Toyota bZ4X se představuje jako koncept futuristického elektrického crossoveru
Výroba elektrického crossoveru, který může fungovat jako čistě elektrická alternativa modelu RAV4, by měla být zahájena zhruba v polovině příštího roku.
Automobilka Toyota je známá jako dlouholetý inovátor v oblasti elektrifikace, na rozdíl od většiny světové konkurence však dodnes zůstávala u pouze hybridních, plug-in hybridních a vodíkových modelů. To se však mění s odhalením konceptu Toyota bZ4X, který ohlašuje chystaný návrat automobilky do světa elektrických crossoverů.
Těžko říct, nakolik je design konceptu vzdálen produkčnímu vozu, již nyní však víme, že se s jeho výrobou a prodejem počítá zhruba od poloviny roku 2022. Ovšem pokud se podíváme na současnou nabídku automobilky, jejíž design je stále výraznější a odvážnější, možná už ani moc změn neproběhne.
Každopádně samotný koncept bT4X zaujme už pohledem na masku, která má jediné otvory pro přívod vzduchu ve spodní a krajních částech nárazníku. V horní části masky je pouze černě lakovaná plocha, která vytváří stylovou linku mezi světlomety. Ty jsou vybaveny čtyřmi LED segmenty a v jejich horní části je umístěn LED pásek denního svícení, navazující na chromovou linku masky.
Při pohledu z profilu si můžeme všimnout výrazného lemování předních podběhů, celkem dlouhé kapoty, zásuvky umístěné na levém předním blatníku, poměrně skoseného čelního skla, výrazných prolisů pod bočními okny a celkem ostře zkoseného C sloupku.

Při pohledu na záď zaujmou především zadní svítilny s LED technologií, výrazným prolisem do blatníků a zajímavou grafikou, které jsou navíc spojeny osvětlenou lištou napříč pátými dveřmi. V horní části dveří přitom automobilka umístila decentní spoiler, zatímco v nárazníku si můžeme všimnout přinejmenším naznačeného difuzoru.
Celkově tak koncept připomíná aerodynamičtější a poněkud výraznější elektrickou alternativu modelu RAV4, na který svým způsobem vlastně navazuje. Tedy nikoliv na současnou generaci, ale na jednu z těch starších, která se v některých částech světa prodávala také s čistě elektrickým pohonem.
Interiér je na poměry Toyoty skutečně celkem futuristický, což platí především pro pracoviště řidiče. Netradičně tvarovaný volant působí celkem robustně, zatímco poměrně skromný digitální přístrojový štít je umístěn ve vyvýšené pozici a dost daleko od řidiče.
Po vzoru i-Cockpitu značky Peugeot se tak řidič nově dívá na budíky nikoliv přes volant, ale nad volantem. Produkční vůz by navíc měl být prvním na světě, který nabídne technologii steer-by-wire. Kola tak nebudou s volantem přímo propojená.
Uprostřed palubní desky je volně stojící obrazovka infotainmentu se solidní úhlopříčkou, pod níž můžeme vidět tlačítka pro rychlé nastavení ventilačního systému i ovládání mediálního systému. Na infotainment navazuje robustní středový tunel, ve kterém je integrován otočný volič jízdních režimů. Interiér je na první pohled pojat minimalisticky, působí však prostorně a díky bohatému čalounění i celkem útulně.
Technické parametry automobilka nerozebírala, potvrdila však, že základem nového konceptu je platforma e-TNGA, na jejímž vývoji se podílela také automobilka Subaru. Produkční model by pak měl nabídnout kombinaci pověstné kvality, spolehlivosti, odolnosti a dlouhověkosti modelů Toyota, což doplní ještě pověstné schopnosti modelů značky Subaru mimo silnice. Standardem by totiž měl být pohon všech kol.
Výroba produkčního vozu by měla probíhat v Japonsku a Číně, se zahájením prodejů se pak počítá pravděpodobně někdy v polovině roku 2022. Pro elektrickou pod-značku Toyoty bZ (Beyond Zero) se však jedná o první z několika bateriových elektromobilů. Jak už ostatně víme, u patentových úřadů si značka registrovala jména pro modely v řadě bZ1 až bZ5. Včetně verzí s písmenem X.