Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
9 Fotogalerie

Test zimních pneu 225/45 R18: Levné i drahé. O kterou se opřít?

Mít kvalitní sezonní obutí je mnohem důležitější v zimě než v létě. Když se netrefíte, nemusíte se de facto ani rozjet. Vyrovnají se levné čínské pneu zavedeným a dražším značkám?

Říjen byl příjemně teplý, ovšem ze všech stran přicházejí varování, že letošní zima bude něco – po všech stránkách extrémní. Což mimo jiné znamená, že se zdá rozumnější před takovým údobím vsadit na plnohodnotné zimní pneumatiky a ustoupit od stále populárnějších (a  také stále schopnějších) směsí celoročních. 

Náš velký test jsme tentokrát trochu zpozdili, ale zase dostal zajímavý doplněk: na straně 70 najdete dalších pět tabulek odhalujících premianty a propadáky v řadě dalších segmentů obutí pro osobní automobily. Celkem tak přinášíme výsledky rovnou 132 různých pneumatik.

Stěžejní test má podobu porovnání plášťů rozměru 225/45 R18, tedy těch, jež se hodí na vozy ranku Škody Superb, Volkswagenu Passat, BMW 5, Peugeot 408 a podobně. Na startu se jich celkem sešlo 54, zastoupeny byly jak renomované značky, tak ty, o nichž jste možná ještě neslyšeli: Austone, Superia, Tourador, Gripmax nebo Momo. Vesměs propadly, ale třeba takové Paxaro (polská firma spolupracující s Continentalem) dokázalo protlačit svůj model Inverno až do finálové dvacítky.

Ta vznikla obvyklým způsobem. Na začátku bylo měření brzdné dráhy celého pelotonu na mokru, respektive mokru a sněhu. Dráhy potřebné pro zastavení z 80 a 50 km/h pak učily finálovou sestavu. Před branami dalších disciplín tak zůstaly třeba modely Fulda Kristall Control HP 2, Kumho Wintercraft WP52 nebo Yokohama BluEarth Winter V906, dál naopak šel kupříkladu i český Barum Polaris 5. Jak se jemu a dalším devatenácti plášťům nakonec vedlo?

Rozřazovací test brzdění
 Brzdná dráha v metrech
Model Mokro*Sníh*Součet
Pneumatiky, které se kvalifikovaly do finále - podrobného testování
Bridgestone Blizzak LM00531,430,962,3
Michelin Pilot Alpin 534,329,263,5
Goodyear UltraGrip Performance 333,930,164
Kleber Krisalp HP335,129,364,4
BF Goodrich G-Force Winter235,229,364,5
Firestone Winterhawk 433,93164,9
Continental WinterContact TS 870 P34,930,565,4
Hankook Winter i*cept evo³35,230,365,5
Pirelli Cinturato Winter 234,930,765,6
Laufenn i Fit+35,130,665,7
Uniroyal WinterExpert3530,765,7
Paxaro Inverno35,830,466,2
Toyo Observe S94435,730,866,5
Barum Polaris 535,63166,6
Dunlop Winter Sport 536,130,766,8
Viking WinTech363167
Vredestein Wintrac Pro36,430,667
Debica Frigo HP23730,167,1
Semperit Speed-Grip 535,931,367,2
Falken Eurowinter HS02 Pro3631,367,3
Pneumatiky, které se kvalifikovaly, ale do finále nepostoupily
Radar Dimax Alpine36,830,667,4
GT Radial Champiro WinterPro HP36,231,667,8
Fulda Kristall Control HP 237,430,768,1
Austone SP-90137,630,768,3
Kumho Wintercraft WP5236,931,468,3
Yokohama BluEarth Winter V90636,731,868,5
Nexen Winguard Sport 237,93168,9
Giti GitiWinter W237,931,269,1
Lassa Snoways 436,932,569,4
Apollo Aspire XP Winter37,23370,2
Sumitomo WT20037,732,570,2
Pneumatiky diskvalifikované kvůli příliš dlouhé brzdné dráze na mokru
Kormoran Snow XL38  
Petlas Snowmaster W65138  
Maxxis Premitra Snow WP638,4  
Nankang SV-3 Winter Activa38,4  
Tigar Winter38,4  
Superia Bluewin UHP238,5  
Matador MP93 Nordicca38,6  
CST Medallion Winter WCP138,9  
Riken Snow39,1  
Triangle Snowlink PL0239,2  
Goodride ZuperSnow Z-50739,4  
Westlake Snowmaster Z-50740,3  
Rotalla Setula W Race S33040,4  
Tourador WinterPro TSU240,4  
Gripmax SureGrip Pro Winter40,6  
Kenda KR 501 Wintergen 240,9  
Roadstone Winguard Sport41,1  
Minerva S 210 Ice-Plus41,9  
Imperial Snowdragon 342,3  
Tomket Snowroad Pro 342,3  
Double Coin DW30042,7  
Momo W-2 North Pole42,8  
Tracmax S-210 Ice-Plus42,9  
Pro srovnání: Letní plášť46,637,884,4
* Mokro: 80 km/h, sníh: 50 km/h

