Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf třetí generace se vyráběl v letech 1991 až 1997, kdy byl vystřídán čtvrtou generací.
Třídveřový hatchback Volkswagen Golf čtvrté generace se začal prodávat současně s pětidveřovou verzí.
Třídveřová verze se lišila jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C.
„Čtyřka“ byla jen o něco zaoblenější než Golf III. Nová byla vejcovitá přední světla s čirými skly. Z předního nárazníku zmizely mlhovky a blikače.
20 Fotogalerie

Volkswagen Golf IV (1997–2003): Pokračování ve stejném stylu

Volkswagen Golf čtvrté generace byl jen o málo větší než předchůdce a zachovával jeho styl. Nabízel se s celou řadou zážehových a vznětových motorů a v provedení hatchback, kombi Variant a sedan Bora.

Kompaktní třídveřové a pětidveřové hatchbacky Volkswagen Golf čtvrté generace (Typ 1J) nahradily v roce 1997 třetí generaci Golfu a v roce 2001 se staly nejprodávanějším autem v Evropě. Golf IV byl ve třídě malých rodinných vozů nezastupitelný a podobně jako větší Passat B5, jehož výroba začala o něco dříve, naplňoval strategii Volkswagenu vyplňovat mezeru mezi hlavním proudem (u VW reprezentovaným vozy Škoda a SEAT) a prémiovými vozy. Tato strategie spočívala především ve vyšší úrovni interiéru. Kvality Golfu IV byly srovnatelné s Audi A3, to bylo ale podstatně dražší.

Čtyřka o něco větší než trojka

Pětidveřový VW Golf IV (foto) měl rozvor náprav 2512 mm a vnější rozměry 4148 x 1735 x 1440 mm, byl tedy o 128 mm delší a o 40 mm širší než Golf třetí generace. Zato výškou byl o 15 mm nižší. Přes zvětšenou délku se dá říct, že vnitřním prostorem Golf IV neoplývá, zvlášť místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech není nazbyt. Také zavazadlový prostor s plnohodnotným náhradním kolem pod podlahou narostl jen nepatrně, z 320 na 330 litrů. Zachovány zůstaly nadčasové základní tvary karoserie s mimořádně širokými C sloupky, „čtyřka“ byla jen o něco zaoblenější. Nová byla vejcovitá přední světla s čirými skly. Z předního nárazníku zmizely mlhovky a blikače, přestěhovaly se k hlavním světlometům. Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie Golfu IV moderně.

Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie pětidveřového Golfu IV moderně.Designer Peter Schreyer odvedl dobrou práci. I dnes působí karoserie pětidveřového Golfu IV moderně. | Volkswagen

 

Třídveřový hatchback Volkswagen Golf čtvrté generace (foto) se začal prodávat současně s pětidveřovou verzí a lišil se jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C.

Třídveřová verze se lišila jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C.Třídveřová verze se lišila jen bočními okny za dveřmi (nebyly rozdělené příčkou) a o něco užšími sloupky C. | Volkswagen

 

Motory

Nabídka motorů byla u Golfu IV stejně pestrá jako u předcházející generace. Zážehové motory s rozvodem OHC začínaly 16ventilovými čtyřválci s objemem 1,4 litru a výkonem 50 kW (68 k). Následovaly 1,6litrové čtyřválce s výkony 74 až 81 kW (FSI). Dvacetiventilové pětiválce měly objem 1,8 litru a výkony 92 až 132 kW (Turbo). Dvoulitr měl výkon 85 kW (115 k) a 2,3litrové pětiválce VR5 110 až 125 kW (20V). Později se v Golfech objevily vidlicové šestiválce V6 s objemem 2,8 litru a výkony 130 až 150 kW (24V). Úplným vrcholem byla benzinová verze R32 s motorem V6 24V o objemu 3189 cm3 jehož nejvyšší výkon byl 177 kW (240 k).

Nabídku vznětových motorů (dieselů) měl Golf IV o něco chudší. Vybírat se dalo mezi atmosferickým 1,9litrovým SDI s výkonem 50 kW (68 k) a točivým momentem 133 Nm nebo 1,9litrovým turbodieselem TDI. O něco později se začala vyrábět verze TDI PD, kde zkratka PD znamenala Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). Šlo o vysokotlaký systém vstřikování paliva Bosch, kde vstřikovací čerpadlo a vstřikovací tryska tvořily jednu společnou jednotku. Turbodiesely TDI/TDI PD pokrývaly rozpětí výkonů od 66 do 110 kW.

