Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
20 Fotogalerie

V Česku se prodává plážová bugina MTX Beach Buggy. Navrhl jí syn Václava Krále

Lukáš Volšický

Metalex svou plážovou buginu MTX Beach Buggy postavil na technickém základu Škody Favorit. Ve srovnání s výchozím vozem však měla pohon zadních kol.

Český automobilový průmysl na tom byl po pádu komunismu bledě. Mladoboleslavská Škodovka vyráběla pouze obyčejné vozy pro normální lidi, a pokud jste chtěli vystoupit z davu, museli jste nakupovat na rozjíždějícím se trhu s ojetinami ze západu nebo se poohlédnout po malosériových výrobcích. Jedním z nich byl i pražský Metalex, který se u nás proslavil hlavně malými formulemi a kabriolety MTX Roadster a MTX Cabrio.

Metalex však začátkem devadesátých let začal prodávat i českou plážovou buginu. Už trochu zapomenutá kreace MTX Beach Buggy měla premiéru v roce 1992 a vznikla díky designérské dvojici Václav a Jiří Královi. V české automobilové komunitě slavný Václav Král tehdy přenechal větší kompetence svému synovi Jiřímu a vývojové práce trvaly pouze půl roku. Malosériový projekt se navíc potýkal s klasickými těžkostmi.

Už tradičně zakládal na jednoduché a dostupné technice od Škodovky, kterou se stala Škoda Favorit 135 s atmosférickým benzinovým čtyřválcem o 50 kW (68 koních) a manuální převodovkou. Oproti favoritu s pohonem předních kol byl však však točivý moment přenášen na zadní kola, takže specifická bugina slibovala i nějakou tu zábavu na nezpevněném povrchu mimo asfalt.

Pod laminátovou karoserií bez bočních dveří a s absencí pevné střechy se nacházel prostorový trubkový rám s integrovaným obloukem a nezávislým zavěšením všech kol. Stavba MTX Beach Buggy se později vyráběla i s motory z Fordu Fiesta i jednotkami od korejské automobilky Hyundai.

Metalex svou plážovou buginu vyráběl na zakázku až do poloviny devadesátých let a zákazníkům nabízel i stavebnici, díky níž si ji mohli sestavit doma v garáži a ušetřit. Cena hotového auta tehdy byla 400 až 500 tisíc korun, ale počet vyrobených kusů bohužel není znám.

Teď si však jeden z nich budete moci koupit, protože už 26. října se bude prodávat na automobilové výstavě v Praze na aukci Retro Garáž. Zelená bugina je podle prodejce v perfektním stavu a dražba odstartuje vyvolávací cenou 550.000 Kč.

Video placeholder
Otec Favoritu Petr Hrdlička oslavil 90. Stále z něj lítají špony • auto.cz