Úlet nebo umění? Pod karosérií Fordu z roku 1949 je skryto BMW 335i E92
Kříženec dvou firem ze dvou kontinentů představuje dva světy. Neobvyklý mix amerického Fordu s německým BMW vznikl z dílů vzájemně věkově vzdálených skoro šest desetiletí.
Agresivně vyhlížející kupé s turbem venku kombinuje součástky Fordu roku 1949 s díly výkonného BMW vyrobeného o 59 let později. Spojení teoreticky neslučitelných světů začalo osvobozením veterána po dvaceti letech stání někde ve Phoenixu. Místo obvyklé renovace před účastí na výstavách se John původem z Arizony odhodlal vytvořit automobilového Frankensteina.
Nejvhodnějším zdrojem novější techniky se jevilo BMW řady 3 v přeplňované specifikaci 335i. Benzínové kupé pocházelo ze skladu havarovaných aut nejmenované pojišťovny, proto bylo pořízení ekonomicky výhodné. Nákup aut vyšel přibližně na 3400 dolarů (75.000 Kč) a jejich kutilské křížení mohlo odstartovat.
John implementoval charakteristickou pontonovou karoserii zvanou Shoebox na sportovně laděnou konstrukci kupé generace E92. Pod rezavějícími panely typických panelů poválečných Fordů se kromě podvozkových komponentů skrývají německé vymoženosti jako klimatizace anebo tempomat. Karoserie musela být do určité míry seřezána, aby rozdílné tvary či velikosti kostry nebránily spasování plechů do co nejmenších mezer. Některá zkorodovaná místa nahradily nové panely při zachování svárů kvůli autentičnosti ruční práce.
Převlečení starého Fordu do relativně nového BMW týmově ladilo šest lidí. Dobrovolní účastníci projektu se Johnovi hlásili po zveřejnění záměru na sociálních sítích. Sešlo se pět mužů, a dokonce jedna žena stejného smyslu pro výstřední díla. Každý víkend po dobu 18 měsíců bylo co dělat.
Strašidelný výtvor se nakonec zřejmě nepozdával dostatečně atraktivní, tudíž se v kapotě objevil výřez s nádorem ve formě velkého turbodmychadla zakončeného krátkým komínem čili výfukem. Nerezová trubka před čelním sklem ústí z třílitrového řadového šestiválce, který má v originálním provedení výkon 306 koní (225 kW) při 5000 ot./min a k tomu 400 Nm v rozsahu 1300 až 5000 ot./min. Tovární E92 zrychluje na 100 km/h za 5,5 sekundy, Frankenstein rozkročený do široka na tom nebude zásadně hůř.
Rychlé monstrum jezdí na zakázkových dvacetipalcových kolech Hostile velmi těsně potažených šípovitými pneumatikami. Límcové černé disky přesahují i rozšíření blatníky a kolem celého auta byl namontován nízko navržený bodykit tvarovaný na míru. Vůz narostl do délky 4,87 metru a váží 1496 kilogramů. Stříbrno-černý exteriér kontrastuje s červeným interiérem, který dvojici pasažérů nabízí maximálně sportovní sedačky a pár prvků výbavy připomínající více rok 1949 než 2008.
Majitel má rád kombinaci klasického vzhledu s pokrokovějšími technologiemi, proto zachránil dva tolik protichůdné modely odsouzené téměř jistě k zániku. Ford čekal na likvidaci někde v garáži a BMW na odstavném parkovišti pojišťovny, mix obou teď dělá radost na cestách i během výstav.