Toyota MR2 s výkony Ferrari: Díky osmiválci z Audi!

Toyota MR2 s výkony Ferrari: Díky osmiválci z Audi! Zdroj: acz

Toyota MR2 s výkony Ferrari: Díky osmiválci z Audi!

Některé úpravy automobilů jdou tak daleko, až se tají dech. Příkladem je druhá generace Toyota MR2, do níž šikovní Američané zabudovali osmiválcový motor.

Video placeholder
Toyota MR2 s výkony Ferrari: Díky osmiválci z Audi! • youtube

Základem pro stavbu ultimativního sporťáku se stala Toyota MR2 druhé generace, vyráběná v letech 1989 až 1999. K jejímu pohonu v Evropě sloužil atmosférický dvoulitr 2S-GE, zprvu o výkonu 115 kW, později 129 kW. V zámoří navíc existoval vůz s přeplňovanou verzí tohoto motoru, poskytující výkon 163 kW.

Nahradit čtyřválec osmiválcem Audi bylo, jak je zřejmé z videa, docela složité. Předně museli tvůrci celé auto prodloužit a to o 266,7 mm. Současně s tím se protáhl rozvor náprav z 2400 mm na 2667 mm. Stavitelé toho dosáhli vložením části prahu a podlahy mezi zadní rám bočních dveří (tedy sloupek B) a zadní kolo. Tím vlastně celou zadní nápravu posunuli více vzad. Jde o úpravu již léta uplatňovanou rovněž automobilkami při konverzi krátkých sedanů na jejich prodloužené verze.

Sériová MR2 má hnací řetězec uložený před zadní poháněnou nápravou napříč, avšak úpravci se rozhodli pro podélné uložení osmiválce. Motor jako takový se nachází před zadní nápravou, naopak převodovka až za ní. Jde tedy o koncepci běžně vídanou u supersportů.

Osmiválec Audi 4,2 litru se samočinnou převodovkou od ZF určený původně k pohonu pouze přední nápravy se k tomuto účelu perfektně hodil. Důvodem je koncepce starších vozů Audi, kdy se diferenciál pohonu nápravy (v tomto případě ale zadní, u Audi přední) nachází pod měničem momentu a tedy mezi motorem a převodovkou.

Jaký konkrétní osmiválec Audi tvůrci použili, se ve videu neuvádí, avšak patrně půjde o 4.2 označenou BFM a nabízenou třeba v druhé generaci velké A8. Pokud ano, tak v sérii nabízí tenhle osmiválec výkon 246 kW. Tvůrci extrémní MR2 však navíc ještě přidali mechanicky poháněný kompresor, což jistě hodnoty nejvyššího výkonu a zejména točivého momentu dále výrazně zvýšilo.

Pro zajímavost, upravená MR2 dostala litá kola původem z Lexusu. Samozřejmostí je úprava podvozku a další změny. Nad šikovností tvůrců žasneme. Jak takové auto pojede, by nás docela zajímalo.