TEST Vyzkoušeli jsme Ford EcoSport v omlazeném balení. Konečně vypadá k světu! Jak jezdí?
Občas to s automobilkami není vůbec jednoduché. Při uvedení modelů mnohdy slýcháme, že jde o zcela novou generaci, i když po vzhledové i technické stránce došlo jen k drobným inovacím. Jindy je zase výrazných změn požehnaně, přesto takovou proceduru značka označí jako facelift. A právě to je případ Fordu EcoSport, malého SUV Modrého oválu, které se poprvé bude nabízet i na českém trhu.
Změny jsou patrné na první pohled: příď je zamračenější a jednolitá maska působí ve srovnání s předchůdcem o poznání elegantněji. Vzhledová filosofie modelu se nyní mnohem více podobá větším sourozencům Kuga a Edge. Elegantnější je i záď s přepracovaným nárazníkem a sdruženými svítilnami. Exteriér si po designové stránce zaslouží velkou pochvalu. Přímo na místě testovacích jízd v okolí portugalského Lisabonu jsme vůz mohli srovnat s předchůdcem a skok je to opravdu radikální. Blíže se s omlazeným EcoSportem můžete seznámit v přiloženém videu...

Pokud jde o praktičnost, jistě vás překvapí netradiční otevírání zavazadelníku. Ten se totiž nevyklápí nahoru, ale stejně jako dveře ledničky, tedy do strany. Popravdě jde o řešení spíše efektní, těžko si od něj slibovat i nějakou praktickou výhodu. Ještě větší překvapení vás ale čeká po otevření. To když zjistíte, že kufr je tak nějak… malý. Dle dat výrobce pojme 334 litrů, nám se sem tak akorát vešla dvě příruční zavazadla. Omluvou budiž alespoň schránka pod víkem podlahy, do které můžete schovat cennosti či drobné předměty. Navíc lze podlahu umístit ve dvou stupních, kdy v jednom zůstává šikmo, aby pod ní vzniklo ještě více místa.
Vydařil se i interiér, jenž je značně inspirován novou Fiestou. Ideální řidičská pozice se hledá snadno, středová konzola je i v případě čtyřkolky úzká, takže vás sezení nenutí držet kolena u sebe. Když jsem se pak s výškou 176 centimetrů posadil sám za sebe, měl jsem nad hlavou ještě dostatečnou rezervu, v oblasti nohou už ale bylo o poznání těsněji. Horší to měl na zadní lavici kolega se 190 centimetry, ten už by se vzadu vzpřímeně neposadil.
Samotné pracoviště řidiče je sympatickým mixem staré školy a moderny. Tak třeba budíky zůstávají i nadále analogové, doprovází je jen malý palubní displej s daty o jízdě či spotřebě. Centrem všeho dění je dotyková obrazovka na středu palubní desky, která může být ve vyšších liniích až osmipalcová. Konektivita s chytrými telefony je samozřejmostí, stejně tak i jejich dobíjení. V případě EcoSportu však pouze prostřednictvím kabelu, pro které jsou vpředu připraveny dvě USB zdířky. Důležitým detailem je i fakt, že nastavování teploty probíhá pomocí tradičních mechanických tlačítek.
Nový diesel i osvědčený litr
Motorová paleta EcoSportu je tvořena z litrového tříválce s výkonem 92 kW, naftové jednotky 1.5 TDCi a zcela nové vznětové patnáctistovky EcoBlue párující se s inteligentním pohonem všech kol. Nejvýkonnější verze opěvovaného litrového tříválce Fordu naladěná na 103 kW na tuzemském trhu k dispozici nebude, naopak slabší provedení se 74 kW ano, zhruba v polovině příštího roku. Ve stejném čase dorazí i novinka EcoBlue s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Tu nalezneme ve všech dostupných motorizacích, samočinné ústrojí je zatím výhradou litrového tříválce v nejvyšším provedení ST-Line.
S nabídkou motorů se pojí jeden zajímavý paradox. Zvolíte-li EcoSport s benzinovým motorem, dostanete vůz se světlou výškou 190 milimetrů. Jenže při volbě naftové jednotky se světlost sníží o rovných 30 milimetrů. To by samo o sobě ještě nebylo nic až tak zvláštního, jenže připomeňme, že nabízený pohon všech kol se páruje výhradně s dieselovým motorem. V praxi to znamená, že do horšího terénu můžete vyrazit buď s vyšší světlou výškou, nebo čtyřkolkou.
Jako první jsme v okolí Lisabonu vyzkoušeli horkou novinku, tedy dieselovou patnáctistovku EcoBlue se vstřikováním močoviny, která k nám dorazí v létě příštího roku a pojí se s pohonem všech kol. Jednotka překvapí kultivovaným chodem, ani za studena nepřinášela do kabiny výrazný rušivý hluk. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje jen s malinkou prodlevou a statečně se sbírá i z nižších otáček.
