Test zimních pneu 225/45 R18: Levné i drahé. O kterou se opřít?
Mít kvalitní sezonní obutí je mnohem důležitější v zimě než v létě. Když se netrefíte, nemusíte se de facto ani rozjet. Vyrovnají se levné čínské pneu zavedeným a dražším značkám?
Říjen byl příjemně teplý, ovšem ze všech stran přicházejí varování, že letošní zima bude něco – po všech stránkách extrémní. Což mimo jiné znamená, že se zdá rozumnější před takovým údobím vsadit na plnohodnotné zimní pneumatiky a ustoupit od stále populárnějších (a také stále schopnějších) směsí celoročních.
Náš velký test jsme tentokrát trochu zpozdili, ale zase dostal zajímavý doplněk: na straně 70 najdete dalších pět tabulek odhalujících premianty a propadáky v řadě dalších segmentů obutí pro osobní automobily. Celkem tak přinášíme výsledky rovnou 132 různých pneumatik.
Stěžejní test má podobu porovnání plášťů rozměru 225/45 R18, tedy těch, jež se hodí na vozy ranku Škody Superb, Volkswagenu Passat, BMW 5, Peugeot 408 a podobně. Na startu se jich celkem sešlo 54, zastoupeny byly jak renomované značky, tak ty, o nichž jste možná ještě neslyšeli: Austone, Superia, Tourador, Gripmax nebo Momo. Vesměs propadly, ale třeba takové Paxaro (polská firma spolupracující s Continentalem) dokázalo protlačit svůj model Inverno až do finálové dvacítky.
Ta vznikla obvyklým způsobem. Na začátku bylo měření brzdné dráhy celého pelotonu na mokru, respektive mokru a sněhu. Dráhy potřebné pro zastavení z 80 a 50 km/h pak učily finálovou sestavu. Před branami dalších disciplín tak zůstaly třeba modely Fulda Kristall Control HP 2, Kumho Wintercraft WP52 nebo Yokohama BluEarth Winter V906, dál naopak šel kupříkladu i český Barum Polaris 5. Jak se jemu a dalším devatenácti plášťům nakonec vedlo?
Rozřazovací test brzdění | |||
Brzdná dráha v metrech | |||
Model | Mokro* | Sníh* | Součet |
Pneumatiky, které se kvalifikovaly do finále - podrobného testování | |||
Bridgestone Blizzak LM005 | 31,4 | 30,9 | 62,3 |
Michelin Pilot Alpin 5 | 34,3 | 29,2 | 63,5 |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 33,9 | 30,1 | 64 |
Kleber Krisalp HP3 | 35,1 | 29,3 | 64,4 |
BF Goodrich G-Force Winter2 | 35,2 | 29,3 | 64,5 |
Firestone Winterhawk 4 | 33,9 | 31 | 64,9 |
Continental WinterContact TS 870 P | 34,9 | 30,5 | 65,4 |
Hankook Winter i*cept evo³ | 35,2 | 30,3 | 65,5 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 34,9 | 30,7 | 65,6 |
Laufenn i Fit+ | 35,1 | 30,6 | 65,7 |
Uniroyal WinterExpert | 35 | 30,7 | 65,7 |
Paxaro Inverno | 35,8 | 30,4 | 66,2 |
Toyo Observe S944 | 35,7 | 30,8 | 66,5 |
Barum Polaris 5 | 35,6 | 31 | 66,6 |
Dunlop Winter Sport 5 | 36,1 | 30,7 | 66,8 |
Viking WinTech | 36 | 31 | 67 |
Vredestein Wintrac Pro | 36,4 | 30,6 | 67 |
Debica Frigo HP2 | 37 | 30,1 | 67,1 |
Semperit Speed-Grip 5 | 35,9 | 31,3 | 67,2 |
Falken Eurowinter HS02 Pro | 36 | 31,3 | 67,3 |
Pneumatiky, které se kvalifikovaly, ale do finále nepostoupily | |||
Radar Dimax Alpine | 36,8 | 30,6 | 67,4 |
