TEST VW Caddy Maxi Beach 2.0 TDI – Přespat, nebo raději něco odvézt?
Design, interiér
Když zabrousíte do historie VW, zjistíte, že jméno „Caddy“ má v podstatě stejnou tradici jako legendární Golf. Jenže na rozdíl od Golfu se Caddy měnil v čase poněkud více. V minulosti tak využíval techniku Pola a dokonce se toto označení objevilo i na karoserii naší Škody Felicia Pickup, coby model 9U vyráběný v Kvasinách.
Současnou podobu Caddy známe od roku 2003, kdy vůz dostal techniku vycházející z tehdy připravovaného přelomového Golfu páté generace či spíše z již známého MPV Touran. Použití tehdy nejmodernějších techniky ve třídě kompaktů pro lehký užitkový vůz se VW vyplatilo. I současný testovaný Caddy stále vychází z techniky Golfu V, byť Caddy prodělal s léty četné změny, zaměřené zejména na pohonné jednotky a také elektroniku. A s ní související bezpečnost a výbavu.
První výraznější inovace přišla v roce 2010 coby Caddy modelový rok 2011. Další a zatím poslední inovace dorazila na trh o pět let později. Změny v rámci ní se týkaly zejména zavedení nových motorů, upravených pro splnění normy Euro 6.
Poznat současné vydání, nabízené od roku 2015 od předchůdce z roku 2010, lze například podle detailů karoserie. Asi nejlepším vodítkem jsou přední svítilny. Ty VW nabízí pro Caddy dokonce ve třech variantách. Základní výbava Trendline a kupodivu i testovaný Beach mají v sérii prastarou dvouvláknovou žárovku H4. Výbavy Comfortline a Highline dostaly dvouohniskové světlomety s žárovkou H7.
Testovaný vůz měl ovšem v rámci příplatků osvětlovací techniku na mnohem pokročilejší úrovni. Kromě bi-xenonových světlometů za příplatek 24.634 korun s diodami pro denní svícení to byl navíc Light Assist. Vyje na dalších 4.408 korun a umožňuje samočinné přepínání mezi dálkovým a potkávacím světlem. V praxi to fungovalo velmi dobře a za celý týden se nám nestalo, že by na nás protijedoucí řidiči blikali.
Výbava Beach je dostupná ve standardní karoserii Caddy s délkou 4408 mm a také v testované prodloužené verzi Maxi s délkou 4878 mm. V rámci zvětšené délky se změnil také rozvor náprav, a sice z 2682 mm na 3006 mm.
Rozložte postel
To hlavní, čím se verze Beach odlišuje od ostatních výbav Caddy Maxi, najdete v zadní části vozu. Standardem je pouze u této verze paket Caddy Beach Maxi. Jeho součástí jsou třeba potahy sedadel Pilion. V praxi se jedná o látku s umělou příměsí, která je však vcelku prodyšná. Ani ve vedrech, která v současnosti v Česku panují, nevyvolávala zvýšené pocení. Když už jsme u sedadel, tak opěradla obou předních sedadel lze sklopit dopředu, či přesněji je položit na sedák. Tímto kabina vozu umožní přepravu dlouhých předmětů. Zejména děti zase ocení sklopné stolečky na zadní ploše opěradel předních sedadel. Pouze ten, kdo bude sedět uprostřed, má v tomto případě smůlu…
Caddy Maxi Beach dále nabízí rozkládací matraci v zavazadelníku vozu. Za běžných okolností je složená, takže využitelnost kufru sice ovlivňuje, avšak ne tak, že by vás to při běžných jízdách nějak omezovalo. V případě potřeby lze zavazadla umístit také pod ni či na ni a samozřejmě za ni. Právě tady objevíte rozdíl mezi běžným „krátkým“ Caddy Beach a testovaným prodlouženým Maxi. U běžného Caddy totiž matrace sahá svým zadním okrajem až k výklopným pátým dveřím, zatímco u Maxi zde zbývá ještě několik desítek centimetrů volného prostoru.
