Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Suzuki Celerio
Suzuki Celerio
Suzuki Celerio
Suzuki Celerio
15 Fotogalerie

Tristní výsledky indických aut v Global NCAP: Bez hvězdičky!

Aleš Dragoun
Auta prodávaná na indickém trhu zatím nemusejí mít vzduchové vaky. O bezpečnosti si tak netřeba dělat žádné iluze... Poslední výsledky testů Global NCAP skončily katastrofálně.

Metodika Euro NCAP a jejich latinskoamerických i globálních odnoží není všemocná, ale dle výsledků si alespoň nějakou představu udělat lze. V Brazílii, jednom z nejvýznamnějších světových trhů s novými automobily, už jsou vzduchové vaky od roku 2014 povinné. Indie tak daleko zatím nedospěla, tady panuje „středověk“ a na výsledcích je to znát. Tamní silnice jsou přitom jedny z nejnebezpečnějších na světě.

Aktuálně se proti bariéře rozjelo několik vozů známých značek, ovšem lokálně vyráběných. Kupříkladu zajímavý mini crossover Renault Kwid byl testován dokonce ve třech verzích, i s jedním airbagem v hlavě volantu. V ochraně dospělých cestujících propadly všechny, nezískaly ani jednu hvězdičku, za děti si odnesly dvě.

Hrudník a hlava řidiče jsou bezprostředně ohroženy, spolujezdcova hruď vyvázne se středně těžkými zraněními. Různá struktura palubní desky ovlivní negativně stav jeho kolen. Vše je způsobeno slabou a nestabilní tuhostí karoserie. Indický Renault přislíbil, že pro Kwid chystá patřičná vylepšení a předá tyto vzorky Global NCAP při další sérii crash testů.

Maruti-Suzuki se výsledky modelů Eeco a Celerio také nemůže pochlubit. Za dospělé tyto modely nezískaly ani jednu hvězdu, v oblasti ochrany dětí pak pouze jedinou. I tady vadí absence airbagů, které nelze ani doobjednat. Eeco je maličký, jen 3675 mm dlouhý busík, který vychází z desáté generace Carry. Struktura prostoru pro cestující se znovu zhroutila. Celerio pro Evropu vypadá sice totožně, ale ve zkouškách Euro NCAP získalo hvězdy tři, v základu pro český trh má šest airbagů. Vyrábí se navíc v thajském Rayongu, nikoli v Indii.

Podobný problém jako výše představené vozy měly i Scorpio a Hyundai Eon, které získaly stejné hodnocení jako Kwid. Prostě totální kolaps. Eon, ani ne 3,5 m dlouhý hatchback, se prodává i jinde v Asii, v Alžírsku a Jižní Americe, pohánějí jej tříválce 0,81 a 1,0 l. Pohotovostní hmotnost 760 kg o lecčems svědčí...