Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
37 Fotogalerie

TEST VW Golf Variant 1,6 TDI BMT – Das Kombi

Střídání na postu flotilového turbodieselu má VW Group za sebou, a tak je čas vyzkoušet jak se nástupce motoru 1,9 TDI PD má k světu v této Variantě.

Klasické 4,5 m dlouhé kombi nižší střední třídy má s motorem 1,6 TDI BlueMotion Technology umět jezdit za 4,2 l/100 km. Vzali jsme jej proto do jeho domoviny a vyzkoušeli na dálkové trase Praha-Freiburg-Praha. Tam s plným vytížením užitečné hmotnosti, zpět při obvyklejším obsazení dvěma osobami.

Motor

Nový čtyřválec 1,6 TDI CR (77 kW) známe už z krátkého Golfu. Dnes se ale představuje ve větší karoserii a se sadou úsporných opatření BlueMotion Technology. Na první pohled je rozdíl znát zvenku podle drobného štítku na pátých dveřích, uvnitř pak podle tlačítka, kterým lze deaktivovat samočinné vypínání motoru.

Moderní lidové TDI se od předchůdce s větším objemem 1,9 l liší v mnoha ohledech. Charakteristický klapot vysokotlakého vstřikování čerpadlo-tryska po přechodu na common-rail ustal. Zvenku je turbodiesel ještě dobře rozpoznatelný, ale uvnitř to může být hlavně za jízdy trochu obtížnější, zejména když si připomeneme hrubější projev některých motorů TSI. Akustický projev tedy definitivně není slabou stránkou zkratky TDI.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

S přechodem na dokonaleji regulovatelnou technologii vstřikování, nižší kompresní poměr (16,5:1) a důslednější práci se systémem přeplňování došlo na vyhlazení momentové charakteristiky, takže rozjezdy už nejsou problematické ani pro naftové začátečníky.

Čtrnáct metráků živé váhy tohoto Golfu je už celkem úctyhodná míra i na 250 Nm, které jsou k dispozici mezi 1500 a 2500 min-1. Jízdní dynamika není podle technických dat příliš oslnivá (0-100 km/h za 11,9 s), ale velký točivý moment v nízkých otáčkách je snadno po ruce, takže subjektivně nepůsobí auto až tak líně, zejména pokud se pohybujete nad 2000 min-1. Pružné zrychlení už není tak výbušné (skokové, kopancové), došlo ke kultivaci nástupu turbodmychadla, které tak rozšiřuje reálně využitelné otáčkové pásmo na 1700 až 3200 min-1.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

Nejvyšší výkon 77 kW ve 4400 min-1 je pouze teoreticky využitelnou hodnotou, podobně jako nejvyšší otáčky (kolem 5000 min-1), jaké vám elektronika motoru povolí. V 99 % jízdního času se bude ručka otáčkoměru pohybovat v nízkém a středním pásmu, jen výjimečně se vydáte nad 3000 min-1. Hluk od motoru nad touto metou neroste už nijak výrazně, ale vytáčení motoru nepřináší adekvátní odměnu v podobě jízdní dynamiky, takže toho brzy necháte.

Spotřeba

…je u této verze klíčovou oblastí, vždyť za BMT se proti běžnému 1,6 TDI (77 kW) připlácí 12.400,-Kč. Za to dostanete mj. start-stop systém, který je k čemusi snad jen pokud se často pohybujete v městském provozu. Absolutní spotřeba paliva nezatíženého turbodieselu, když běží na volnoběh, je nízká, a tak jde více o pocit a lokální úsporu životního prostředí, než o významný příspěvek ke snížení spotřeby v praxi.

To delší převody u třetího, čtvrtého a pátého stupně považujeme za významnější opatření, protože se projeví za jízdy, pro kterou jsou auta stavěna především. Z hlediska komfortu jízdy to znamená více nutného úsilí ze strany řidiče, protože se častěji pohybujete v nízkých otáčkách těsně nad volnoběhem. Rozumně dlouhá pětka posílá motor ve 130 km/h do 2600 min-1 (tedy těsně nad otáčky momentového maxima), 100 km/h odpovídá přibližně 2000 min-1 a reálná rychlost 160 km/h představuje stále ještě zvukově příjemných 3000 min-1.

Jake.auto.cz: VW Golf (přehled testů a dalších článků)

Deklarovaný průměr 4,2 l/100 km není z říše snů, pokud se v provozu držíte alespoň rámcově předpokladů evropského jízdního cyklu, v němž se tato hodnota laboratorně zjišťuje. Tedy, když nepřekračujete často rychlost 120 km/h a jedete spíše klidnějším tempem bez náhlých zrychlování.

Konkrétně při konstantní jízdě skutečnou rychlostí 100 km/h se lze dostat na 3,9 l/100 km, dálniční 130 km/h odpovídá odběru 5,5 l/100 km a úseky projeté na německé dálnici rychlostí 160 km/h znamenaly spotřebu 6,9 l/100 km. Plné zatížení vozidla zvyšuje tyto hodnoty o 0,5 l/100 km až 1 l/100 km, podle toho, jak rychle jedete. Mimochodem, do 160 km/h akceleruje Golf Variant 1,6 TDI BMT celkem plynule a dokáže takovou cestovní rychlost udržovat bez ohledu na stoupání. Nad touto hranicí je to již obtížnější. K dosažení maxima (190 km/h) je potřeba podstatně více času a prostoru.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

Na 3.000 km, které jsme s Golfem Variant 1,6 TDI BMT absolvovali, ukázal palubní počítač spotřebu 6,2 l/100 km. Většina z uvedené porce kilometrů vedla po dálnicích, započteno je i 300 km ve městech.

