Trump zavádí cla na sousední státy, Američanům zdraží i oblíbené pick-upy
Druhé prezidenství Donalda Trumpa se zatím ukazuje být nabitější akcí než to první. Vedle očekávaného sbližování s diktátory si Trump našel čas také na zhoršení vztahů se skoro všemi svými spojenci. Nová cla budou mimo jiné znamenat, že si Američané dost připlatí za nová auta.
V únoru Donald Trump přišel s návrhem na dovozní cla na zboží z Kanady a Mexika, tedy obou sousedních států USA. V platnost tehdy nevstoupily, oba státy totiž navrhly nějakou formu řešení Trumpem zmíněných problémů. Jenže vyjednávání se zřejmě nezdařilo, protože 3. března americký prezident oznámil, že s úderem půlnoci nová cla vstupují v platnost.
Podle Trumpa mají tarify přimět oba sousedy USA, aby zesílili boj proti pašování fentanylu a zastavili nelegální imigraci. Ale zmínil také, že chce odstranit nerovnováhu v obchodní bilanci s oběma sousedy a přimět více firem, aby svou výrobu přesunuly do Spojených Států. Americké akciové trhy okamžitě reagovaly prudkým oslabením, následovaly je však i evropské a asijské.
Nejde o první nová cla uvedená od počátku vlády 47. prezidenta USA, už v únoru totiž zavedl 10 % na dovoz z Číny. Od úterý se cla na čínské zboží zdvojnásobila na 20 %, zůstávají tedy nižší než ta uvalená na americké spojence Mexiko a Kanadu. Trump zároveň slibuje také zavedení plošných 25 % cel na produkty dovezené z Evropské unie, ty však zatím nevstoupily v platnost.
Nová cla se nevztahují plošně na veškerý import z obou sousedních zemí. Vyjmuty jsou z něj například ropa, elektřina, nebo plyn z Kanady, na ty se bude vztahovat jen 10 % clo. Naopak na dovoz elektromobilů z Číny je zavedeno 100 % clo, které však uvalil už předchozí prezident Biden.
Pro automobilový web je zajímavé, že zvýšení cel bude znamenat dražší auta pro Američany. Americké značky totiž mnohé ze svých modelů vyrábějí právě v sousedních státech, zejména levnějším Mexiku. V USA se loni prodalo 16,09 milionu nových aut. Přes 2,29 milionu tam zamířilo z Mexika, 821,000 z Evropské Unie a 717,000 z Kanady. Asi 57,000 nových vozů se dovezlo také z Číny, převážně amerických značek Buick a Lincoln, ale také Volva a Polestar.
V Mexiku má závody Ford, který zde vyrábí například elektrický Mustang Mach-E a Bronco Sport. Motory pro pick-upy řady F ale také osmiválec pro Mustang se zase vyrábí v kanadských továrnách značky. Stellantis v Mexiku montuje některé verze pick-upů RAM, zatímco nový elektrický Charger se vyrábí výhradně v Kanadě. General Motors u severních sousedů vyrábí některé verze pick-upu Silverado, u jižních pak nový elektrický Chevrolet Blazer, SUV Chevrolet Equinox a jeho příbuzný GMC Terrain.

V Mexiku a Kanadě ovšem mají továrny i neamerické automobilky, které odsud do Spojených států exportují. A například Honda už na nová cla stihla zareagovat. Produkce další generace civicu pro americký trh nakonec bude probíhat v továrně ve státě Indiana a ne v Mexiku, jak původně Japonci zamýšleli. Zvýšení cen se dá očekávat i tak, protože americké automobilové továrny samozřejmě importují spousty komponent z okolních zemí a Číny.
Reagoval i CEO Hyundai Global Jose Munoz: "Nejlepším způsobem, jak se vypořádat s cly, je zvýšit lokalizaci. Rozhodli jsme se proto investovat velkoryse do Ameriky jako do nejdůležitějšího trhu." Na dovoz automobilů z Jižní Koreje se přitom zatím žádná cla nevztahují.
Státy zasažené novými cly mají v plánu své odvetné kroky. Kanada rovnou uvalila stejná 25 % cla na dovoz zboží z USA. Na což Trump na své sociální síti Truth Social reagoval tím, že každé zvýšení cel z kanadské strany se promítne do dalšího zvýšení amerických cel na kanadské zboží o stejná procenta. Zároveň Kanada plánuje také omezení vývozu energií k jižnímu sousedovi, případně zavedení cel. Například provincie Ontario již oznámila, že ruší smlouvu o poskytování internetového pokrytí s firmou Starlink, patřící Elonu Muskovi a v kanadském parlamentu se už objevil návrh na 100 % cla na vozy Tesla.
Celá obchodní válka se spojenci však nakonec nemusí mít dlouhého trvání. Jen pár hodin po zavedení nových tarifů se v médiích objevily zprávy, že Donald Trump je plánuje zase brzy zrušit, nebo alespoň zmírnit. Přišel s tím americký ministr obchodu Howard Lutnick, a americké akcie na jeho sdělení reagovaly posílením.