Lehce nesvůj jsem byl ze samotného sezení. Sedáky jsou totiž dost ploché a tělo v nich zrovna dvakrát nedrží. Navíc jsem se během prvních jízd potýkal s tím, že jsem v sedačce nepříjemně „cestoval“ ze strany na stranu. Nebylo to takové to klasické přesouvání se, drobné „lupání“ pode mnou naznačovalo, že se skutečně hýbe i sedačka. Pravděpodobně šlo ale o vadu konkrétního kousku, po přesednutí do druhého vozu už bylo vše v pořádku. Co však zůstalo při starém byl o něco horší výhled přes dvojici úvodních sloupků, šikmo vpřed se na křižovatkách budete muset chtě nechtě vyklonit.
Podvozek má spíše měkčí charakter. V rámci jízd jsme putovali i po vesničkách, kde jsou cesty vyskládány kostkami a při rychlosti 50 km/h nešlo o nic nepohodlného. Skutečné rázy pocítíte až na velkých výmolech, které byste ale na desítkách kilometrů silnic v Portugalsku napočítali na prstech jedné ruky. Definitivní verdikt si tedy raději necháme až na tradiční tuzemský test, nicméně zatím je EcoSport příslibem komfortní a pohodové jízdy.
Velkou pochvalu si zaslouží chod šestistupňové manuální převodovky. Dráhy jsou krátké, chod mezi jednotlivými stupni přesný a hlavice má tvar, který ideálně padne do ruky. Vozů se samočinnou převodovkou byl v rámci testovacích jízd nedostatek, takže jsme ji bohužel nevyzkoušeli.
Po pozitivní zkušenosti s dieselovou novinkou jsme přesedlali do litrového tříválce naladěného na 92 kW. Mohli jsme sice sáhnout po nejvyšším provedení se 103 kW, ale kvůli jeho nedostupnosti na českém trhu by to nemělo příliš smysl. Na portugalských serpentinách mě překvapilo, jak agilní umí motor být. Není potřeba zběsile přeřazovat a trápit motor ve vysokých otáčkách. Nenechte se zmást, sportovní ambice EcoSportu začínají a končí názvem, rozhodně to ale neznamená, že by tohle auto nedokázalo jet živěji. Vcelku rychle se dokáže rozpumpovat i k dálniční stotřicítce, při které točí lehce nad třemi tisíci otáčkami a v kabině namísto něj slyšíte spíše aerodynamický hluk od zrcátek. Dlužno říct, že v době, kdy nám po cestě opravdu hodně foukalo.
Cena nepřesvědčí
Zatímco na předchozí EcoSport se sesypalo poměrně dost kritiky, nejnovější provedení malého SUV Fordu se zdařilo. Vypadá lépe, design je více evropský a interiér disponuje moderními technologiemi. Není divu, když automobilka hádá nejvyšší zájem u čerstvě plnoletých až třicátníků. Zákazníci budou muset odpustit jen drobné nevšednosti, jakými jsou například otevírání malého zavazadelníku či hrátky se světlou výškou.
Největší slabinou pro tuzemské zájemce bude jistě cena. EcoSport s litrovým tříválcem aktuálně startuje na 399.900 Kč v základní výbavě Trend. Jde však o akční cenovku, standardně vůz ve stejné specifikaci stojí o 30.000 Kč více. Cenové zvýhodnění se týká jen tohoto motoru, za 1,5litrové TDCi už zaplatíte minimálně 489.990 Kč. Automatická převodovka se s tříválcem pojí až v nejvyšším výbavovém stupni ST-Line za částku 602.990 Kč.
Připomeňme, že konkurenční Peugeot 2008 startuje na 337.000 Kč po slevě, Seat Arona pořídíte od 365.900 Kč a Kiu Stonic za 349.980 Kč. Uvidíme, jak na nastolenou cenovou politiku zareagují zákazníci. My si troufáme tvrdit, že je na jinak povedeném voze asi největší kaňkou.
Ford EcoSport: Nabídka motorů a vybrané technické specifikace | |||
Motor | 1.0 EcoBoost | 1.5 TDCi | 1.5 EcoBlue (AWD) |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1499 | 1499 |
Výkon [kW při ot./min] | 92/6000 | 70/3750 | 92/3600 |
Točivý moment [N.m při ot./min] | 170/1400-5000 | 215/1750-3000 | 300/1750-2000 |
Maximální rychlost [km/h] | 180 | 160 | 181 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 14 | 10,9 |
Převodovka | 6MT/6AT | 6MT | 6MT |
Provozní hmotnost [kg] | 1280 | 1288 | 1456 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | - | 4,1 | 4,5 |
Cena Trend [Kč] | 429.990 | 489.990 | - |
Cena Titanium [Kč] | 516.990 | 551.990 | - |
Cena ST-Line [Kč] | 552.990/612.990 | 587.990 | - |