TVR Griffith se začne vyrábět za 2 roky, následovat budou elektromobily
Automobilka TVR se přeci jen vrátí k výrobě. Model Griffith má začít z továrny vyjíždět za dva roky, přičemž se značka plánuje stát globálním výrobcem luxusních elektrických vozů.
Kolegové z britského Autocaru ulovili exkluzivní příležitost promluvit si s Lesem Edgarem (majitel značky TVR), Jimem Berrimanem (její šéf) a Danielem Laytonem (hlavní investorem a předsedou Ensorcia Automotive). Dozvěděli se, jaké jsou plány na opětovné rozběhnutí značky a její následný růst.
Les Edgar se majitelem TVR stal v roce 2013 a hned v tom následujícím začal za pomoci Gordona Murraye vyvíjet model Griffith. Prototyp vozu připraveného k výrobě byl představen v roce 2017 a… tam v podstatě projekt oživení značky TVR skončil. Po několika spekulacích o budoucnosti automobilky nyní přichází první oficiální informace o jejím směřování.
TVR významně pomohl nový investor zastupovaný Danielem Laytonem. Edgar k tomu kolegům z Autocaru řekl: „Nyní máme správné investice a správnou cestu k vybudování udržitelné budoucnosti prostřednictvím rodiny elektrických vozidel. Zde ke slovu přichází Daniel. Jsme připraveni začít s výstavbou továrny a na nový start v roce 2024.“
Prvním modelem bude Griffith v prakticky totožné podobě s prototypem představeným v roce 2017. To znamená stejnou kostru vozu vyrobenou Murrayovou technologií iStream, i pětilitrový V8 od Fordu upravený Cosworthem a poskytující 450-500 koní. Pohonná jednotka bude spojena se šestistupňovou manuální převodovkou.
Na model Griffith eviduje TVR stovky složených záloh od údajně nadšených a angažovaných zákazníků. Edgar ale přiznává, že někteří z nich se možná rozhodnou zálohu přesunout na elektromobil, který je momentálně v přípravě. Půjde o elektrickou verzi Griffithu využívající totožnou platformu od Murraye.
Aktuálně TVR také jedná s potenciálním partnerem, jehož zástupci značky nejmenují jménem, ale zdůrazňují, že je zavedený a špičkový. Cílem je zajištění nové „skateboardové“ platformy pro dva budoucí modely TVR, které mají být plně elektrické. Dle předběžných náznaků by se mělo jednat o sedan a SUV či crossover.
Pro výrobu má TVR rozjednanou továrnu Ebbw Vale ve Walesu, ale možností má více. Berriman k tomu řekl: „Rozhodneme se velice brzo. Klíčovou vlastností naší výroby je, že může být připravena velice rychle. Všechna naše rozhodnutí však musíme činit s ohledem na dlouhodobé plány společnosti. Velká Británie vždy bude sídlem téhle firmy, ale předpokládáme, že budeme dostatečně agilní na to, abychom mohli s ohledem na náš globální růst zvážit výrobu i na jiných místech.“
Prodeje aut si zaštítí TVR samo, přičemž ze začátku se zaměří především na domácí trh. V Británii budou také postavena tři centra, kam se budou moci zájemci přijet osobně s vozem seznámit. Protože se však počítá s prodejem do celého světa, TVR také buduje svou přítomnost na internetu – zahraničním zákazníkům bude prodávat skrze své webové stránky.
Úvodní edice Griffithu se spalovacím motorem bude vyrobena v 500 kusech a její ceny odstartují na částce 90.000 liber (2,6 milionu korun), ze které TVR už nyní přijímá zálohu ve výši 5.000 liber (146 tisíc korun). Bližší technické informace o elektrické verzi modelu zatím nebyly zveřejněny a neznáme ani její cenu, ale odhaduje se v okolí 150.000 liber (4,4 milionů korun).
