USA: Letošní prodeje aut se blíží úrovni před covidem. Co Evropa?
Zatímco trh ve Spojených státech letos se pravděpodobně přiblíží hodnotám z roku 2019, Evropa si o zlatých časech může nechat jenom zdát.
Ačkoliv je na finální bilancování ještě brzy, prognózy ohledně výsledků registrací nových aut na jednotlivých trzích už predikovat dokážeme. Pokud se zaměříme na druhý největší trh v podobě Spojených států, podle analytiků se odbyt na celém území 50 federálních států dostane zhruba na 16,2 až 16,3 milionu automobilů. Před pěti lety, tedy v době před celosvětovou pandemií čínského koronaviru, bylo v Americe zaregistrováno téměř 17 milionů nových vozů.
Průměrná transakční cena dosahuje 47.465 dolarů (asi 1.115.000 Kč), což je o 0,8 % méně než loni. Ve srovnání se zmíněným rokem 2019 je ovšem částka o významných 27,2 procent vyšší.
Pro rok 2025 se předpokládá zhruba 16,3 milionu registrací, přičemž pouze tři miliony vozů budou patřit do firemních flotil. Spolu s tím bude zobchodováno asi 37,8 milionu ojetin, jejichž průměrná cena se v aktuálním roce pohybuje okolo 27.250 dolarů, což je v přepočtu 658 tisíc korun.
A jak jsme na tom my v Evropě? Takhle dobře bohužel ne.

Jestliže před pěti lety bylo zaregistrováno 15,3 milionu nových osobních automobilů, letos se očekává zhruba 12,3 milionu zápisů (EU + Velká Británie, Norsko a Švýcarsko). V Česku bylo v roce 2019 zaregistrováno 249.915 nových vozů, letos se dostaneme asi na 230 až 235 tisíc.
Výhledy do příštího roku na rozdíl od Spojených států amerických zůstávají v Evropě dost zamlžené. V Evropské unii totiž od 1. Aby se automobilky vyhnuly pokutám, buď modely se spalovacími motory zdraží, nebo omezí jejich výrobu. Dojít by mohlo též na zlevnění elektromobilů, které by pomohly snížit flotilový průměr.