Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora
20 Fotogalerie

TEST VW Bora 1,9TDI/66kW - Svěží vítr = Bora

Po testech Pola, Golfu a Passatu přichází na řadu i horká novinka automobilky Volkswagen s názvem Bora. Tento model by měl důstojně nahradit designově příliš konzervativní Vento.

Na koncernovém podvozku, který je již všeobecně znám z Octavie, Golfu a Audi A3, je postaven zajímavě vypadající sedan, který se snaží co nejméně podobat svému pokrevnímu bratrovi Golfu. Bora se prostě snaží vypadat jako samostatný model.

Zvenku se dá říci, že se Bora Golfu ani moc nepodobá, ale něco jiného je to uvnitř. Zde je většina použitých dílů shodných právě s Golfem. Pro většinu zákazníků by to však neměl být problém, protože kvalita zpracování interiéru v Golfu je na dostatečně vysoké úrovni.

Testovaný vůz byl vybaven osvědčeným turbodieselem 1,9 s přímým vstřikováním paliva, poskytuje při nízké spotřebě (průměr při testu 6,3 l/100 km) velmi dobré výkony. Doba žhavení motoru je minimální, obvykle 1-2 sekundy. Po nastartování je zvuk dieselu sice tlumený, ale přesto zřetelný. Při běžné jízdě však hluk TDI motoru neruší. Především tah motoru v nízkých a středních otáčkách dodává tomuto vozu velmi dobrou dynamiku. Problém je však ve vysoké ceně, kterou musí zájemce za Boru s TDI motorem zaplatit.

Pro porovnání: rozdíl v ceně Bory 1,6/74 kW vs. 1,9 TDI/66 kW je 65.000 Kč! Dokonce i při koupi zážehového motoru 2,0/85 kW ušetříte (vzhledem k TDI) ještě 19.900 Kč! Zvláště při porovnání se zážehovým motorem 1,6 se vyšší náklady na pořízení TDI budou těžko vracet.

Interiér Bory, jak jsem již říkal, je prakticky shodný s Golfem. To v praxi znamená, použití kvalitních materiálů, velmi dobré dílenské zpracování i funkčnost. Přední sedadla poskytují dobré boční vedení a jsou příjemně tuhá. Opěradla jsou zezadu vybrána pro zvěšení místa vzadu. Místo vzadu je však slabinou Bory. V podélném směru výrazně připomíná Octavii, což by samo o sobě nebylo tak hrozné, ale ani nad hlavou místa není moc (u Octavie je to lepší). Nepotěší také nepřítomnost třetího tříbodového pásu a opěrky, které jsou za příplatek 2200 Kč. Výhled dozadu je výrazně omezen vysoko umístěným zadním oknem, které muselo uvolnit prostor velkému kufru.

Zavazadlový prostor s objemem 445 litrů je sice dostatečně velký, ale malý vstupní otvor brání naložení větších zavazadel. Potěší náročněji řešené upevnění víka, které nezasahuje do zavazadlového prostoru.

Jízdní vlastnosti vozu dobře eliminují vrozenou nedotáčivost, která se začíná projevovat až v extrémních situacích. Odpružení vozu je tuhé, ale ne na úkor pohodlí posádky. Naklánění v zatáčkách je minimální. Vynikající jsou brzdy, které mají, v případě potřeby, okamžitý a maximální účinek. Brzdy neslábnou ani po několikerém intenzivním brždění ze stokilometrové rychlosti. Jízdě samotné napomáhá levé asférické zpětné zrcátko, naopak pravé zrcátko je zřejmě kvůli aerodynamice zmenšeno, a je tak příliš malé. Stejné pravé zpětné zrcátko je však použito např. u Golfu a Audi A4. Celkový dojem z řízení Bory je výborný. Vše funguje lehce, ovládací prvky se nacházejí tam, kde je očekáváte.

VW Bora TDI je povedeným automobilem nižší stření třídy, s výborným motorem, podvozkem, brzdami a dílenským zpracováním. Slabinami jsou: méně místa vzadu, vyšší cena a především u nás konkurence velmi podobné a levnější Škody Octavie.