GT Radial Champiro WinterPro HP | 36,2 | 31,6 | 67,8 |
Fulda Kristall Control HP 2 | 37,4 | 30,7 | 68,1 |
Austone SP-901 | 37,6 | 30,7 | 68,3 |
Kumho Wintercraft WP52 | 36,9 | 31,4 | 68,3 |
Yokohama BluEarth Winter V906 | 36,7 | 31,8 | 68,5 |
Nexen Winguard Sport 2 | 37,9 | 31 | 68,9 |
Giti GitiWinter W2 | 37,9 | 31,2 | 69,1 |
Lassa Snoways 4 | 36,9 | 32,5 | 69,4 |
Apollo Aspire XP Winter | 37,2 | 33 | 70,2 |
Sumitomo WT200 | 37,7 | 32,5 | 70,2 |
Pneumatiky diskvalifikované kvůli příliš dlouhé brzdné dráze na mokru | |||
Kormoran Snow XL | 38 | ||
Petlas Snowmaster W651 | 38 | ||
Maxxis Premitra Snow WP6 | 38,4 | ||
Nankang SV-3 Winter Activa | 38,4 | ||
Tigar Winter | 38,4 | ||
Superia Bluewin UHP2 | 38,5 | ||
Matador MP93 Nordicca | 38,6 | ||
CST Medallion Winter WCP1 | 38,9 | ||
Riken Snow | 39,1 | ||
Triangle Snowlink PL02 | 39,2 | ||
Goodride ZuperSnow Z-507 | 39,4 | ||
Westlake Snowmaster Z-507 | 40,3 | ||
Rotalla Setula W Race S330 | 40,4 | ||
Tourador WinterPro TSU2 | 40,4 | ||
Gripmax SureGrip Pro Winter | 40,6 | ||
Kenda KR 501 Wintergen 2 | 40,9 | ||
Roadstone Winguard Sport | 41,1 | ||
Minerva S 210 Ice-Plus | 41,9 | ||
Imperial Snowdragon 3 | 42,3 | ||
Tomket Snowroad Pro 3 | 42,3 | ||
Double Coin DW300 | 42,7 | ||
Momo W-2 North Pole | 42,8 | ||
Tracmax S-210 Ice-Plus | 42,9 | ||
Pro srovnání: Letní plášť | 46,6 | 37,8 | 84,4 |
* Mokro: 80 km/h, sníh: 50 km/h |
Testy na sněhu
Francouzský výrobce Michelin spolu se svými sekundárními značkami BF Goodrich a Kleber dominuje hodnocení vlastností na sněhu. Michelin Pilot Alpin 5 poskytuje nesporně nejlepší výkon, pokud jde o záběrovou sílu, brzdění na sněhu a jízdní ovladatelnost. I ostatní uchazeči odvádějí v zimním provozu až na výjimky spolehlivou práci.
Mezi prémiovými výrobci se ve slalomu propadl pouze Bridgestone Blizzak LM005. Kvůli slabému projíždění zatáček reaguje testovací BMW 3 na povely řízení se zpožděním a v zatáčkách se brzy tlačí přes přední kola ven. Kvůli nedostatečné stabilitě v zatáčkách propadl také Falken Eurowinter HS02 Pro a referenční levná pneumatika, která byla do všech testů vzata pro zajímavost a porovnání. Test brzdění se podruhé nedělal, výsledky pocházejí z rozřazovacího kola.

Testy na mokré vozovce
BMW 3 klade na pneumatiky vysoké nároky co do dynamiky a jistoty vedení. O to překvapivější je, že Bridgestone Blizzak LM005 skvěle obstojí i v porovnání s letní pneumatikou, která při brzdění na zavlažované vozovce měla sloužit jako (nedostižné) měřítko.
Na opačné straně tabulky s požadavky zadní nápravy marně zápolilo Toyo Observe 944, Semperit Speed-Grip 5 a levná pneumatika – spolehlivá boční opora tady zkrátka chybí. Pokud jde o riziko akvaplaninku, vyvážený Hankook I*cept evo³ nabízí nejlepší bezpečnostní rezervy, když dokonce předčí referenční letní plášť. Také v tomto případě byly výsledky brzdění vzaty ze základního kola.
Testy na suché vozovce
WinterContact TS 870 P od Continentalu a Michelin Pilot Alpin 5 ukázaly bezpečné ovládání a přesné a jisté vedení.