Matrace - nebo postel chcete-li, se rozkládá směrem dopředu. Při tom je potřeba nejen klasicky sklopit opěradla zadní lavice, dělené v poměru 1/3 a 2/3, ale rovněž musíte položit opěradla předních sedadel na jejich sedáky, tedy dopředu. Celkovou úrovní odpovídá matrace rozkládacím matracím, jež bývají součástí obývákových sedaček.
Kdo chce využít integrovanou „postel“ a s vozem kempovat, bude muset využít další pakety Camping Caddy Beach za 23.930 korun nebo Camping Caddy Beach 2 za 22.589 korun. V rámci nich získáte stan pro upevnění na zadní výklopné dveře, skládací židličky, stolek a další vymoženosti, které lidé, jezdící do kempu, běžně používají. Testovaný vůz však tímto příslušenstvím vybaven nebyl.
Kde jsem si sakra odřel ruku
Po vyspání se v zavazadelníku na rozložené matraci a vrácení kabiny do původního uspořádání je čas vyrazit dále. Usednutí za volant nic zvláštního nepřináší. Prostě Volkswagen jako každý jiný. Oproti nejnovějším počinům sice chybí některé prvky výbavy, například elektronický přístrojový štít, ale to v praxi ničemu nevadí. Klasický multifunkční ukazatel - už od konce 70. let nazývaný MFA, zobrazuje vše potřebné a i něco navíc. Třeba teplotu motorového oleje. A také dojezd se zbývajícím množstvím kapaliny AdBlue. V našem případě to bylo 4500 km, přičemž ukazatel vám současně napovídá, kolik litrů můžete doplnit. V tomto případě bylo minimum 3,5 litru, maximum činí čtyři litry.
U Caddy se AdBlue dolévá nikoliv pod víčkem vedle plnicího hrdla palivové nádrže, ale v motorovém prostoru. Z pohledu zepředu je to vpravo. Přístup je skvělý, navíc okolo plnicího otvoru je praktická „vanička“.
Zpět do kabiny. Caddy Maxi Beach má v sérii pouze poloautomatickou klimatizaci Climatic. Za dvouzónovou samočinnou se připlácí 3.550 korun. Pokud si ale přiberete ještě vyhřívaná přední sedadla, bude to celé stát 13.985 korun. Z hlediska ergonomie je vše v pořádku. Takřka vše má své tlačítko, což je zejména starší generaci motoristů sympatičtější, než neustálé listování v menu rozhraní.
Testovaný vůz byl poháněn motorem 2.0 TDI s výkonem 110 kW spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Právě při manipulaci s řadicí pákou odhalíte jeden nedostatek, který je vzhledem k úrovni kabin vozů Volkswagen zarážející. Při řazení „trojky“, ale i „jedničky“ či „pětky“ se nám stávalo, že jsme prsty naráželi na hranu středového panelu pod tlačítky deaktivace stop-start a parkovacího asistentu. A právě tady jsme odhalili poměrně ostrou hranu, o níž si v extrému dřete prsty. Za normálních okolností je skryta očím posádky, ovšem při jízdě se projeví a příjemné to tedy není. Jistě jde o technologickou záležitost týkající se spasování částí palubní desky. Vzhledem k dnešní úrovni techniky bychom však očekávali lepší řešení.
Vzhledem k tomu, že jsme vzadu přepravovali také čerstvě narozené dítě, odhalili jsme, že pásy krajních sedadel to se svojí délkou rozhodně nepřehánějí. Upoutat klasické vajíčko šlo, avšak znamenalo to pás vytáhnout prakticky na doraz. Díky posuvným a hlavně širokým dveřím je však usazování vajíčka snazší než do aut s křídlovými dveřmi, které jsou navíc často poměrně úzké.
Motor, jízdní vlastnosti
Cestujte v tichu
Jak už jsme předeslali, poháněl zkoušený vůz motor 2.0 TDI ve verzi s výkonem 110 kW a pohonem předních kol. Kromě této lze mít ještě variantu s 90 kW, která se ale pojí výhradně s pohonem všech kol 4Motion a manuální převodovkou. I verzi se 110 kW lze mít ve „čtyřkolce“, tomto případě ale pro změnu pouze se samočinnou převodovkou se šesti „kvalty“ DSG.
