské trati Šibetsu, na Středním východě a v Austrálii. Tam prý profesionálové trápili prototypy, dokud něco neupadlo, nezlomilo se nebo neukroutilo. Součástka pak směřovala znovu na ponk inženýrům.

Výsledkem je další Land Cruiser, který přežije skoro všechno. Pro pořádek: model 250 (alias dřívější označení Prado) se v ČR oficiálně prodává, na rozdíl od luxusní V6 varianty 300 a čistě pracovní „fosilie“ značené 70. Vystačit si musí s jediným pohonem – čtyřválcovou naftou 2.8 D-4D (150 kW) s točivým momentem 500 Nm. Výkon přenáší prostřednictvím 8stupňového měničového automatu Aisin na stálý pohon všech kol v poměru 60:40 ve prospěch zadních. Pro větší motor než čtyřválec 2.8 D není model uzpůsobený, ale příští rok už se do Evropy chystá v 48V mild-hybridní variantě.

Zátěžový test

První jízdní dojmy z nové Toyoty Land Cruiser 250 už jsme ve Světě motorů přinesli nedávno. Tehdy jsme vyrazili na skotský venkov plný kořenů a vyjetých kolejí. Martin Vaculík vůz technicky rozpitval ve své videorecenzi.

Zato teď jsme využili šance pořádně otestovat terénní legendu v afrických horách, kde se na auto musíte spolehnout. Jižně od Fezu ve Středním Atlasu sahají hory až do 3300 metrů nad mořem a typické jsou prudké sjezdy nebo stoupání na kamenitém podkladu pokrytém prachem. V oblasti jsme najezdili přes 280 kilometrů – ale ne tak ledajakých, protože hezkého asfaltu tam najdete jen pomálu. V horách se pohybujete po vymletých strouhách, kde dostává technika auta pořádně za uši.

A jsou i situace, kdy opravdu využijete technické vymoženosti poslední generace terénního speciálu – odpojitelný přední stabilizátor a vylepšený systém pomalé jízdy z kopce Crawl Control. Má pět úrovní nastavení a univerzální otočný knoflík za voličem automatu, jehož otáčením za jízdy volíte rychlost šplhání. Mimochodem, možnosti nastavování jízdních režimů, připojování a odpojování středového a zadního diferenciálu jsou pořád tak rozsáhlé, že nám předtím nanečisto na polygonu museli poradit živí asistenti. Občas se to nepovedlo a rada zní úplně stejně jako kdysi – vrknout do plynu a s autem trochu cuknout, aby zoubky zapadly do sebe. Sláva klasické mechanice!

Video placeholder
Toyota Land Cruiser 250 • Toyota

Drsný univerzál

Většinou si v horách beztak vystačíme s univerzálním nastavením, kdy všechno přenecháváme automatice vozu. Tím se klasický rámový offroad na upravené platformě GA-F z luxusního modelu 300 přiblížil SUV, která jsou přece jen pro každodenní život praktičtější. Výrobce se zajímal o zpětnou vazbu dosavadních majitelů, kteří kromě průchodnosti chtěli nějaký komfort. Znát je to na dobrém odhlučnění pohonu i od podvozku.

Novinkou je i elektrický posilovač řízení – Land Cruiser ho dostal vůbec poprvé. Je to ale technická podmínka zapojení všemožných asistentů, které vyžaduje současná legislativa. Volant si naštěstí pořád zachoval odezvu od kol, takže řada majitelů ani nepozná, že už nemá v ruce klasický hydraulický posilovač. A funguje skvěle i na silnici, kde si Land Cruiser pořád obdivuhodně zachovává skvělé jízdní vlastnosti. Lehké zavlnění prozradí na limitu rámový základ, ale není to nepříjemné. Mimochodem, odpojitelný přední stabilizátor se při překročení třicítky znovu zapojí.

Jinak se myslelo hlavně na praktičnost a cingrlátka chybí: obvodové díly modelu jsou schválně poskládány z jednoduše vyměnitelných skládaček, které se dají snadno vyměnit. Všechno je hranaté, jednoduché a na omak tvrdé. Jak říkal na prezentaci zástupce Toyoty Etienne Plas: „Je to funkční krása.“ A tak ani nikoho netrápí, když jsme při jednom manévru zavadili nášlapem o kus skály a zahryzli do ní pořádný šrám. Ocelový díl naštěstí kryje plastový obal, na kterém eskapáda nezanechala větší škody. Víc než auto tak trpěly naše žaludky celodenním natřásáním. Zato gumy zůstaly v celku.

I pro poslední generaci „prostředního“ Land Cruiseru tak platí, že se nelekne ani opravdového terénu, v němž se s ním SUV nemůžou porovnávat. Na rozdíl od předchůdců ale nabídne opět o dost větší pohodlí a uživatelskou přívětivost.

Plusy

  • Terénní vlastnosti
  • Odolnost
  • Komfort i na silnici

Minusy

  • Jediný motor na výběr
  • Horší aerodynamika
Technické údaje
Motor vznětový řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm32755
Výkon (kW při min-1151 / 3000–3400
Točivý moment (Nm při min-1)500 / 1600–2800
Převodovka 8st. automatická
Max. rychlost (km/h) 170
Spotřeba WLTP (l/100 km) 10,5–10,7
Objem nádrže (l) 80
Pohotovostní hmotnost (kg)2330
Hmotnost přívěsu (kg)3500