Na druhou stranu jízdní chování pláště Winterhawk 4 od značky Firestone musí být klasifikováno už jako kritické. Že levný plášť porazil letní v tichosti odvalování není překvapením, budgetové značky se na toto specializují.
Souhrnné výsledky testu pneumatik | |||||
Model | Známka | Náklady | Verdikt | ||
Sníh | Mokro | Sucho | |||
Michelin Pilot Alpin 5 | 1 | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2 | 2 | 2 | -1 | Vynikající |
Continental Winter-Contact TS 870 P | 2 | 2 | 2 | -2 | Vynikající |
BF Goodrich G-Force Winter2 | -1 | 2 | -2 | 2 | Dobré |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 2 | 2 | -2 | 2 | Dobré |
Hankook Winter i*cept evo³ | 2 | 2 | 2 | 3 | Dobré |
Dunlop Winter Sport 5 | 2 | 2 | -2 | 2 | Dobré |
Vredestein Wintrac Pro 95 W | 2 | -2 | -2 | 3 | Dobré |
Barum Polaris 5 | 2 | -2 | 2 | -1 | Uspokojivé |
Bridgestone Blizzak LM005 | -2 | -1 | 2 | 3 | Uspokojivé |
Kleber Krisalp HP3 | -1 | -2 | -2 | -2 | Uspokojivé |
Uniroyal Winter Expert | 2 | 2 | 3 | 2 | Uspokojivé |
Laufenn i Fit+ | 2 | -2 | -2 | -2 | Uspokojivé |
Paxaro Inverno | 2 | -2 | -2 | 2 | Uspokojivé |
Toyo Observe S944 | -2 | 3 | 2 | -1 | Uspokojivé |
Semperit Speed-Grip 5 | -2 | 3 | -2 | -1 | Uspokojivé |
Falken Eurowinter HS02 Pro | 3 | 2 | 2 | 3 | S výhradami |
Debica Frigo HP2 | 2 | 3 | 3 | -2 | S výhradami |
Viking WinTech | 2 | 3 | -2 | 2 | S výhradami |
Firestone Winterhawk 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | Nelze doporučit |
(není-li uvedeno jinak, nosnostní a rychlostní index je 95 V) |
Náklady
Očekávaný počet ujetých kilometrů má v této kapitole největší vliv. Goodyear UltraGrip Performance 3 se na letní limit sjede po 45 500 kilometrech, počítáno pro hnanou nápravu.
Pokud jde o poměr ceny a výkonu, je Polaris 5 od Barumu na prvním místě s dobrým kilometrovým výkonem a nízkou cenou (byť zde eurovou, neboť jde o test v německých podmínkách). A český plášť také skvěle boduje svým nízkým valivým odporem.
Jak se hodnotí?
Hodnocení je hodně podobné tomu školnímu: od 1 = „velmi dobrá“ až po 6 = „neuspokojivá“. Test je rozdělen do čtyř kapitol. Kapitoly Sníh a Mokro promlouvají do hodnocení váhou 30 procent každá. Ostatní dvě přispívají po dvaceti procentech. Známky 3+ a horší v kapitolách a testech souvisejících s bezpečností (označené hvězdičkou) průměr dále zhoršují.
Stejné to je obecně u disciplín se známkou 3 a horší. V případě nerozhodného výsledku jsou modely seřazeny v abecedním pořadí. Ocenění Staňte se Eco-Master a Green Tire pouze mezi kandidáty s příkladnými nebo získal celkově dobrou známku. Titul Mr. Eco mohou dostat je pláště s celkovým verdiktem Příkladná nebo Dobrá. Rychlotest soudržnosti zkoumá, zda se při vysokém zatížení neoddělí běhoun.
Co na elektromobily?
Povinnosti ohledně sezonního obutí platí pro bezemisní automobily úplně stejně jako pro vozidla se spalovacím motorem. Na trhu již jsou speciální pláště vyhovující větší nosností, lepším záběrem schopným vypořádat se s masivním točivým momentem bateriových aut a také nízkou hlučností.
