TEST Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (110 kW) – MPV do terénu
Design, interiér
Volkswagen Tiguan je velice populárním SUV, a to jak z českého, tak celosvětového hlediska. Jelikož je na trhu už od podzimu 2007, nastal nejvyšší čas jej nahradit novou generací. Při této příležitosti se výrobce jako již tradičně zaměřil na vylepšení stávajících vlastností, tentokrát však došlo na nečekaně výraznou změnu vzhledu.
Výrazná proměna je důsledkem dvou změn. Jednou je samozřejmě samotná přeměna designu ve stylu posledních volkswagenů, kterou avizovaly dřívější koncepty CrossBlue Coupé a CrossCoupé TDI. Druhým důvodem je pak proměna proporcí. S délkou 4.486 mm a šířkou 1.839 mm je Tiguan II o výrazných 60 mm delší a 30 mm širší než předchůdce, zároveň je ale s výškou 1.673 mm o 30 mm nižší.
Výsledkem je ostřeji laděný automobil se zajímavější siluetou, který už nepůsobí vysoce a úzce jako minulá generace. Ve srovnání s tradičními volkswageny (golf, passat) se jedná až o nečekaně výrazné auto, stále je ale poměrně konzervativně laděné a příliš emocí nevzbudí. Přiznám se, že naživo mně nový tiguan zpočátku příliš nezaujal, vadilo mi hlavně vysoké napojení kapoty na příď. Postupem času jsem si ale na design zvykl a ostrou záď dokonce nyní považuji za velice povedenou.
Prostorná a praktická kabina
To vnitřek už je typický volkswagen. Horizontálně členěná palubní deska bez větších designových výstřelků (vlastně jediným ozdobným prvkem je dekor před spolujezdcem) se svým řešením nejvíce blíží touranu. Rozdílem je ale použití digitální kapličky s přístroji (v testované verzi Highline standardně), kterou touran nemá ani za příplatek. Samozřejmostí je skvělé zpracování a výtečná ergonomie. Jednotlivá tlačítka jsou logicky rozmístěna a hezky po ruce, ovládání systémů je jednoduché a přehledné.
Sedadlo řidiče je upevněno spíše výše. To na jednu stranu sice znamená snadné nastupování nebo výtečný rozhled, posaz za volantem mně ale příliš nenadchnul. Sedí se spíše „na“ autě než v něm, navíc bych ocenil, abych si mohl volant přitáhnout blíže k tělu. Honza Mička, který s tiguanem jezdil na mezinárodní novinářské prezentaci, si ale ničeho takového nevšiml. Jinak jsou ale sedadla pohodlná, kvitujeme i podélně nastavitelné opěrky hlavy. Jen ten volant by mohl být silnější věnec.
Rozhlédnutí se po interiéru pak odhalí množství odkládacích prostorů, do nichž se vejde kopec maličkostí. Rozměrné kapsy ve dveřích snadno pojmou 1,5litrovou láhev, a to jak vpředu, tak vzadu. Rozměrné jsou také odkládací prostory ve středovém tunelu nebo schránka před spolujezdcem, která je doplněna o praktický držák na mince.
Zadní sedadla potěší rozměrnými sedáky nebo ohromným místem pro kolena. Stačí málo a vzadu si lze dát nohu přes nohu. Jenže pozor, má to háček. Tolik prostoru nabídnou podélně posuvná sedadla jen v zadní poloze, při posunu vpřed se místo pro kolena povážlivě snižuje. Jinak ale sedadla bodují variabilností, vedle podélného posuvu lze nastavit i sklon opěradla. Praktické jsou také rozměrné stolky před sedadly. Jestliže už minulý tiguan z hlediska praktičnosti úspěšně konkuroval vozům MPV, nástupce v této oblasti nic neměnil.
Podobná situace panuje i po otevření víka zavazadelníku. Zavazadlový prostor sice dle Volkswagenu nabízí obří objem 615 litrů, to ale jen v případě započtení prostoru pro rezervu a posunutí lavice zcela vpřed. Při posunutí lavice dozadu se prostor sice logicky zmenší, stále je ale slušný. Mezi podběhy má 101 cm, pod roletku měří 47 centimetrů. Délka se v závislosti na poloze zadních sedaček pohybuje od 82 do 100 centimetrů.