Testy na sněhu

Francouzský výrobce Michelin spolu se svými sekundárními značkami BF Goodrich a Kleber dominuje hodnocení vlastností na sněhu. Michelin Pilot Alpin 5 poskytuje nesporně nejlepší výkon, pokud jde o záběrovou sílu, brzdění na sněhu a jízdní ovladatelnost. I ostatní uchazeči odvádějí v zimním provozu až na výjimky spolehlivou práci.

Mezi prémiovými výrobci se ve slalomu propadl pouze Bridgestone Blizzak LM005. Kvůli slabému projíždění zatáček reaguje testovací BMW 3 na povely řízení se zpožděním a v zatáčkách se brzy tlačí přes přední kola ven. Kvůli nedostatečné stabilitě v zatáčkách propadl také Falken Eurowinter HS02 Pro a referenční levná pneumatika, která byla do všech testů vzata pro zajímavost a porovnání. Test brzdění se podruhé nedělal, výsledky pocházejí z rozřazovacího kola.

Video placeholder
Silničář, epizoda 13: Celoroční pneumatiky • Auto.cz

Testy na mokré vozovce

BMW 3 klade na pneumatiky vysoké nároky co do dynamiky a jistoty vedení. O to překvapivější je, že Bridgestone Blizzak LM005 skvěle obstojí i v porovnání s letní pneumatikou, která při brzdění na zavlažované vozovce měla sloužit jako (nedostižné) měřítko.

Na opačné straně tabulky s požadavky zadní nápravy marně zápolilo Toyo Observe 944, Semperit Speed-Grip 5 a levná pneumatika – spolehlivá boční opora tady zkrátka chybí. Pokud jde o riziko akvaplaninku, vyvážený Hankook I*cept evo³ nabízí nejlepší bezpečnostní rezervy, když dokonce předčí referenční letní plášť. Také v tomto případě byly výsledky brzdění vzaty ze základního kola.

Testy na suché vozovce

WinterContact TS 870 P od Continentalu a Michelin Pilot Alpin 5 ukázaly bezpečné ovládání a přesné a jisté vedení.

Na druhou stranu jízdní chování pláště Winterhawk 4 od  značky Firestone musí být klasifikováno už jako kritické. Že levný plášť porazil letní v tichosti odvalování není překvapením, budgetové značky se na toto specializují.

Souhrnné výsledky testu pneumatik
ModelZnámka  NákladyVerdikt
 SníhMokroSucho  
Michelin Pilot Alpin 51222Vynikající
Goodyear UltraGrip Performance 3222-1Vynikající
Continental Winter-Contact TS 870 P222-2Vynikající
BF Goodrich G-Force Winter2-12-22Dobré
Pirelli Cinturato Winter 222-22Dobré
Hankook Winter i*cept evo³2223Dobré
Dunlop Winter Sport 522-22Dobré
Vredestein Wintrac Pro 95 W2-2-23Dobré
Barum Polaris 52-22-1Uspokojivé
Bridgestone Blizzak LM005-2-123Uspokojivé
Kleber Krisalp HP3-1-2-2-2Uspokojivé
Uniroyal Winter Expert2232Uspokojivé
Laufenn i Fit+2-2-2-2Uspokojivé
Paxaro Inverno2-2-22Uspokojivé
Toyo Observe S944-232-1Uspokojivé
Semperit Speed-Grip 5-23-2-1Uspokojivé
Falken Eurowinter HS02 Pro3223S výhradami
Debica Frigo HP2233-2S výhradami
Viking WinTech23-22S výhradami
Firestone Winterhawk 42232Nelze doporučit
(není-li uvedeno jinak, nosnostní a rychlostní index je 95 V)

Náklady

Očekávaný počet ujetých kilometrů má v této kapitole největší vliv. Goodyear UltraGrip Performance 3 se na letní limit sjede po 45 500 kilometrech, počítáno pro hnanou nápravu.