Velkou otázkou zatím zůstává, zda pneumatikám více škodí běžné zpomalování brzdami, nebo používání regenerativního brzdění. Zatím to vypadá, že hlavně nejvyšší stupně rekuperace vadí víc – část odborníků vidí základ problému v tom, že aktivní zpomalování (především v režimu one-pedal) nastupuje okamžitě, žádné „nástupy ze setrvačnosti“ dané prodlevou při přemístění nohy z pedálu akcelerátoru na ten brzdový totiž nejsou k dispozici.
Zimní pneumatiky 225/60 R18 | |||||
Model | Sníh | Mokro | Sucho | Hodnocení | |
Continental WinterContact TS 870 P | 104 V | 2 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Michelin Pilot Alpin 5 SUV | 104 H | -1 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Goodyear UltraGrip Perf. + SUV | 104 V | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Pirelli Scorpion Winter 2 | 104 H | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Vredestein Wintrac Pro | 104 V | 2 | 2 | 2 | Dobré |
Hankook Winter i*cept evo³ X | 104 V | -1 | 2 | -2 | Dobré |
Falken Eurowinter HS02 Pr | 104 V | -2 | -2 | 2 | S výhradami |
Bridgestone Blizzak LM005 | 104 V | 3 | -1 | 2 | S výhradami |
Firestone Winterhawk 4 | 104 V | -1 | 2 | 3 | Nelze doporučit |
Superia Bluewin SUV 2 | 104 V | -2 | 4 | -2 | Nelze doporučit |
Zimní pneumatiky 225/40 R18 | |||||
Model | Sníh | Mokro | Sucho | Hodnocení | |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 92 V | 2 | -1 | 2 | Vítěz testu |
Michelin Pilot Alpin 5 | 92 V | -1 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Continental WinterContact TS 870 P | 92 V | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Hankook Winter i*cept evo³ | 92 V | 2 | 2 | -2 | Vynikající |
Bridgestone Blizzak LM005 | 92 V | 2 | 2 | 2 | Dobré |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 92 V | 2 | 2 | -2 | Dobré |
Kumho WinterCraft WP52 | 92 W | 2 | -2 | 2 | Dobré |
Vredestein Wintrac Pro | 92 W | -2 | 2 | -2 | Dobré |
Falken Eurowinter HS02 Pro | 92 V | 3 | 2 | 2 | S výhradami |
Austone Skadi SP-901 | 92 V | -1 | -4 | 3 | Nelze doporučit |
Goodride SW608 Snowmaster | 92 V | -4 | 3 | -2 | Nelze doporučit |
Celoroční pneumatiky 225/45 R17 | ||||||
Model | Sníh | Mokro | Sucho | Náklady | Hodnocení | |
Michelin CrossClimate 2 | 94 Y | -1 | 2 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Continental AllSeasonContact 2 | 94 V | 2 | 2 | -2 | -1 | Vynikající |
Bridgestone Turanza All Season 6 | 94 W | 2 | 2 | 2 | -2 | Vynikající |
Vredestein Quatrac | 94 V | 2 | -1 | 2 | -2 | Vynikající |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 94 W | 2 | 2 | 2 | -2 | Vynikající |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 94 W | 2 | 2 | 2 | 2 | Dobré |
Kleber Quadraxer 3 | 94 V | 2 | -2 | 2 | -2 | Dobré |
Hankook Kinergy 4S² (H750) | 94 W | 2 | -2 | -2 | -1 | Dobré |
BF Goodrich Advantage All Season | 94 W | 2 | 2 | 2 | 3 | S výhradami |
Kumho Solus 4S HA32 + | 94 W | 2 | -2 | -2 | 2 | S výhradami |
Dunlop Sport All Season | 94 W | -2 | 2 | -2 | -2 | S výhradami |
Nexen N’Blue 4Season 2 | 94 W | 3 | 3 | 2 | 1 | S výhradami |
Firestone Multiseason 2 | 94 V | 2 | -2 | 3 | 3 | S výhradami |
Toyo Celsius AS2 | 94 W | 3 | 3 | -2 | 2 | S výhradami |
Ceat 4 SeasonDrive+ | 94 V | 3 | 3 | -2 | 2 | S výhradami |
Falken EuroAll Season AS220 Pro | 94 W | 3 | 2 | 2 | 3 | S výhradami |
