
Volkswagenu Golf bude 40 let, v Česku jich jezdí zhruba 110.000
Volkswagen Golf, který v sobotu oslaví 40 let od zahájení výroby, patří v Česku mezi nejoblíbenější ojetiny. Vedle modelů domácí Škody má více registrací jen Renault Mégane.
Na trhu ojetin je nejvíce rozšířená čtvrtá až šestá generace vozu, tedy auta vyrobená od roku 1997 do předloňska. "O Golfy III není takový zájem, v tomto cenovém segmentu dominuje tuzemská Felicia," podotkl Michal Hackl z AAA Auto. Z pohledu motorizací jasně vedou turbodiesely 1,9 a 2,0 a novějších modelů pak 1,6 TDI a benzinový 1,2 TSI.
Majitelé i odborníci u vozu kladně hodnotí především podvozek a jízdní vlastnosti, řízení a účinné brzdy. Modelu naopak vyčítají mnohdy chudou výbavu, nepovedené motory FSI a vyšší cenu ojetin. Ta se u vozů druhé a třetí generace pohybuje od zhruba 10.000 korun. Naopak cena zánovních aut sedmé řady ve sportovním provedení GTI nebo R se může pohybovat i kolem 800.000 korun.
Volkswagen Golf se stal vděčným objektem automobilových úpravců. "Asi největší zájem je klasicky o chiptuning a to na všechny motorizace. Boom chiptuningu přišel se čtvrtou generací Golfu, kdy s novějším motorovým managementem je samotné přehrání softwaru v řídící jednotce velmi jednoduché," uvedl Bořek Hudák ze společnosti HotHatchShop. Upravují se hlavně poslední tři generace, u kterých se dá snadno zvýšit výkon z 200 až na 350 koní za použití dílů z jiných koncernových aut. Vedle motoru se u vozů přitvrzuje a snižuje podvozek a dávají se kola s nižším profilem.
"Už se upouští od hrozných laminátových dílů ve stylu filmu Rychle a zběsile, ale ladí se spíše vzhled za pomoci originálních dílů, lehkým snížením a koly," dodal Hudák. Základní zvýšení výkonu lze pořídit od zhruba 20.000 korun, kompletní úprava může přesáhnout i 200.000 Kč.
O oblíbenosti golfu svědčí i to, že se stal loni Autem roku v České republice i v Evropě. V Česku se loni prodalo 4917 golfů sedmé generace, což vůz vyneslo na pozici pátého nejprodávanějšího modelu na trhu.