Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
96 Fotogalerie

V8 od Porsche bude pokračovat dál. Bez kompromisů se to ale neobejde

Ondřej Šámal

Německý výrobce sportovních aut se osmiválcových motorů nehodlá vzdát ani v následující dekádě. Kvůli striktním normám ovšem budou tišší než doposud.

Ačkoliv si automobilku Porsche nejvíce spojujeme s plochými šestiválcovými motory, v nabídce má také konvenční vidlicové osmiválce, které najdeme v modelech Cayenne a Panamera. V jejich případě se zatím nemusíme bát, že by kvůli stále přísnějším emisním nařízením skončily. Naopak, Porsche potvrdilo, že čtyřlitrový agregát si ponechá i s nástupem normy Euro 7. Osmiválec je na ni totiž připraven. Navíc díky tomu, že nadcházející emisní předpis nebude tak přísný, jak se očekávalo, se velký motor udrží při životě i bez pomoci trakčního elektromotoru.

Bez ústupků se ovšem záchrana vidlicového osmiválce neobejde. Vedle emisních norem totiž platí i další, mimo jiné ty zvukové. A právě kvůli nim budou mít spalovací agregáty postupně méně a méně zajímavý zvukový projev, což může být u sportovních porsche, byť v podobě SUV Cayenne a liftbacku Panamera, trochu problém.

Osmiválec tudíž přežije i začátek elektrické éry, jejíž nástup je ovšem pomalejší než se čekalo. Přestože Porsche plánuje, že v roce 2030 bude až 80 procent všech porsche doručených zákazníkům právě s lokálně bezemisním pohonem, nechává si zároveň otevřená zadní vrátka. Cíl totiž bude ve skutečnosti odvislý od zájmu ze strany zákazníků a vývoji elektromobility na klíčových světových trzích.

V současné době má Porsche v nabídce hned dva modely bez spalovacích motorů. Prvním je liftback a kombi Taycan, který se nedávno dočkal modernizace, druhým neméně čerstvá druhá generace SUV Macan. Spolu s tím automobilka plánuje elektrické nástupce současných provedení sportovních modelů 718 Boxster a Cayman, přičemž další vydání veleúspěšného cayenne se bez spalovacích agregátů také zřejmě obejde. A na elektřinu by mělo být i velké, až sedmimístné SUV, které bude stát na prémiové platformě SSP.

Video placeholder
Facelit Porsche Taycan • Porsche

Naproti tomu legendární Porsche 911 se plné elektrifikace minimálně v tomhle desetiletí nedočká, spolu s letošní modernizací současné řady 992 se ovšem představí hybridní provedení, které by mělo elektromotor používat především pro roztáčení předních kol. V budoucnu pak Porsche počítá s dramatičtějším rozvojem syntetických paliv, která vznikají syntézou zachycených emisí CO2 a z vodíku, vyrobeného pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny nebo elektřiny vyráběné bez emisí oxidu uhličitého.