Vyzkoušeli jsme auto jako elektrárnu: Letňák na louce, nebo záložní baterka?
Elektroauta už umějí energii nejen přijímat, ale také vracet zpět do oběhu. Na příkladu Kie EV6 jsme zjišťovali, co všechno zvládne a jaké jsou limity.
V horkém odpoledni přijíždíme na louku u Pecínova na Benešovsku. O samotě uprostřed koňských ohrad a luk tu stojí dům v rustikálním stylu s doškovou střechou, k němuž nevede žádná elektrická přípojka. Zato před ním parkuje trojice vozů Kia EV6. Je to čerstvý držitel evropského titulu Auto roku 2022. Auta klasickou přípojku zastoupí.
Kabely kam se podíváš
U všech tří vozů trčí z pravého zadního rohu, kde je umístěna zásuvka na dobíjení, bílý nástavec technologie Vehicle to Load (V2L). S jeho pomocí lze z auta čerpat energii, takže není potřeba ani zásuvka ve zdi, ani hlučná dieselová centrála. Jen se tu k blízkým spotřebičům plazí v trávě nepříliš viditelné kabely. Z modré kie je obsluhován kávovar a rychlovarná konvice, na připojení je přichystán i velký gril. Z červeného modelu se napájí reproduktor a na příležitost čeká o stojánek opřená elektrická kytara, navíc je tu napojená i dokovací stanice na dobití mobilu nebo notebooku. Bílé EV6 je pak zaparkované u rozměrného plátna – jak se dozvídáme, po setmění bude napájet večerní filmové představení.
Jak to funguje
Na boku modré kie pozorujeme pohyb dílků naznačujících odběr z vozidla. To si potvrzujeme na palubní desce, kde v kruhu svítí označení aktivované funkce odběru energie z baterie vozu V2L, aktuální míra nabití, která v tento okamžik činí 94 procent, a momentální hodnota odběru energie z vozu. „Auta sem přijela od nabíječek z blízkého Benešova s nabitím na 97 až 98 procent,“ říká naše průvodkyně Kateřina Vaňková, tisková mluvčí Kie Czech.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!