Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Německá dálnice
Německá dálnice
Německá dálnice
Německá dálnice
14 Fotogalerie

V Německu se blíží volby. V programech se řeší i rychlost na dálnicích

Roman Šitner

Neomezená rychlost na německých dálnicích je pro řadu Němců důvodem k národní hrdosti, jiní to ale považují za plýtvání energií v době, kdy se řeší každý gram oxidu uhličitého. Odráží se to i ve volebních programech.

V Německu budou po pádu vlády v únoru nové volby. Konkrétní postoje politických partají nejsou zas tak překvapivé. Jedním z hlavním témat jsou klasicky autobahny.  Unie CDU/CSU (Křesťanskodemokratická unie a Křesťansko-sociální unie Bavorska) omezení rychlosti na dálnici výslovně odmítá. Stejný postoj má i AfD (Alternativa pro Německo). Naopak radikálně jinak to vidí koalice kolem Zelených (s Aliancí 90). Ti chtějí zavést maximálku 130 kilometrů v hodině. Zelení svůj postoj vysvětlují. Chtějí přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích, jde o součást jejich vyššího cíle, aby se v Německu při automobilových nehodách neumíralo a také chtějí o něco snížit emise skleníkových plynů. Sociální demokracie (SPD) zatím program ladí, v návrhu ale je pasáž, že 130 by se kvůli emisím zavést měla.

Zde je ale třeba dodat, že v Německu výrazně přibylo úseků zvaných „Tempo 120“, zpravidla na vytížených úsecích kolem velkých měst, kde se může jezdit maximálně 120kilometrovou rychlostí a ta se také často měří. Někde je omezena ještě více. Mnohé úseky také trpí silným provozem, vyšších rychlostí lze proto reálně dosahovat jen v noci.

I další body politických programů se drží v podobné (dá se říci pravolevé) linii. CDU/CSU i AfD zdůrazňují svobodu a individuální automobilovou dopravu a jsou proti snahám ji omezovat. Naopak Zelení chtějí auta v centrech měst omezit a dát více prostoru chodcům a cyklistům. Veřejnou dopravu chtějí podporovat všechny strany, Zelení ale více zdůrazňují tlak na její dostupnost a konkurenceschopnost.

Rozdíly jsou i v přístupu k elektromobilitě. Opět se dají postoje odhadovat. CDU/CSU prosazuje stejně jako AfD linii technologické otevřenosti. Nechtějí sázet jen na elektromobily a chtějí dát šanci i vodíku, e-palivům a dalším alternativám. Voličům tak hlavně říkají, že jim nikdo nic nenutí. CDU/CSU, nejsilnější strana nejsilnější země Evropské unie, je také proti zákazu spalovacích motorů, tedy přesněji proti tomu prodávat od roku 2035 jen vozy s nulovými emisemi. Naopak Zelení tvrdí, že nic jiného než elektromobily na stole v podstatě není a nemá tedy smysl ztrácet čas alternativami. Chtějí navíc posílit podporu nákupu elektromobilů pro německé domácnosti (kromě těch bohatších). SPD, která dosud vedla vládní koalici, se také v návrhu staví na podporu elektromobilů. Vítězové mohou udávat nejen směr v Německu, ale v důsledku i v Evropě.

Video placeholder
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion • auto.cz

V Německu se před volbami řeší i takzvaná třicítka, tedy debata o omezování rychlosti ve městech. Opět se postoje jednotlivých stran dají očekávat. AfD se snaží prosadit, aby na hlavních ulicích třicítku vůbec zavést nešlo, naopak Zelení chtějí zavádění třicítek městům usnadnit. Očekávají, že díky tomu bude více lidí jezdit na kole.