Víte, kde všude v Evropě se vyrábějí auta? Česko je překvapivě v popředí
Nejvíce továren produkujících automobily najdeme v Německu. Česko proti svému západnímu sousedovi sice výrazně zaostává, přesto i tak patří na špici.
Automobilový průmysl je jedním z klíčových pro ekonomiku celé Evropy. O to překvapivější je tažení evropských politiků, které tenhle segment, jenž přímo a nepřímo zaměstnává miliony lidí, svými regulacemi a nařízeními dusí a činí stále méně konkurenceschopným. Navzdory silnému politickému tlaku a stále rostoucím výrobním nákladům (drahá elektřina i vysoké náklady na pracovní sílu) zatím výrobci své fabriky ve velkém nezavírají, byť situace rozhodně není růžová.
Největší počet továren najdeme v Německu, na druhém místě se umístila Velká Británie, jež ještě v druhé polovině minulého století měla velmi silný vlastní automobilový průmysl. Domácí značky ovšem kvůli krachům nahradily firmy ze zahraničí, čistě britských značek tudíž aktuálně působí jen několik.
Česko je se čtyřmi závody (Škoda v Mladé Boleslavi a v Kvasinách, Hyundai v Nošovicích a Toyota v Kolíně) na děleném 6. až 8. místě spolu se Slovenskem (Kia v Žilině, Land Rover v Nitře, Peugeot s Citroënem v Trnavě a koncern Volkswagen v Bratislavě) a Tureckem (Hyundai-Kia, Renault, Stellantis a Toyota). Až za námi jsou některé větší či ekonomicky silnější státy (například Nizozemsko, Belgie, Rumunsko či Rakousko).
Počet továren v jednotlivých zemích | ||
Pořadí | Stát | Počet |
1. | Německo | 24 |
2. | Spojené království | 19 |
3. | France | 12 |
4. | Itálie | 9 |
5. | Španělsko | 8 |
6.-8. | Česko | 4 |
6.-8. | Slovensko | 4 |
6.-8. | Turecko | 4 |
9.-10. | Belgie | 3 |
9.-10. | Maďarsko | 3 |
11.-14. | Nizozemsko | 2 |
11.-14. | Portugalsko | 2 |
11.-14. | Rumunsko | 2 |
11.-14. | Švédsko | 2 |
15.-20. | Rakousko | 1 |
15.-20. | Chorvatsko | 1 |
15.-20. | Finsko | 1 |
15.-20. | Polsko | 1 |
15.-20. | Srbsko | 1 |
15.-20. | Slovinsko | 1 |
Z koncernů jsou na tom nejlépe nadnárodní celky Stellantis (mj. Peugeot, Opel, Fiat, Jeep) a skupina Volkswagen s dvaceti výrobními závody. Následují Renault (včetně Dacie) s osmi fabrikami a BMW (dohromady s Mini a Rolls-Roycem) s šesti. Dohromady přitom v Evropské unii vznikne okolo 16 milionů aut ročně, která končí nejen zde, ale míří do celého světa.
