Za volantem nové Toyoty Yaris Cross: Konečně tišší
Po klasickém yarisu se modernizace dočkal také jeho „terénní“ derivát Yaris Cross, který jako jeden z mála ve své kategorii nabídne pohon všech kol.
S počtem okolo 200.000 exemplářů se Yaris Cross stal loni nejprodávanější toyotou v Evropě. Na českém trhu si tenhle malý crossover v roce 2023 s 2948 registrovanými kusy držel po corolle (3910 aut) pozici druhého nejoblíbenějšího modelu japonské automobilky. Technicky vychází ze svého jmenovce. Stojí tudíž na totožné architektuře TNGA typu GA-B pro malá auta a používá stejné pohony. Tedy s jednou malou výjimkou.
Zatímco klasická Toyota Yaris se atmosférické patnáctistovky Dynamic Force zbaví až o letních prázdninách, do Yarisu Cross se po faceliftu už nepodívá vůbec (loni na českém trhu přitom u Toyoty Yaris Cross tvořil 32 %). Na výběr tudíž budou pouze zážehové hybridy s tříválcem o objemu 1,5 litru s výkony 85 a 96 kilowattů, které známe ze zmíněného yarisu.
Silnější provedení dostalo o něco málo výkonnější elektromotor (83 vs. 80 kilowattů), jiné nastavení řídicí jednotky a planetovou převodovku e-CVT z hybridu 5. generace. Totéž známe i z Toyoty Yaris. Ostatně i nový multimediální systém mají oba vozy společný. Vrcholné provedení s 10,5palcovým středovým displejem (standard od třetího stupně Style z šesti) odpovídá tomu z většího modelu Corolla. Příjemné ovládání, velké piktogramy, jednoduchá, ale hezká grafika, to jsou hlavní atributy nového palubního systému v jeho nejpokročilejší podobě.

Ani Toyota Yaris Cross se nevyhnula „moru“ v podobě upozorňování na překročení rychlosti. To spolu s hlídáním v jízdním pruhu vypnete v nastavení na displeji před řidičem. Stačí několik kliknutí.
Technické údaje a ceny Toyota Yaris Cross 2024 | ||
1.5 Hybrid 115 | 1.5 Hybrid 130 | |
Motor | R3, benzin + elektromotor | R3, benzin + elektromotor |
Výkon spalovacího motoru (kW/min) | 68/5500 | 68/5500 |
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min) | 120/3600-4800 | 120/3600-4800 |
Výkon elektromotoru (kW) | 59 | 62 |
Točivý moment elektromotoru (Nm/min) | 141 | 185 |
Systémový výkon (kW) | 85 | 96 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,2/11,8 | 10,7/11,3 |
Maximální rychlost (km/h) | 170 | 170 |
Normovaná spotřeba (l/100 km) | 4,5-5,1 | 4,5-5,2 |
Vnější rozměry (mm) | 4180 x 1765 x 1595 | 4180 x 1765 x 1595 |
Rozvor (mm) | 2560 | 2560 |
Zavazadlový prostor (l) | 397/320 | 397/320 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1180-1280/1280-1350 | 1200-1290/1290-1360 |
Active (Kč) | 569.000 | - |
Comfort (Kč) | 594.000/644.000 | - |
Style (Kč) | 644.000/694.000 | 659.000/709.000 |
Executive (Kč) | - | 709.000/759.000 |
GR Sport (Kč) | - | 754.000 |
Premiere Edition (Kč) | - | 774.000/814.000 |
Poznámka: údaje za lomítkem platí pro pohon 4x4 |
Vedle toho se do nabídky dostaly další jízdní a bezpečnostní asistenty. Předkolizní brzdný asistent nově umí rozpoznávat motocykly, nechybí ani pomocník, který před zatáčkou dokáže vůz mírně zpomalit, či automatické zpomalování kvůli vozu jedoucímu před vámi, jaké známe třeba z elektrické Škody Enyaq. V toyotě funguje citlivě a příjemně, rychle si na jeho práci zvyknete.
