Toyota GR86 v USA drtí sesterské Subaru BRZ. Jak si sporťáčky vedou v Česku?
Kupé od Toyoty je ve Spojených státech letos prodejně významně úspěšnější. Na našem trhu je situace přitom úplně jiná.
Dvojice kompaktních sportáků Subaru BRZ a Toyota GR86 v druhé generaci dorazila s větším atmosférickým motorem s protilehlými písty. Místo dvou litrů má o objem 2,4 litru, přičemž výkon poskočil ze 147 na 172 kilowattů, točivý moment pak z 205 na 250 newtonmetrů. Motor má díky tomu větší sílu v nižších otáčkách, za jejíž absenci byla první generace obou modelů v minulosti trochu popotahována.

Kvůli emisním limitům se s BRZ i GR86 v Evropě pomalu loučíme, naproti tomu ve Spojených státech oba vozy ještě nějakou dobu zůstanou. Kdo by čekal, že prodeje obou aut budou podobné, je na omylu.
Minimálně letos na americkém trhu má výraznou převahu Toyota GR86, která za prvních šest měsíců zaznamenala 7467 prodaných aut, kdežto Subaru BRZ pouze 1414. První zmíněný vůz totiž vyjde o něco levněji. GR86 totiž začíná na částce 29.300 dolarů (asi 680.000 Kč), za BRZ tamní zájemci dají minimálně 30.195 dolarů neboli zhruba 701 tisíc korun.
Dalším důvodem jsou výrobní kapacity. Podle představitelů amerického Subaru se značka soustředí především na vyšší dodávky SUV Forester, které má logicky větší prodejní potenciál. Zapomenout nesmím ani na výrazně hustší prodejní síť Toyoty, která se pyšní titulem největší automobilky světa.
V Česku je přitom situace dlouhodobě opačná. Již první generace Subaru BRZ svého sourozence překonávala klidně i o stovky procent ročně. Letos je situace vyrovnanější. S 69 registracemi je BRZ třetím nejoblíbenějším subaru (po prvním outbacku a druhém foresteru), GR86 má na svém kontě zatím 48 kusů (meziročně ovšem o 600 % více).
Subaru BRZ je přitom na českém trhu dražší. Vyjde minimálně na 1.030.000 Kč, zatímco Toyota GR86 stojí 950 tisíc.