Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Tundra
Toyota Tundra
Toyota Tundra
Toyota Tundra
39 Fotogalerie

Toyota Tundra: Japonský full-size pickup v třetí generaci

Aleš Dragoun
Na autosalonu v Chicagu představila Toyota nový full-size pickup Tundra. Změny této modelové řady jsou největší od roku 2006.

Novou Tundru můžeme považovat za třetí generaci, byť z bočního pohledu se neudály tak markantní změny. Velký pracant od Toyoty byl pochopitelně navržen v USA a tamtéž se také vyrábí, konkrétně v texaském San Antoniu. Aktuální model 2014 bude k dispozici ve třech délkách budek: dvoudveřové Regular Cab, čtyřdveřové Double Cab a ještě delší CrewMax. Samozřejmostí je možnost volby pohonu: znaků náprav 4x2 a 4x4. Co je nového v oblasti vnějšího vzhledu? Kompletně celá příď s mohutnou chromovanou maskou chladiče a trojdílnými nárazníky, ty najdeme i vzadu.

Motorová paleta čítá trojici dvouvačkových agregátů s hliníkovým blokem a proměnným časováním ventilů. Zážehový vidlicový šestiválec objemu 4,0 l dává 201 kW (273 k)/5600 min-1 a 377 Nm/4400 min-1 přenáší pětistupňový automat. Doplňují jej dva vidlicové osmiválce řady i-Force. Ten menší má 4,6 l, poskytuje 231 kW (314 k)/5600 min-1 a 443 Nm při nižších 3400 otáčkách. Větší V8 nabízí z objemu 5,7 l plných 284 kW (386 k) a 544 Nm. Obě hodnoty vrcholí ve stejných otáčkách jako u slabšího osmiválce, umí však navíc spalovat i bioethanol. Oba jsou pak spřaženy s tentokrát šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Podvozek a tlumiče byly upraveny pro jízdu na nezpevněných površích, změnami prošlo i řízení. Nápravy jsou od sebe v případě provedení s největší ložnou plochou vzdáleny 3,7 m. Tundra jezdí na osmnácti- a dvacetipalcových kolech a může za sebou táhnout přívěs o hmotnosti přes 4,7 tuny. Není divu, vždyť mastodont měří minimálně 5,8 m, na šířku má 2,03 m a do výšky takřka 1,94 m.

Spoléhá se na armádu elektronických pomocníků: kromě ABS, EBD a brzdového asistentu například kontrolu stability, trakce a systém SST (Smart Stop). Ten auto zpomalí při současném stisku brzdy i plynu. Vyšší stupně nabídnou hlídač mrtvého úhlu a diody pro denní svícení. Airbagů je v základu šest, může jich být ale až deset.

Kámen na kameni nezůstal v interiéru, který je mnohem hranatější. Zvětšily se ovladače, zlepšilo odvětrávání předních sedadel a CrewMax má konečně sklopnou zadní lavici, spolu s dvojkabinou pak může mít jednodílné sedadlo i vpředu místo dvou samostatných. Stupňů výbavy je celkem pět: SR, SR5, Limited, Platinum a 1794 Edition. Součástí standardu je displej v přístrojové desce, zadní kamera a Bluetooth. Limited má navíc kožené sedačky s elektrickým ovládáním a dřevěné dekory, Platinum září chromem a v jeho základu najdeme kromě jiného třeba audio JBL, navigaci, prosklenou střechu a parkovací asistent. Pozadí předních pasažérů navíc díky vyhřívání neprochladnou.

U amerických prodejců se nová Tundra objeví až v září letošního roku. Pokud by chtěl vyčnívat z řady nějaký Evropan, musí se spolehnout na individuální dovoz a čeká jej následné homologační martyrium. Velký pickup od Toyoty se na starém kontinentu nikdy neprodával a nebude tomu tak ani v budoucnosti.