Průměr, který na finále nestačí | ||||||
Minerva All Season Master | 94 Y | S výhradami | ||||
Lanvigator Catchfors A/S | 94 W | S výhradami | ||||
Barum Quartaris 5 | 94 V | S výhradami | ||||
Linglong Grip Master 4S | 94 W | S výhradami | ||||
Yokohama BluEarth-4S AW21 | 94 W | S výhradami | ||||
Kormoran All Season | 94 V | S výhradami | ||||
A Plus A909 All Season | 94 W | S výhradami | ||||
Headway PSM01 4 Seasons | 94 W | S výhradami | ||||
Tracmax X-Privilo Trac Saver | 94 Y | S výhradami | ||||
Sava All Weather | 94 V | S výhradami | ||||
Tourador X All Climate TF1 | 94 W | S výhradami | ||||
CST Medallion All Season ACP1 | 94 V | S výhradami | ||||
Fulda MultiControl | 94 V | S výhradami | ||||
Ruce pryč, nebezpečné | ||||||
Tomket Allyear 3 | 94 W | Nelze doporučit | ||||
Hifly All-Turi 221 | 94 V | Nelze doporučit | ||||
Leao I-Green All Season | 94 V | Nelze doporučit | ||||
Atlas Green 4S | 94 W | Nelze doporučit | ||||
Goodride All Season Elite Z-401 | 94 W | Nelze doporučit | ||||
Black Arrow All Season Dart 4S | 94 W | Nelze doporučit |
Celoroční pneumatiky 235/65 R17 | |||||
Model | Sníh | Mokro | Sucho | Hodnocení | |
Michelin CrossClimate 2 | 103 Y | -1 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Pirelli Cinturato All Season SF 2 | 103 V | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 103 Y | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Continental AllSeasonContact | 103 V | 2 | 2 | -2 | Dobré |
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV | 103 V | -2 | 2 | 2 | Dobré |
Vredestein Quatrac Pro | 103 Y | 2 | 2 | -2 | Dobré |
Cooper Discoverer All Season | 103 V | 2 | -2 | -2 | Dobré |
Hankook Kinergy 4S² | 103 W | 2 | 2 | 2 | S výhradami |
Falken EuroAll Season AS210 | 103 V | -2 | -2 | -2 | S výhradami |
Bridgestone Weather Control A005-Evo | 103 V | 3 | -2 | 2 | S výhradami |
Nokian Seasonproof | 103 V | 2 | 3 | -2 | S výhradami |
Minerva Allseason Master XL | 103 W | -2 | -3 | -2 | S výhradami |
Celoroční pneumatiky 235/65 R17 | |||||
Model | Sníh | Mokro | Sucho | Hodnocení | |
Bridgestone Turanza All Season 6 | 108 V | 2 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Michelin CrossClimate 2 SUV | 108 W | 2 | 2 | 2 | Vítěz testu |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV | 108 W | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Hankook Kinergy 4S² X | 108 V | 2 | 2 | 2 | Vynikající |
Vredestein Quatrac Pro + | 108 W | -2 | 2 | 2 | Dobré |
Falken EuroAllSeason AS220 Pro | 108 V | 3 | 2 | 2 | S výhradami |
Toyo Celsius AS2 | 108 W | 3 | 2 | -2 | S výhradami |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 108 V | -2 | -2 | 3 | Nelze doporučit |
Imperial All Season Driver | 108 W | 3 | -3 | -2 | Nelze doporučit |
Kenda Kenetica 4S SUV KR609 | 108 V | -3 | 3 | 3 | Nelze doporučit |
Závěr
Takto zevrubné testy většinou přinášejí své hlavní poselství ve spodních patrech tabulek a hodnocení, protože tam najdete výrobce a modely, kterým je dobré, nebo dokonce nutné se vyhnout. Toto srovnání je ovšem trochu výjimkou.
Finálová dvacítka totiž obsahuje jména, na něž jsme takto vysoko nebyli zvyklí. K značkám Paxaro nebo Viking takto můžeme přiřadit i Barum – deváté místo pláště Polaris 5 je jedním z nejlepších výsledků českého produktu v historii testů Auto Bildu.