V Číně stále věří vodíku. První tahač uvedla v Česku působící značka
Na český trh letos vstoupila značka Farizon, která patří pod známý koncern Geely a prodává pouze užitková auta. U nás má zatím dvě elektrické dodávky, na domovském trhu má ale podstatně širší nabídku. Letos například uvedla první vodíkový tahač, který se v Číně dostal do sériové výroby.
S vodíkem mají v Číně velké plány, které se ale do reality nedaří protlačit zdaleka tak dobře, jako elektromobily a hybridy. Vodíkové vozy sice spadají do stejné kategorie NEV jako bateriové elektromobily, plug-in hybridy a elektromobily s prodlužovačem dojezdu a mají podobné pobídky od centrálních i lokálních vlád, jejich prodeje přesto padají.
Problémem je samozřejmě stejně jako jinde ve světě nedostatečná infrastruktura. Ačkoliv od centrální vlády i těch lokálních neustále přichází sliby o výstavbě nových plniček, podle posledních dat jich je v celé Číně stále jen kolem 500. A téměř nulová je i nabídka samotných vozidel, což platí i pro ty užitkové. Změnit se to pokusí novinka Farizon Xinghan G, první sériově vyráběný vodíkový tahač v Číně.
Prvních 100 vyrobených kusů už sjelo z výrobní linky v severočínském Tianjinu a zamířilo k zákazníkům, mimo jiné do přístavů kolem Tianjinu. Stále však nejde o žádnou velkosériovou výrobu, Farizon počítá v dohledné době s výrobou jen 600 kusů.
Nový tahač stojí na platformě GXA-T a je cílen na dlouhé cesty. Mohutné nádrže s tlakem 350 barů, umístěné za kabinou, mají kapacitu na 62 kg stlačeného vodíku a umožňují dojezd přes 700 kilometrů. Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 450 kW, kterému energii dodává palivový článek. Kromě toho je ale v autě také 88 kWh baterie s možností externího dobíjení.

Nejde o první pokus s vodíkovým tahačem, ty už ukázalo více lokálních automobilek. Kromě plynného vodíku se zaměřují také na kapalný vodík, který má větší energetickou hustotu. Svůj futuristický koncept s tímto pohonem ukázala například značka FAW. Jeden z jejich prototypů s nádrží na 100 kg ujel přes 1.000 kilometrů v reálném provozu.
Jestli se vodíkové tahače Farizon dostanou do Evropy, nepadlo ani slovo, není to však příliš pravděpodobné. Značka je zde každopádně aktivní a od letoška prodává i v Česku, v nabídce má dvě elektrické dodávky. Větší SuperVan, dostupný se čtyřmi kapacitami baterie a několika různými karoseriemi, a menší V6E, s baterií o kapacitě 42 kWh.