Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Servis Volkswagen
Servis Volkswagen
Servis Volkswagen
Servis Volkswagen
45 Fotogalerie

Vyplatí se v Česku provoz elektromobilu? Volkswagen srovnal náklady ID.3 a Golfu TDI

Marek Bednář

Srovnání plánu údržby a jejích intervalů ukazuje, že zejména pokud toho najezdíte hodně, jsou provozní náklady Volkswagenu ID.3 citelně levnější než u golfu GTD. V servisu ale při jednotlivých návštěvách oba vozy stráví zhruba stejnou dobu.

Jedním z hlavních důvodů, proč si někteří lidé odmítají pořídit elektromobil, je vysoká pořizovací cena ve srovnání s adekvátním konvenčním autem. Ve vyšších patrech trhu, u aut s cenou nad milion korun, se to už pomalu srovnává, avšak nezřídka spíš vzrůstem cen konvenčních aut, než nějakým zázračným poklesem ceny elektromobilu, u menších aut jsou stále elektromobily oproti „spalovákům“ o desítky procent dražší.

Jenže když si kupujete nové či zánovní auto, nejde zdaleka jen o pořizovací cenu, ale také o provozní náklady – a ty mohou být u elektromobilu podstatně nižší než u konvenčního vozu. Jak konkrétně tomu může být, ukazuje český Volkswagen na srovnání golfu a ID.3. Pro oba totiž nabízí balíčky předplaceného servisu.

Video placeholder
Volkswagen ID.3 a první videodojmy • Auto.cz

Tato auta můžeme snadno považovat za přímé konkurenty, pomineme-li kombík Golf Variant. Máme tedy pětidveřové hatchbacky zhruba stejné velikosti i prostornosti, ovšem na servisu toho elektrického v rámci oněch předplacených balíčků jde ušetřit až 41.400 korun.

Varianta Service zahrnuje servisní prohlídky, výměny motorového oleje a práci. Varianta Service Plus je výrazně dražší proto, že k tomu přidává servis klimatizace a také náhradní díly včetně těch dražších, jako jsou spojky, sady rozvodů, baterie, řemeny, brzdové kotouče a destičky či díly výfukového a palivového systému. Vše samozřejmě v rámci běžného opotřebení.

Srovnání servisních balíčků VW Golf vs. VW ID.3
ModelGolfID.3
Service  
5 let/60 tisíc km26.100 Kč-
5 let/100 tisíc km37.300 Kč-
5 let/150 tisíc km57.000 Kč15.600 Kč
Service Plus 
5 let/60 tisíc km40.700 Kč34.300 Kč
5 let/100 tisíc km68.000 Kč42.700 Kč
5 let/150 tisíc km110.400 Kč75.600 Kč

Jaké jsou konkrétně rozdíly mezi servisem elektromobilu a konvenčního auta, srovnává automobilka na příkladu ID.3 a golfu GTD. Zatímco vznětový agregát EA288evo v golfu obsahuje zhruba 1400 součástek, u elektrického ústrojí to je jen 210 dílů včetně výkonové elektroniky a převodovky-reduktoru.

Co do provozních náplní se musí u konvenčního auta měnit motorový olej po nanejvýš 30 tisících km nebo 2 letech včetně filtru, převodový olej s filtrem po 120 tisících km, brzdová kapalina po 2 letech a mimo paliva je nutno doplňovat AdBlue, u elektromobilu je nutno měnit jen brzdovou kapalinu po 2 letech a chladivo R744 v klimatizaci po 4 letech. Ostatní náplně obou aut, včetně chladicí kapaliny, nemají dle výrobce interval výměny.

Video placeholder
VW Golf GTI Clubsport vs. Golf R: Dynamické měření na letišti • Auto.cz

To ale není všechno. U golfu je třeba měnit vzduchový filtr jednou za 90 tisíc km nebo 6 let, palivový filtr po 90 tisících km a pylový filtr co 60 tisíc km nebo 2 roky. Také je třeba po nejvýše 210 tisíc km vyměnit rozvodový řemen s kladkami a po stejném proběhu (a následně každých 30 tisíc km) zkontrolovat filtr pevných částic. Opotřebení podléhá také drážkový řemen, dvouhmotový setrvačník, pneumatiky, tlumiče pérování či brzdy.

Naopak u ID.3 se mění jen ten pylový filtr. Pneumatiky, tlumiče, stírací lišty či 12V akumulátor podléhají opotřebení stejně jako u konvenčního auta, brzdy také, i když v menší míře, protože vůz se snaží brzdit zejména rekuperací skrz elektromotor. A samozřejmě, řemeny, setrvačník a další filtry u něj vůbec nejsou.

Servisní prohlídky samotné kromě potřebných výměn kontrolují mechaniku obou vozů a u elektromobilu navíc vysokonapěťové součásti pohonného systému. Počet potřebných časových jednotek je na obě auta srovnatelný.

A konečně, vzhledem k tomu, že u elektromobilu jsou servisní intervaly vázané jen na uplynulou dobu, nikoliv na najeté kilometry, jeho provozní náklady jsou nižší tím spíš, čím víc toho člověk najezdí.