Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz W154
Mercedes-Benz W154
Mercedes-Benz W154
Mercedes-Benz W154
15 Fotogalerie

V Česku je historický závodní mercedes za miliardu. V Praze je k vidění skoro každý den

Lukáš Volšický

Mercedes-Benz W154 slavného jezdce Rudolfa Caraccioly je jediným nikdy nerenovovaným exemplářem na světě. Dodnes má pneumatiky z posledního závodu před druhou světovou válkou a je vidění v pražském Národním technickém muzeu.

Meziválečná léta byla jednou z nejšílenějších ér motoristického sportu. Evropské závodní tratě Velkých cen opanovala až bezkonkurenční automobilová monstra značek Auto Union a Mercedes-Benz. Vyvrcholením „zlaté éry automobilových závodů“ ze stáje legendárních stříbrných šípů byl Mercedes-Benz W154 z let 1938 až 1939. Automobiloví historici na něj dodnes vzpomínají jako na jedno z nejdokonalejších závodních aut všech dob.

Nacistická propaganda v dobách před druhou světovou válkou vsadila na automobilové závody a investovala do vývoje stále rychlejších a extrémnějších závodních aut obrovské peníze. Iniciátorem nacistické automobilové propagandy byl sám Adolf Hitler. Ten po svém převzetí moci v Německu vypsal odměnu půl milionu říšských marek pro automobilku, která úspěšně vyvine závodní monopost podle nových předpisů.

Mezinárodní sportovní komise AIACR tehdy po ničím neomezených a nebezpečných letech 1931 až 1933 vypsala nová pravidla pro následující sezonu 1934. Nově omezila prázdnou hmotnost vozu bez provozních kapalin a pneumatik na maximálně 750 kilogramů a minimální šířku karoserie na 850 milimetrů. Všechny další parametry budoucích monopostů byly volné. Jenže závodní týmy k tomu přistoupily jiným způsobem, než autoři pravidel očekávali.

Video placeholder
Mercedes-Benz W154 ve Velké ceně Německa 1939 • Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

Hlavním cílem byly bezpečnější závody, ale ve skutečnosti odstartovala bláznivá éra. Inženýři začali pracovat na nových ještě rychlejších monopostech. Zakládali na velkých výkonných motorech a hledali maximální úsporu hmotnosti, dokonce i provrtáním nosníků šasi. Mercedes-Benz se tak od prvotního vozu W25 propracoval před evoluci W125 až k vrcholnému monopostu W154.

Ten je snad nejvzácnějším a nejdražším historickým vozem v Česku, jaký můžete vidět na veřejnosti téměř každý den. Jednou z hlavních hvězd pražského Národního technického muzea je Mercedes-Benz W154, který je v dnešních dnech jediným nerenovovaným z devíti dochovaných kusů. V posledních letech před druhou světovou válkou jich bylo vyrobeno pouze čtrnáct.

V tehdejším Československu se objevil už ve válečných letech, když Němci pro ztichlé mercedesy W154 hledali bezpečný úkryt před spojeneckými bombardéry. Dvojice monopostů, továrně označovaných jako číslo 9 a 10, jej našla v severních Čechách v bývalé Schrammově textilce u Nové Paky.

V květnu 1945 je objevil československý automobilový a motocyklový závodník Antonín Vitvar a převezl je do své autodílny v Nové Pace. Ve smyslu poválečných zákonů a mezinárodních dohod, tak jako i ostatní německý majetek, připadly jako válečné reparace československému státu. Antonín Vitvar je předal Autoklubu republiky československé, který vůz s číslem 9 v roce 1946 prodal do Spojených států amerických.

Historicky významnější Mercedes-Benz W154, šasi číslo 10 s výrobním číslem 189440, je dodnes k vidění v Praze. Byl jedním z nejúspěšnějších vozů továrního týmu a nejčastěji jej řídil Rudolf Caracciola, nejslavnější jezdec týmu Mercedes-Benz a trojnásobný vítěz evropského šampionátu v letech 1935, 1937 a 1938.

Soutěžní debut si český mercedes W154 odbyl 3.července 1938 na Velké ceně Francie v Remeši. Rudolf Caracciola s ním dojel na druhém místě, stejně jako o tři týdny později na Velké ceně Německa na Nürburgringu. Během sezony 1938 se následně objevil na čtyřech dalších závodech, z toho však třikrát jako tréninkový – na Coppa Ciano, Coppa Acerbo a Velké ceně Švýcarska. Velkou cenu v anglickém Doningtonu kvůli požáru při tankování bohužel nedokončil.

Pro sezonu 1939 byly monoposty W154 vylepšeny zvětšenými palivovými nádržemi s výsledným celkovým objemem 420 litrů, brzdovými bubny s ventilačními lopatkami pro lepší odvod tepla a chlazením motoru s etylén-glykolem, což technikům dovolilo zmenšit chladič a snížit příď vozu. Už koncem sezony 1938 se navíc ukázalo, že konkurenční dvanáctiválcové Auto Uniony jsou na rovinkách rychlejší, a tak ve Stuttgartu vyvinuli čtyři modernizované motory M154.

Inovovaná jednotka se sériovým číslem M20 se v českém mercedesu W154 objevila až přibližně v polovině sezony 1939. Od předcházejícího provedení se dvěma paralelními stejně velkými kompresory se lišila novějším řešením se sériovým zapojením primárního většího a sekundárního menšího kompresoru. Maximální výkon třílitrového vidlicového dvanáctiválce tak vzrostl na 357 kW (485 koní) a zvýšil se i točivý moment v nízkých a středních otáčkách.

V sezoně 1939 závodil „náš“ W154 celkem pětkrát. Na Velké ceně Pau byl pouze tréninkovým monopostem a v dalších čtyřech závodech s ním vždy jel Rudolf Caracciola. Při ADAC Eifelrennen na Nürburgringu v květnu dojel druhý, tehdy ještě se starým typem motoru. V dalších třech závodech startoval už s novou výkonnější jednotkou.

Na Velké ceně Belgie ve Spa-Francorchamps v červnu zůstal stát po smyku v devátém kole se ztichlým motorem a Caracciola musel odstoupit ze závodu. Monoposty nebyly vybaveny baterií ani startérem a mechanici je startovali roztlačením vozu nebo speciálním zařízením. V červenci Nürburgringu vyhrál poslední předválečnou Velkou cenu Německa a válkou přerušenou sezonu 1939 uzavřel na Velké ceně Švýcarska druhým místem za stájovým kolegou Hermannem Langem.

Až si tedy zase jednou uděláte výlet do Národního technického muzea v Praze, při pohledu na nikdy nerenovovaný Mercedes-Benz W154 si vzpomeňte na tento příběh. V Česku je k vidění opravdový automobilový poklad, který se v muzejní sbírce objevil už v roce 1949. V devadesátých letech se dokonce objevili zájemci ze zahraničí, kteří jej chtěli odkoupit až za jednu miliardu korun!

Český Mercedes-Benz W154 je dodnes obutý na pneumatikách z posledního závodu před válkou, kde je obrousil sám Rudolf Caracciola. Jako jediný z devíti dochovaných vozů na světě tak nemá renovacemi „zničenou“ historickou hodnotu. Už nikdy však nebude nastartován, protože pro motory typické praskání klecí válečkových ložisek klikového hřídele může vést k nenávratné destrukci srdce tohoto unikátu.

Národní technické muzeum v Praze můžete s výjimkou pondělí navštívit každý den v čase od 9 do 18 hodin.