Toyota GR Corolla jako čistička? Odsává oxid uhličitý ze vzduchu!
Japonská automobilka v praxi zkouší filtr integrovaný do auta, který by ze vzduchu vysával oxid uhličitý. Auta se spalovacími motory by tak mohla vyvážit svou uhlíkovou stopu. Cesta k ideálu je ovšem ještě dlouhá.
Automobil jako čistička vzduchu dává vlastně obrovský smysl. Každý kilometr totiž nasaje poměrně velké množství vzduchu. Pokud by alespoň jeho část, kterou vůz nepotřebuje pro chlazení či spalování benzinu či nafty, prošla nějakým filtrem a byla vyčištěna, hned by se nám dýchalo lépe.
Takových technologií se bezpochyby v blízké budoucnosti dočkáme, na jedné z nich pracuje i Toyota. Ta totiž v rámci experimentu do soutěžního speciálu na bázi hatchbacku GR Corolla nainstalovala filtr, který z vzduchu odsává oxid uhličitý neboli CO2. Takové čističky se ve stacionární podobě pomalu objevují i ve větším provedení, zatím ovšem pouze v rámci testování. Celý proces je totiž finančně i technologicky dost náročný, což ostatně dokazuje také pokus japonské automobilky.
Hatchback se spalovacím motorem upraveným na vodík totiž dokázal během dvaceti kol (91 kilometrů) nasbírat pouhých 20 gramů CO2, na litr konvenčního paliva ovšem v průměru připadá 2363 gramů spáleného oxidu uhličitého.
Výhodou této technologie je prakticky nulová energetická náročnost. Filtr totiž využívá teplo spalovacího motoru, které CO2 následně promění v tekutinu, jíž lze poté dále zpracovávat. Samotnou membránu ovšem v rámci testování bylo nutné měnit při každé zastávce v boxech, což samozřejmě zvyšuje náklady a množství odpadu.

Aby se tudíž tenhle „vysavač“ oxidu uhličitého dostal do sériové výroby a v ideálním případě dokázal zachytit tolik CO2, kolik vůz při jízdě vyprodukuje, bude nutný další vývoj, který zabere dlouhé roky.