Pokud jde o poměr ceny a výkonu, je Polaris 5 od Barumu na prvním místě s dobrým kilometrovým výkonem a nízkou cenou (byť zde eurovou, neboť jde o test v německých podmínkách). A český plášť také skvěle boduje svým nízkým valivým odporem.

Jak se hodnotí?

Hodnocení je hodně podobné tomu školnímu: od 1 = „velmi dobrá“ až po 6 = „neuspokojivá“. Test je rozdělen do čtyř kapitol. Kapitoly Sníh a Mokro promlouvají do hodnocení váhou 30 procent každá. Ostatní dvě přispívají po dvaceti procentech. Známky 3+ a horší v kapitolách a testech souvisejících s bezpečností (označené hvězdičkou) průměr dále zhoršují.

Stejné to je obecně u disciplín se známkou 3 a horší. V případě nerozhodného výsledku jsou modely seřazeny v abecedním pořadí. Ocenění Staňte se Eco-Master a Green Tire pouze mezi kandidáty s příkladnými nebo získal celkově dobrou známku. Titul Mr. Eco mohou dostat je pláště s celkovým verdiktem Příkladná nebo Dobrá. Rychlotest soudržnosti zkoumá, zda se při vysokém zatížení neoddělí běhoun.

Co na elektromobily?

Povinnosti ohledně sezonního obutí platí pro bezemisní automobily úplně stejně jako pro vozidla se spalovacím motorem. Na trhu již jsou speciální pláště vyhovující větší nosností, lepším záběrem schopným vypořádat se s masivním točivým momentem bateriových aut a také nízkou hlučností.

Velkou otázkou zatím zůstává, zda pneumatikám více škodí běžné zpomalování brzdami, nebo používání regenerativního brzdění. Zatím to vypadá, že hlavně nejvyšší stupně rekuperace vadí víc – část odborníků vidí základ problému v tom, že aktivní zpomalování (především v režimu one-pedal) nastupuje okamžitě, žádné „nástupy ze setrvačnosti“ dané prodlevou při přemístění nohy z pedálu akcelerátoru na ten brzdový totiž nejsou k dispozici. 

