Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota GR Corolla H2
Toyota GR Corolla H2
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
63 Fotogalerie

Toyota se spalovacích motorů nevzdá. Vyvíjet je hodlá i nadále

Ondřej Šámal

Největší světová automobilka se motorů s vnitřním spalováním nehodlá vzdát ani v éře elektromobilů. Ty totiž podle představitelů Toyoty nepředstavují jedinou cestu k uhlíkové neutralitě.

Japonský kolos sice patří k hlavním tahounům na poli klasických hybridních pohonů, s plug-iny a čistými elektromobily zatím ale trochu otálí. V současné době nabízí pouze elektrické SUV bZ4X, které ovšem v tvrdé konkurenci nepatří k nejlepším. Toyota nám ovšem slibuje zlepšení. Už za dva roky bychom se měli dočkat nových akumulátorů s výrazně vyšším dojezdem. A Japonci nezapomínají ani na technologii s pevným elektrolytem, které bychom se mohli dočkat nedlouho poté, byť v omezeném měřítku.

Přesto ani poté automobilka neplánuje ukončit vývoj spalovacích motorů. Bateriové elektromobily podle ní totiž nejsou jediným řešením, jak nakonec dosáhnout uhlíkové neutrality. Alternativu nabízejí například palivové články na vodík, ačkoliv tahle technologie se zatím celosvětově příliš nerozšiřuje. Vodík v kapalné formě ovšem v Toyotě umějí dokonce spalovat i v konvenčních motorech.

Další alternativu nabízejí syntetická paliva, která se vyrábějí chemickou cestou reakcí vodíku s oxidem uhličitým. Jejich současnou nevýhodou jsou ovšem velmi vysoké energetické nároky, s tím související cena a také fakt, že jejich spalováním logicky vznikají emise CO2. Ty by však měly být nižší než při jejich produkci.

Video placeholder
Podcast Za volantem s Martinem Peleškou • auto.cz, pdc

Touhle cestou se vydává například Porsche, které v Chile postavilo první větší rafinérii na syntetická paliva. Jimi hodlá pohánět například soutěžní vozy (ostatně už se tak i děje). Toyota plánuje vlastní projekt tohoto rázu. Technologická diverzifikace je totiž v přechodu na emisně čistější způsoby dopravy zcela klíčová.