Vzhledem k tomu, že celková hmotnost této verze může být až 2345 kg, je zkoušený motor či přesněji jeho parametry tak akorát. Jízda je plynulá a svižná. Při plném naložení se však již určité limity dostaví.
Celkové zpřevodování je spíše delší, takže na šestku točil motor při rychlosti 130 km/h asi 2300 otáček za minutu. Na dálnici je tak auto veskrze tiché a to i přesto, že vysoká karoserie rozhodně není žádným aerodynamickým přeborníkem. Za celý test jsme jezdili se spotřebou paliva od 5,7 do 6,3 litru, což je i s ohledem na hmotnost auta příznivý výsledek.
Velmi dlouhý rozvor 3006 mm je mimo jiné také ukazatelem velkého momentu setrvačnosti. Na pokyny řízení tak auto reaguje spíše pomaleji, což ovšem u vozu této kategorie nevadí. Důležitá je směrová stabilita. A ta je solidní. Pokud máme mít k jízdním vlastnostem výhrady, je to chování na některých nerovnostech. Zejména ze zadní části se občas ozýval lomoz a záď byla trochu neklidná. Jde o konstrukční záležitost, kdy odpružení je navrženo s ohledem na jízdu s určitým zatížením. V porovnání s tím, co předváděly tuhé nápravy aut minulosti, je však popsané chování omezeno na naprosté minimum.
Caddy používá vzadu tuhou nápravu. Pro někoho možná trochu překvapivě zpátečnické řešení. Jenže z pohledu zatížitelnosti jde o nejlepší techniku, které je navíc věčná. Tedy žádná kola „do písmene A“, co trápí čtyřprvkové nápravy jiných Volkswagenů a jejich derivátů při větším kilometrovém proběhu. Tady jsou kola stále kolmo a rovně. V zatáčce však také a tedy bez jakékoliv změny postavení kol, které by auto tlačily více k neutrálnímu průjezdu. Pokud jedete v zatáčce rychle, dočkáte se v porovnání třeba s Golfem citelné nedotáčivosti.
Závěr
Závěr
Výbava Beach je tak trochu netypickou. Kdo chce Caddy Maxi, obyčejně hledá hlavně velký zavazadelník, v němž se v případě potřeby třeba i odstěhuje. Tady však „zaclání“ rozkládací postel, která je standardem. Jistě, v případě potřeby ji můžete z vozu demontovat a patrně ani nebudete mít problém na STK na rozdíl třeba o sedmimístných aut, kterým chybějí dvě křesílka třetí řady.
Asi největším problémem testovaného Caddy je jeho cena. Za 798.590 korun je auto dost drahé. Navíc i s ohledem na standardní výbavu, která rozhodně není kompletní. Naopak, prostoru pro příplatky je docela dost. Pokud nepotřebujete „vozit postel“, doporučujeme zvolit verzi Comfortline, která s testovaným pohonem vyjde na 811.248 korun. V základní výbavě již nabízí třeba samočinnou dvouzónovou klimatizaci Climatronic či sedmimístnou kabinu. Ve výsledku tak přinese běžnému uživateli více. Jen se v ní holt nevyspíte…
Nejlevnější verze modelu | 592.907 Kč (Maxi Trendline 1.0TSI/75 kW) |
Základ s testovaným motorem | 731.865 Kč (Maxi Trendline 2.0 TDI/110 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 798.590 Kč (Maxi Beach 2.0 TDI/110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 911.617 Kč (Maxi Beach 2.0 TDI/110 kW) |
Plusy
- Velký vnitřní prostor
- Variabilita kabiny
- Přesné řazení
- Dlouhé převody snižují spotřebu
- Věčná zadní náprava
- Na hladké silnici solidní jízdní vlastnosti
- Snadné nastupování do druhé řady sedadel
Minusy
- Lomoz od zadní nápravy na výmolech
- Ostrá hrana palubní desky před řadicí pákou
- Vyšší cena
- Příplatky za samozřejmosti
Foto: Ondřej Lilling