Sklopením zadních sedadel je možné vytvořit prostor velký 1.655 litrů. Ložnou plochu v takovém případě vyrovnává dvojité dno. Praktické jsou i háčky po stranách zavazadelníku nebo prostorný vak na lyže. Stále samozřejmějším prvkem je elektricky otevírané víko zavazadelníku, v tomto případě bezdotykové – stačí kopnout pod zadní nárazník. A jakmile si najdete tu správnou polohu pro „kopanec“, systém funguje spolehlivě.
Motor, jízdní vlastnosti
Tichý kliďas
Když Volkswagen v lednu zahájil předprodej nového tiguanu, byl vůz dostupný se dvěma motory – zážehovým 2.0 TSI (132 kW) a vznětovým 2.0 TDI (110 kW). Od té doby se nabídka sice rozšířila (třeba o základní 1.4 TSI s 92 kW), dvoulitrový turbodiesel se 110 kW ale podle nás bude patřit mezi nejoblíbenější verze, a tak jsme při testu nového tiguanu sáhli právě po něm.
Druhá nejslabší vznětová motorizace v nabídce přesně odpovídá našim představám o klidném motoru. Agregát s 340 N.m sice za většiny jízdních situací stačí, v mezních chvílích (třeba při předjíždění nebo v dálničních stoupáních) jsme si ale říkali, že nějaká síla navíc by nebyla na škodu. Funkci rodinného přepravníku ale zvládne s přehledem. Agregát navíc posádku neruší hlukem, do kabiny zpod kapoty proniká pouze jemné vrnění.
Ve zkoušené specifikaci motor spolupracoval s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou, což je kombinace, nad kterou budou mnozí zákazníci uvažovat. Příplatek za tuto kombinaci činí nemalých 127.000 korun, a tak jistě mnohé zájemce bude zajímat, zda se vyplatí.
VW Tiguan – srovnání s konkurencí | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model | VW Tiguan | Ford Kuga | Kia Sportage | Honda CR-V | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor | 2.0 TDI | 2.0 TDCi | 2.0 CRDi | 1.6 i-DTEC | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1997 | 1995 | 1597 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Největší výkon [kW/min] | 110/3500-4000 | 110/3750 | 100/2750-4000 | 118/4000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Točivý moment [N.m/min] | 340/1750-3000 | 370/1750-2750 | 373/1500-2500 | 350/2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Převodovka | 7DS | 6DS | 6A | 9A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rychlost [km/h] | 200 | 190 | 184 | 197 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 10,9 | 12,0 | 10,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,2 | 5,9 | 5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základní cena [Kč] | 862.900 | 850.990 | 709.980 | 819.900 |
Co se týče převodovky, tak máme jen mírných výhrad. Změna převodu je sice naprosto hladká bez jakéhokoliv cukání, software ale mnohdy s přeřazením zbytečně váhá. To se projevuje i na pomalejších rozjezdech, kdy chvíli trvá, než se spojky sepnou. Důvodem línějších rozjezdů je ale též liknavější stop-start systém.
Převodovka se navíc ve snaze šetřit palivo snaží řadit co nejvyšší stupeň, což při jízdě ve městě znamená hodnoty těsně nad volnoběhem. V takovém případě se ale agregátu nedostává moc síly, a tak jsme raději sepínali sportovní režim, který drží otáčky výše a navíc rychleji reaguje na pokyn. Zároveň se ale svižného tempa nedrží pořád, když řidič zpomalí, klidně přeřadí na vyšší stupeň. Zvolit je možné ještě ekologický mód převodovky, jehož hlavní doménou je vyřazování na neutrál.
Navzdory použití automatu a pohonu všech kol se podařilo udržet spotřebu v mezích, tedy samozřejmě na poměry SUV. Průměr se za týden testování zastavil na slušné hodnotě 7,5 litru. Dálniční stotřicítka znamenala kulatou sedmičku, ve městě spotřeba vzrostla k osmi litrům. Na okreskách se sice dalo stylem brzda-plyn jezdit za devět, když ale řidič tempo zmírnil, palubní počítač klidně ukázal hodnoty kolem šesti litrů. To spolu s šedesátilitrovou nádrží znamená více než slušný dojezd. Řidič však musí počítat i s doplňováním močoviny, vstřikování Adblue je u všech tiguanů se vznětovým motorem standardem.