Kabriolet

Stejně jako u Golfu II se Volkswagen rozhodl nevyvíjet kabriolet verze Golf IV a místo toho použil platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV. Týkalo se to především předku vozu, konkrétně předních blatníků a nárazníku, světlometů, masky chladiče a kapoty (foto). Kromě tříramenného volantu, sedadel a palubního počítače zůstal interiér proti Golfu III skoro beze změn.

U kabrioletu Golf IV použil Volkswagen platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV.U kabrioletu Golf IV použil Volkswagen platformu kabrioletu Golfu III a upravil vzhled vozu tak, aby se podobal Golfu IV. | Volkswagen

 

Golf Cabrio čtvrté (přesněji třiapůlté) generace vyráběla od června 1998 do prosince 2001 karosárna Karmann z Osnabrücku. Poháněly je zážehové čtyřválce s objemem 1,6, 1,8 a 2 litry a vznětové čtyřválce TDI 1.9. 

Kombi Variant

Druhá generace pětidveřového kombi Volkswagen Golf IV Variant (foto) se začala vyrábět v roce 1999. Výroba byla ukončena v roce 2006 a nahrazena Golfem Variant páté generace. V Severní Americe se kombi prodávalo pod názvem Jetta Wagon.

Pětidveřové kombi Volkswagen Golf IV Variant se začalo vyrábět v roce 1999.Pětidveřové kombi Volkswagen Golf IV Variant se začalo vyrábět v roce 1999. | Volkswagen

 

Luxusnější verzí Variantu byl Volkswagen Bora Variant, lišící se pouze přídí a výkonnějšími motory (zážehové až 150 kW, vznětové až 110 kW).  

Sedan Bora

Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf IV, nazvaný Bora. V Severní Americe a Jižní Africe zůstal VW u názvu Jetta. Jedinými společnými díly karoserie s Golfem hatchback byly přední dveře. Sedan Bora (foto) byl dlouhý 4409 mm, široký 1735 mm a vysoký 1480 mm. Interiér zůstal téměř identický s Golfem.

Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf čtvrté generace, nazvaný Bora.Zhruba rok po hatchbacku uvedl Volkswagen na trh čtyřdveřový sedan Golf čtvrté generace, nazvaný Bora. | Volkswagen

 

GTI a GLX

Současně s uvedením čtvrté generace typu Golf slavila premiéru nová generace sportovní verze GTI. Na první pohled se GTI lišilo od běžných Golfů 16palcovými hliníkovými ráfky BBS a pohodlnými sedadly Recaro. Vzhledově se Golf IV GTI nijak nelišil od ostatních modelů, ale pod kapotou byla na výběr celá řada motorů. Nejsilnější byl motor 1.8 20V Turbo s výkonem 132 kW (180 k), kterým byl vybaven model oslavující 25. výročí verze GTI. Golf GTI s tímto motorem měl vzadu označení GTI s červeným "I" a dosahoval rychlost 222 km/h. U Golfu IV neexistovala verze GTD, nahrazoval ji model GTI TDI.

Vrcholný model GLX poháněl vidlicový 2,8litrový šestiválec VR6 s úhlem rozevření válců 15 stupňů a výkonem 130 kW. Tento motor byl kratší a lehčí než jiné motory V6, neboť měl jedinou hlavu válců. V roce 2002 uvedl Volkswagen 24ventilovou verzi VR6 pro severoamerický trh s výkonem o 19 kW vyšším než u verze s 12 ventily. Pro Evropu se vyráběl model V6 4Motion s pohonem všech kol.

V roce 2003 byl Golf IV nahrazen na evropských trzích pátou generací. Jeho výroba však pokračovala v Jižní Americe, Mexiku a Číně. Vyráběl se také v Jižní Africe, na Slovensku, v Brazílii, Belgii a také v Bosně a Hercegovině nedaleko od Sarajeva. Tam se dodával jen na domácí trh.