Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
BMW Z4 Coupe (2006)
162 Fotogalerie

Z kterých dostupných aut se stanou ceněné klasiky? Slavný designér radí koupit tyhle vozy

Automobilový designér Frank Stephenson, který je podepsaný pod vzhledem řady důležitých a známých vozů, přichází se seznamem sedmi aktuálně relativně dostupných aut, z nichž by se v budoucnu mohly stát ceněné klasiky.

 

Stephenson jako designér pracoval pro automobilky BMW, Mini, Ferrari, Maserati, Fiat, Lancia, Alfa Romeo a McLaren a podílel se na vozech jako například BMW X5 E53, první novodobé Mini, Ferrari F430, Maserati MC12, Ferrari FXX, Fiat 500, Fiat Punto, Fiat Bravo nebo McLareny MP4-12C, P1, 675LT, 570S a 720S. Je také tvůrcem Fordu Escort Cosworth.

A jaká auta tedy doporučuje koupit? Stephenson samozřejmě při výběru vychází především z designu, hovoří ostatně především o "budoucích designových klasikách", u zvolených vozů ovšem přidává i další důvody, proč by jejich hodnota mohla stoupat.

Američan začíná BMW Z4 první generace, potenciál má podle něj karosářské provedení kupé. Vyzdvihuje u něj klasické proporce, jednoduchý a elegantní interiér a také fakt, že Z4 Coupé byla k dispozici jen ve dvou verzích: jako 3.0si s třílitrovým řadovým šestiválcem a jako sportovní M model s řadovou šestkou o objemu 3,2 litru.

Další na seznamu je Honda S2000, u níž Stephenson předpokládá růst jak designové hodnoty, tak postavení automobilové ikony. Vyzdvihuje také skvělé jízdní vlastnosti, točivý motor nebo třeba digitální otáčkoměr, který v době výroby tohoto roadsteru nebyl zrovna běžný.

Mezi budoucí designové klasiky Stephenson řadí také Alfu Romeo Brera, a to opravdu především kvůli estetice, která tu nahrazuje výkon a jízdní projev. Desigér, který dvě Brery v minulosti vlastnil, přiznává, že výkon u tohoto auta nikdy neodpovídal jeho vzhledu. Oceňuje přitom hlavně zadní partie. A chválí interiér kombinující luxus se sportovním charakterem.

Dostalo se také na Citroën C6, který je po estetické stránce skutečně originální a výjimečný. Stephenson pochopitelně vyzdvihuje především nezvyklé provedení zadního okna, chválí ovšem i komfortní interiér. "Je to prezidentské auto za malé peníze," říká designér a doplňuje, že Citroën navíc vyrobil relativně malý počet exemplářů.

Na list se dále dostala Honda CR-Z, jakýsi duchovní nástupce Hondy CR-X s hybridním pohonem. A právě pokračování ve stylu oblíbeného kupé Stephenson na tomto autě oceňuje - jde podle něj o excelentní evoluci designové ikony. CR-Z prý také dokazuje, že hybrid nemusí vypadat "nedynamicky".

Další v pořadí je Opel Astra OPC (Vauxhall Astra GTC VXR), o němž Stephenson mluví jako o jednom z posledních výkonných a současně dostupných sportovně vyhlížejících vozů se spalovacím motorem. Na vzhledu třídveřového hot-hatche designér oceňuje například linii střechy, která navazuje na spodní linii zadního okna. Anebo otvory v rozích předního nárazníku.

A nakonec je tu tip v podobě Porsche 911 generace 997. Stephenson hovoří o čistém a jednoduchém designu, návratu 911 ke kulatým světlometům, hydraulickém řízení a atmosféricky plněných motorech. I základní Carrera ja podle něj skutečným řidičském vozem.

Porsche 997 samozřejmě není vyloženě dostupným autem, ale v dalších letech jeho cena podle Stephensona určitě ještě poroste. Německý sporťák je tedy podle něj zajímavý z pohledu pořizovací ceny a návratnosti investice.

Tak to by bylo. Takhle vypadá seznam sedmi dostupných vozů (všimněte si, že v popisu u videa se píše o osmi, ale napočítali jsme jich skutečně jen sedm), které se podle významného designéra v budoucnu stanou designovými klasiky se zajímavější hodnotou, než jakou mají nyní. Souhlasíte s ním?

A mimochodem, Stephenson zmiňuje také auta, u nichž zařazení do přehledu zvažoval, ale nakonec se rozhodl je z různých důvodů vynechat. Jde o Ford Focus RS první generace, Lotus Elise, Volkswagen Golf R32 odvozený od čtvrté generace Golfu, BMW řady 7 E38 a Hondu Civic Type R vycházející ze sedmé generace modelu Civic.