Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
24 Fotogalerie

VW Passat slaví čtyřicítku: Ten první měl 40 kW a vážil 800 kg

Aleš Dragoun
Před čtyřiceti lety se zrodil Volkswagen Passat, auto, které je dnes pro mnohé etalonem své kategorie. A zdaleka nejde jen o Němce, případně Čechy.

První generace Passatu je dnes značena B1, v době premiéry to byl ovšem Typ 32. Nástupce Typu 3 alias VW 1600 konstrukčně i vzhledově vycházel z o rok staršího Audi 80. Lišil se od něj ale karoserií. Zatímco Audi 80 bylo alespoň zpočátku sedanem, Passat měl splývavou záď. Ovšem pozor, na počátku kariéry se nejednalo o klasický hatchback, ale o dvou- a čtyřdveřové modely - víko zavazadelníku končilo už pod zadním sklem.

Vnější tvary byly dílem Giorgetta Giugiara, který původní Audi 80, jenž bylo také jeho dílem, jen mírně revidoval. Je dostatečně známo, že navrhl i první generaci Golfu. Jejich cesty se spojily znovu po mnoha letech, Giugiarovu společnost Italdesign nyní Volkswagen vlastní.

Podélně umístěné řadové čtyřválce prvního Passatu byly spřaženy s plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou, která poháněla přední kola. Nejednalo se o první model značky s touto koncepcí, tento primát patří K70, nepříliš povedenému dědictví po NSU. Podvozek Passatu měl rozvor 2,47 m. vpředu bychom našli vzpěry McPherson a závěsy uložené v pomocném rámu s motorem, vzadu byla tuhá náprava, na všech kolech pak vinuté pružiny. Řízení bylo hřebenové.

Passat už tehdy patřil do střední třídy, byť měřil 4,2 m, tedy zhruba stejně jako dnes odcházející Golf šesté generace. Vážil dle karosářské varianty od 880 kg do necelé jedné tuny a jezdil na tehdy naprosto běžných třináctipalcových kolech. Základní třináctistovka měla jen 40 kW (55 k), silnější patnáctistovka s výkonem 55 kW (75 k) však uměla upalovat až stošedesátkou a z klidu na stovku akcelerovala za 13,5 s. Top model TS měl dokonce 63 kW (85 k) a dvojitá kulatá přední světla.

Výroba začala v květnu 1973 přímo v hlavním závodě ve Wolfsburgu. Prodeje byly už od začátku velmi slušné, nejlevnější varianta tehdy stála 9060 marek. Automobilka udělala dobrý marketingový tah. Zdražila totiž „nosála“ 1600 L na 9030 DM, aby zákazníci zvolili raději novinku. Kombi Variant (Typ 33) se začalo vyrábět v lednu 1974. O přesný rok později přišly na řadu konečně i praktičtější tří- a pětidveřové hatchbacky s výklopnou zadní stěnou. V srpnu 1975 zmizel z nabídky motor 1,5 l, který nahradila šestnáctistovka, důležitá čísla se však nezměnila.

V srpnu 1977 následovala modernizace ve stylu prvního Scirocca a úprava označení na Typ 32A (respektive 33A). Příď dostala nižší masku a blinkry protažené do boků, zároveň se prodloužila kapota. Ubylo chromu, dominantním prvkem se staly velké plastové nárazníky. Decentně se změnila i zadní světla a revizí prošel rovněž interiér. Passat se zároveň odstěhoval z Wolfsburgu do Emdenu. Přibývaly i další motory, v červenci 1978 atmosférický diesel 1,5 l/37 kW z prvního Golfu, únor 1979 byl svědkem premiéry Passatu GLI, který měl pod kapotou ostrý čtyřválec 1,6 l/81 kW pro změnu z nejvýkonnějšího Golfu GTI. Ten dokázal koketovat s rychlostí 185 km/h

Říjen 1980 znamenal ukončení produkce v Německu, objevil se nástupce v podobě druhé generace. V Brazílii se však ta původní rodila dalších osm let. Tamní linky jely už od od června 1974, ovšem až do prosince 1988. Mimochodem, Američané znali první Passat jako Volkswagen Dasher.