Spolu s modernizací se musíme rozloučit s pestrým zlatým lakem, který nahradil méně výrazný zelený odstín Urban, který známe třeba z větší Toyoty RAV4.
Interiér je sice vzdušnější než u yarisu, přesto zadní řada není tak prostorná jako třeba u Škody Kamiq. Vadí také užší druhý pár dveří, který cross „charakterově zdědil“ po menším sourozenci. Zájemcům o tenhle model tenhle nedostatek ovšem evidentně nevadí.
A hlavu si příliš nelámou ani s interiérem, který by v některých oblastech snesl více péče. Tvrdých plastů je sice relativně málo, zejména výplně dveří ovšem působí trochu rachiticky.
Konečně méně hluku
Jestli něco starší verzi opravdu trápilo, tak to byl hluk. Facelift proto přináší lepší izolaci. Po levé straně uložení motoru byl doplněn dynamický tlumič. Do hadice systému sání byl zabudován rezonátor. Izolační hmota uvnitř palubní desky nyní obsahuje tři vrstvy místo jedné, přičemž v místě mezi motorovým prostorem a čelním sklem je dodatečná vrstva izolační plsti. Standardem je také lepší utlumení aerodynamického hluku a ruchů od vozovky díky silnějšímu materiálu čelního skla vozu i předních a zadních bočních oken.
Vytočený tříválec sice v kabině stále uslyšíte, ovšem mnohem méně než dosud. Na prezentaci na Mallorce jsem vyzkoušel linie Premiere Edition a GR Sport, přičemž druhá jmenovaná verze mi přišla o něco tišší. Hluk jako kdyby přicházel z větší vzdálenosti a měl nižší frekvenci. Přitom jak píši výše, izolaci by měla mít všechna provedení totožnou. Technicky téměř totožný Lexus LBX je na tom ještě lépe. V jeho případě si dovolím tvrdit, že je dokonce tišší než větší UX 300h, o čemž jsem nedávno ostatně psal.
Příjemná jízda
Při větší zátěži je dynamika silnějšího hybridu kompromisní. Atmosférickému tříválci zkrátka chvilinku trvá než chytne dech. To je ovšem spíše můj dojem, v rámci třídy se jedná o dostatečně svižné auto, byť zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s (respektive 11,3 sekundy u čtyřkolky) neomráčí. Menší yaris to zvládne už za 9,2 sekundy.
Silnice na Mallorce v některých úsecích dokážou nabídnout podobně strupatý povrch jako ty české. Na nepříliš hladkých silnicích se občas projeví celkově tvrdší podvozek Yarisu Cross. Osmnáctipalcová kola jsou standardem od třetí nejvyšší výbavy Executive, na tuzemských cestách bych si klidně vystačil se sedmnáctkami (linie Comfort a Style).
V ostatních ohledech se vůz proti staršímu provedení příliš nezměnil. Hezky se řídí a je nadále velmi efektivní. Navzdory svižnějšímu tempu jsme se po španělském ostrově pohybovali zhruba za pět litrů na sto kilometrů. Hodnoty okolo 4,5 l jsou proto dosažitelné, aniž byste se museli příliš činit. Za taková čísla totiž dokáže jezdit i větší a výkonnější Toyota Corolla Touring Sports s hybridní osmnáctistovkou.
Kvůli konci atmosférické patnáctistovky, která startovala na 485 tisících, začíná Toyota Yaris Cross po faceliftu na 569.000 Kč, ovšem už se slabším hybridem s 85 kilowatty. Za ten jste dosud díky 90tisícové slevě ve vyšším stupni Comfort zaplatili 575 tisíc korun. Příplatek 50.000 Kč za čtyřkolku řešenou přídavným elektromotorem na zadní nápravě zůstává.