Zimní pneumatiky 225/60 R18
Model  SníhMokroSuchoHodnocení
Continental WinterContact TS 870 P104 V222Vítěz testu
Michelin Pilot Alpin 5 SUV104 H-122Vítěz testu
Goodyear UltraGrip Perf. + SUV104 V222Vynikající
Pirelli Scorpion Winter 2 104 H222Vynikající
Vredestein Wintrac Pro104 V222Dobré
Hankook Winter i*cept evo³ X 104 V-12-2Dobré
Falken Eurowinter HS02 Pr104 V-2-22S výhradami
Bridgestone Blizzak LM005104 V3-12S výhradami
Firestone Winterhawk 4 104 V-123Nelze doporučit
Superia Bluewin SUV 2104 V-24-2Nelze doporučit
Zimní pneumatiky 225/40 R18
Model   SníhMokroSuchoHodnocení
Goodyear UltraGrip Performance 392 V2-12Vítěz testu
Michelin Pilot Alpin 592 V-122Vítěz testu
Continental WinterContact TS 870 P92 V222Vynikající
Hankook Winter i*cept evo³92 V22-2Vynikající
Bridgestone Blizzak LM00592 V222Dobré
Pirelli Cinturato Winter 292 V22-2Dobré
Kumho WinterCraft WP5292 W2-22Dobré
Vredestein Wintrac Pro92 W-22-2Dobré
Falken Eurowinter HS02 Pro92 V322S výhradami
Austone Skadi SP-90192 V-1-43Nelze doporučit
Goodride SW608 Snowmaster92 V-43-2Nelze doporučit
Celoroční pneumatiky 225/45 R17
Model  SníhMokroSuchoNákladyHodnocení
Michelin CrossClimate 294 Y-1222Vítěz testu
Continental AllSeasonContact 294 V22-2-1Vynikající
Bridgestone Turanza All Season 694 W222-2Vynikající
Vredestein Quatrac94 V2-12-2Vynikající
Pirelli Cinturato All Season SF294 W222-2Vynikající
Goodyear Vector 4Seasons Gen-394 W2222Dobré
Kleber Quadraxer 394 V2-22-2Dobré
Hankook Kinergy 4S² (H750)94 W2-2-2-1Dobré
BF Goodrich Advantage All Season94 W2223S výhradami
Kumho Solus 4S HA32 +94 W2-2-22S výhradami
Dunlop Sport All Season94 W-22-2-2S výhradami
Nexen N’Blue 4Season 294 W3321S výhradami
Firestone Multiseason 294 V2-233S výhradami
Toyo Celsius AS294 W33-22S výhradami
Ceat 4 SeasonDrive+94 V33-22S výhradami
Falken EuroAll Season AS220 Pro94 W3223S výhradami
Průměr, který na finále nestačí
Minerva All Season Master94 YS výhradami    
Lanvigator Catchfors A/S94 WS výhradami    
Barum Quartaris 594 VS výhradami    
Linglong Grip Master 4S94 WS výhradami    
Yokohama BluEarth-4S AW2194 WS výhradami    
Kormoran All Season94 VS výhradami    
A Plus A909 All Season94 WS výhradami    
Headway PSM01 4 Seasons94 WS výhradami    
Tracmax X-Privilo Trac Saver94 YS výhradami    
Sava All Weather94 VS výhradami    
Tourador X All Climate TF194 WS výhradami    
CST Medallion All Season ACP194 VS výhradami    
Fulda MultiControl94 VS výhradami    
Ruce pryč, nebezpečné
Tomket Allyear 394 WNelze doporučit  
Hifly All-Turi 22194 VNelze doporučit  
Leao I-Green All Season94 VNelze doporučit  
Atlas Green 4S94 WNelze doporučit  
Goodride All Season Elite Z-40194 WNelze doporučit  
Black Arrow All Season Dart 4S94 WNelze doporučit  
Celoroční pneumatiky 235/65 R17
Model   SníhMokroSuchoHodnocení
Michelin CrossClimate 2103 Y-122Vítěz testu
Pirelli Cinturato All Season SF 2103 V222Vynikající
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3103 Y222Vynikající
Continental AllSeasonContact103 V22-2Dobré
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV103 V-222Dobré
Vredestein Quatrac Pro103 Y22-2Dobré
Cooper Discoverer All Season103 V2-2-2Dobré
Hankook Kinergy 4S²103 W222S výhradami
Falken EuroAll Season AS210103 V-2-2-2S výhradami
Bridgestone Weather Control A005-Evo103 V3-22S výhradami
Nokian Seasonproof103 V23-2S výhradami
Minerva Allseason Master XL103 W-2-3-2S výhradami
Celoroční pneumatiky 235/65 R17
Model  SníhMokroSuchoHodnocení
Bridgestone Turanza All Season 6 108 V222Vítěz testu
Michelin CrossClimate 2 SUV108 W222Vítěz testu
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV108 W222Vynikající
Hankook Kinergy 4S² X108 V222Vynikající
Vredestein Quatrac Pro + 108 W-222Dobré
Falken EuroAllSeason AS220 Pro108 V322S výhradami
Toyo Celsius AS2 108 W32-2S výhradami
Uniroyal AllSeasonExpert 2 108 V-2-23Nelze doporučit
Imperial All Season Driver108 W3-3-2Nelze doporučit
Kenda Kenetica 4S SUV KR609108 V-333Nelze doporučit

Závěr

Takto zevrubné testy většinou přinášejí své hlavní poselství ve spodních patrech tabulek a hodnocení, protože tam najdete výrobce a modely, kterým je dobré, nebo dokonce nutné se vyhnout. Toto srovnání je ovšem trochu výjimkou.

Finálová dvacítka totiž obsahuje jména, na něž jsme takto vysoko nebyli zvyklí. K značkám Paxaro nebo Viking takto můžeme přiřadit i Barum – deváté místo pláště Polaris 5 je jedním z nejlepších výsledků českého produktu v historii testů Auto Bildu.