Ten podvozek!
Přestože je tiguan SUV, nemá smysl pochybovat o tom, že naprostá většina prodaných vozů bude svůj život trávit hlavně na zpevněných cestách. Volkswagen ale na to nedbal a tiguan připravil i na jízdu mimo silnice. Na jedné straně je tak slušná světlá výška 189 mm (rovných 200 mm v případě vozů s pohonem všech kol), na straně druhé pak systém 4MotionActive Control, který umí upravit fungování pohonu všech kol a dalších systémů auta.
Pomocí otočného ovladače si tak řidič může vedle silničního módu (dále nastavitelného do pěti režimů) zvolit i režimy pro jízdu do sněhu a do terénu. K dispozici je rovněž individuální nastavení. Jednotlivé módy vedle pohonu 4x4 citelně upraví i reakce na sešlápnutí plynového pedálu, kontrolu stabilizace a chování dvouspojkové převodovky, a tak se řidič může jistě cítit i v těžším terénu. Drsným offroadem ale tiguan samozřejmě není, v náročnějších podmínkách jej omezuje přední nájezdový úhel 18,3°. Na to ale má volkswagen řešení v podobě offroadového paketu, který upraví přední nárazník tak, že se nájezdový úhel vylepší na hodnotu 25,6°.
Jestliže tiguan umí slušně jezdit mimo silnice, o to lépe se pak chová na nich. Podvozek si je jistý a snese i svižnější projížďku. Navzdory pískajícím gumám (testovaný kousek obouval Pirelli Scorpion Verde) auto s jistotou drží směr, a to bez výrazných náklonů karoserie. Přesto je znát, že autu sedí spíše pohodová projížďka, při vyšším tempu řidiče citlivě varuje jemně nastupující nedotáčivostí.
Opravdovou lahůdkou je pak tlumení nerovností. Zkoušený tiguan byl vybavený adaptivními tlumiči za 27.800 korun, které opravdu doporučujeme. I v nejtvrdším naladění si auto s přehledem poradí s různými nástrahami silnic, byť je samozřejmě tužší než ostatní režimy. Komfortní nastavení pak znamená jízdu jak v peřince, a to i na těch nejrozbitějších cestách. A to zdůrazňujeme, že jsme testovali tiguan na 19palcových kolech. Práce podvozku je navíc skvěle odhlučněna, stejně tak aerodynamický šum je minimální.
Závěr
Závěr
Od lednového zahájení předprodeje si čeští zákazníci objednali přes 1.050 tiguanů. Po týdenním otestování máme pro nastávající majitele dobrou zprávu, tiguan II je povedené SUV, které rozhodně nezklame. Auto potěší praktičností ve stylu velkoprostorových vozů, bohatou výbavou a v případě objednání adaptivních tlumičů skvělým komfortem i na těch nejrozbitějších cestách. Chyby se hledají jen těžko - volant by mohl mít tlustší věnec, dvouspojková převodovka by pak nemusela tolik váhat se změnou převodu. Parkovací čidla jsou zbytečně citlivá, hlasitě varují i před nijak zvlášť nebezpečnými obrubníky. To jsou všechno ale jen detaily, které by od nákupu tohoto SUV neměly odradit. Otázkou názoru je cena, nový tiguan se snadno dostane vysoko nad milion korun. Svojí kvalitou si ale umí obhájit.
Nejlevnější verze modelu | 560.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 862.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion Comfortline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 954.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion Highline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.239.400 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG 4Motion Highline) |
Plusy
- Velice komfortní podvozek
- Hladce řadicí převodovka
- Prostorná a variabilní kabina
- Množství odkládacích schránek
- Bohatá výbava
Minusy
- Vyšší cena
- Průměrná dynamika
- Citlivá parkovací čidla
Foto: Jiří Káš