Jízda

…potvrzuje známý fakt, že lidé od Volkswagenu hledali při navrhování Golfu rozumný kompromis mezi pohodlím a ovladatelností.

Na našem autě byly namontovány již zimní pneumatiky (16palcové Bridgestone Blizzak), což mělo jistě negativní vliv jak na spotřebu (venkovní teplota během testu kolem 15°C), tak na chování auta. Relativně vysoký profil pneumatiky a měkká směs znamenala v našem případě velmi dobré tlumení nerovností a to včetně těch příčných.

Toto kombi dokáže být příjemně stabilní v přímém směru při jízdě vysokými rychlostmi na dálnici, i překvapivě mrštné ve městě, či na okreskách. Délku 4,5 m a delší záď proti hatchbacku ucítíte jen ve velmi ostrých zatáčkách v nízkých rychlostech.

Řízení patří k dobrému standardu VW Group, končící Focus umí dát lepší zpětnou vazbu, ale většina ostatních konkurentů se potýká s většími problémy s citlivostí i účinností posilovače.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

Karoserie

Rozměrově ani objemově netrhá Golf Variant v rámci třídy rekordy a nechává tak vyniknout lepší užitné vlastnosti Passatu. Na druhou stranu, standard nižší střední třídy v posledních letech dosáhl takové úrovně, že pro rodinné využití je zcela dostačující.

Objem (505 až 1495 l), který zavazadelník Golfu Variant nabízí, je ukázkově využitelný. Práh je téměř v úrovni falešné podlahy, která se zasloužila o vyrovnání dna po překlopení sedáků a opěradel. Když by vám náhodou vpřed překlopené sedáky bránily v převozu delších předmětů, lze je samostatně vyjmout ven z vozu. Naopak, když se nechcete zdržovat vyjímáním hlavových opěrek a překlápěním sedáků, lze zadní opěradla rychle sklopit na ně.

TEST VW Golf 1,2 TSI - Očekávání splněna (2/2010)

Základní uspořádání s pětimístným interiérem má vzorově pravidelný tvar a dobrou přístupnost. Povinnou výbavu a jiné drobnosti, které stále vozíte, lze umístit do schránek a prohlubní po stranách, případně pod podlahu.

V interiéru je problematický vysoký středový tunel a konzole mezi předními sedadly, které omezují případného pátého cestujícího. Řidič si bohužel musí připlácet za dálkové ovládání audiosoustavy z volantu. Do schránek ve dveřích se vejdou 1,5l lahve, mezi sedadla pouze malé kelímky.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

Podivná je u úsporné verze absence tempomatu ve standardní výbavě. Podle našich zkušeností jde o jednu ze základních cest jak snížit dlouhodobý průměr spotřeby. Stejný úžas projevujeme nad pětistupňovou převodovkou. Šestistupňová by asi už nesnížila dálniční otáčky, ale jízda s autem by byla hlavně ve městě a jeho okolí příjemnější, protože převody by lépe odpovídaly možnostem motoru.

Závěr

Golf nebyl nikdy levný a není ani dnes. Přesto lze sledovat i v jeho ceníku tlak na snižování cen. Proti Golfu Variant BlueMotion 1,9 TDI (77 kW), který jsme testovali před necelými dvěma roky, je cena nižší o několik desítek tisíc, při kompletnější výbavě. Úsporné kombi s kultivovaným turbodieselem lze dnes pořídit za méně než půlmilion a to je pokrok.

S tímto kombi lze reálně jezdit za méně než 5/l 100 km, ale musíte pro to alespoň něco udělat. Když se na úspory vykašlete, skončíte s odběrem kolem 6 l/100 km, ale to při započtení celkem vysokých rychlostních průměrů na německých dálnicích. Předchůdce jezdil v některých režimech úsporněji, ale posádku to stálo více odříkání (hluk, vibrace) a řidič musel předvést větší um (hlavně při rozjezdech a správném podřazování).

Přáli bychom si šestistupňovou převodovku a tempomat do základní výbavy a naopak systém start-stop do příplatkové.

vw nizsistrednivw nizsistredni | acz 

První cena vozu374.400,- Kč (1,4 59 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací493.800,- Kč (1,6 TDI 77 kW BMT Trendline)
Základní cena testovaného vozu493.800,- Kč (1,6 TDI 77 kW BMT Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků530.500,- Kč (1,6 TDI 77 kW BMT Trendline)

Plusy

  • Nízká spotřeba při běžné jízdě i na německé dálnici
  • Prostorný interiér, dobře využitý obestavěný prostor
  • Jisté jízdní vlastnosti, cestovní pohodlí
  • Bohatá bezpečnostní a komfortní výbava

Minusy

  • Absence šestistupňové převodovky
  • Tempomat jen za příplatek
  • Slabá jízdní dynamika
  • Vyšší cena