Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen I.D. Vizzion
Volkswagen I.D. Vizzion
Volkswagen I.D. Vizzion
Volkswagen I.D. Vizzion
51 Fotogalerie

Volkswagen I.D. Vizzion: Šmrncovní velký elektrický sedan si koupíme za čtyři roky

Aleš Dragoun
Volkswagen představuje v Ženevě studii I.D. Vizzion. Přesně takový vůz luxusní třídy s elektrickým pohonem chce do čtyř let začít vyrábět.

Vizzion (hříčka z anglického „vision“ - představa) má být vlajkovou lodí rodiny elektromobilů I.D., kterou už zčásti známe, je čtvrtým konceptem s tímto symbolem po stejnojmenném kompaktu, SUV Crozz a MPV Buzz ve stylu klasického „busíku“. Sdílí platformu MEB pro elektromobily. Volkswagen sice v jedné tiskové zprávě píše, že je tak velký jako Passat a přitom poskytuje uvnitř místo srovnatelné s již nevyráběným Phaetonem, nicméně v jiném firemním materiálu se lze dočíst, že ve skutečnosti na délku měří 5,11 m. To jej samozřejmě řadí do luxusní kategorie.

Automobilka dále uvádí největší výkon 225 kW, elektromotory vrčí a piští v útrobách dva a pohánějí obě nápravy, to znamená, že jeden se zcela jistě nachází vpředu a druhý vzadu. Maximální rychlost 180 km/h stačí i na těch místech německých dálnic, kde není omezena na obligátní stotřicítku. Stejně málokdo jezdí v levém pruhu více. Lithium-iontová baterie má dostatečnou kapacitu 111 kWh. Na jedno nabití vůz zvládne až 665 km, což už působí alespoň na papíře velmi dobře, samozřejmě při využití regenerativního brzdění.

Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu (samotné značky, nikoli celého koncernu) řekl: „I.D. Vizzion ukazuje, co jsme schopni vyvinout z hlediska techniky, designu a kvality. Je nejosobnějším, nejemocionálnějším a nejindivudálnějším volkswagenem všech dob. Dává najevo, že i v blízké elektrické budoucnosti budeme používat žádoucí a expresivní automobily a nikoli pouze jednotné plechovky.“

Ve futuristickém interiéru elegantního sedanu (či spíše fastbacku) si pasažéři mohou připadat jako v obýváku. Střední sloupky navíc chybějí a dveře se otevírají proti sobě, což usnadňuje vstup dovnitř. Chcete se při přesunu z místa na místo, i delším zabavit, odpočívat, pracovat, případně jen tak hltat informace? Samozřejmě bez problémů a všichni čtyři, řidič tu potřeba není, auto doveze posádku bezpečně skoro kamkoliv. „Digitálního šoféra“ představuje armáda elektronických asistentů, která hlídá naprosto vše, zatáčí i brzdí. Chybí také viditelné ovladače. Střecha je prosklená a interiér prosvětluje.

K sériové výrobě dojde nejpozději v roce 2022, dva roky předtím se představí první produkční sourozenci na základech MEB. Sériová verze mít volant bude, legislativa jej vyžaduje a osoba s patřičným oprávněním přece musí zasáhnout v případě potřeby. Co kdyby náhodou... Volkswagen sice tvrdí, že takové auto je vhodné i pro ty klienty, kteří kvůli nízkému, či naopak vysokému věku řídit nemohou, ale tady bych byl osobně opatrnější, zda takovou věc vůbec umožní zákony.

V horizontu příštích sedmi let chce VW dosáhnout odbytu milionu elektromobilů ročně. To už totiž bude z výrobních linek sjíždět minimálně dvacítka různých modelů využívajících výše zmíněnou architekturu, od kompaktů přes SUV až po takovouto limuzínu. Elektrický volkswagen si můžete koupit i dnes v různých velikostech, ale zatím jde o vozy vzešlé z produkčních řad s klasickými spalovacími motory.