Vzpomínáte na Citroën XM? Byl to luxusní dárek k sedmdesátinám
V roce 1989 slavila francouzská automobilka Citroën sedmdesát let své existence. K významnému výročí si nadělila dárek v podobě luxusního modelu XM, evropského Auta roku 1990. Ten ve výrobním programu nahradil o 15 let staršího předchůdce CX. S jednou velkou modernizací v roce 1994, která mimochodem změnila psaní názvu modelu z „XM“ na „Xm“, se vůz udržel ve výrobě až do začátku 21. století.
Francouzská firma, jejíž logo odkazuje na šípové ozubení, které si nechal patentovat její zakladatel André Citroën, neměla příliš lehký život. V roce 1974 se stala součástí Peugeotu, přičemž v rámci skupiny PSA (nově Stellantis) funguje dodnes.
Ze čtyř návrhů
Vývoj modelu XM byl oficiálně zahájen v září 1984. Podobně jako sesterský Peugeot sázel v otázce designu karoserií svých vozů z velké části na studio Pininfarina, bylo dvorním krejčím Citroënu konkurenční studio Bertone. Design hraje v otázce úspěšnosti produktu na trhu nemalou roli.
A jelikož šlo o novou vlajkovou loď, rozhodli se u Citroënu svěřit návrh designu připravované novinky hned čtyřem nezávislým skupinám designérů. A sice vlastnímu stylistickému středisku Centro Style Citroën, obdobnému pracovišti skupiny PSA. A dále bývalému šéfdesignérovi Bertone, v době zakázky na volné noze Marcellu Gandinimu, a konečně již zmíněnému studiu Bertone, které v té době vedl Mark Déchamp (mimochodem se podílel také na Škodě Favorit).
Vzniklé návrhy posuzoval Citroën v červnu 1985, kdy rozhodl, že konečná podoba vozu vzejde z pera návrhářů studia Bertone. Finální tvar ale již řešilo Centro Style Citroën. Důvodem bylo, aby novinka vyhovovala nejen stylistickému zadání v duchu tradice značky, ale rovněž technologickým požadavkům na výrobu karoserie, nemluvě o pevnostním návrhu, jenž je důležitý pro zajištění požadované pasivní bezpečnosti.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!