TEST VW Golf Sportsvan 1.5 TSI (96 kW) – I s novým motorem výtečný
Design, interiér
Segment velkoprostorových automobilů mizí z evropské scény, stále více automobilek svá MPV nahrazuje crossovery nebo SUV. Volkswagen však v této kategorii zatím zůstává zastoupen poměrně silně - Golfem Sportsvan, Touranem a Sharanem. Nejmenší z nich se nedávno dočkal faceliftu, a tak byl čas jej opět vyzkoušet v redakčním testu.
Modernizace se zaměřila hlavně na techniku, v souvislosti s nadcházejícími emisními normami se Golf Sportsvan dočkal nových nebo přepracovaných motorů. Benzinovou dvanáctistovku a čtrnáctistovku nahradily litrový tříválec a patnáctistovka, inovací se dočkaly i turbodiesely.
Možná usedlý, ale hezký
Naopak vzhled se s ohledem na tradici Volkswagenu měnil jen lehce. Jemných retuší si všimnete vlastně jen při přímém porovnání modernizované a dosavadní varianty. To pak najednou vidíte jinak řešenou masku s dvěma silnějšími a jednou tenčí vodorovnou lamelou, přepracovaný přední nárazník s trojúhelníkovými mlhovkami nebo koncová světla, která jsou teď standardně diodová.
Novinkou v nabídce jsou též příplatkové, slušně svítící diodové světlomety za 37.800 korun, nebo nová kola a laky karoserie. Mezi ně patří i tmavě rudá metalíza Cranberry testovaného kousku za 15.300 korun, v níž to Sportsvanu neobyčejně sluší. Ono auto na poměry MPV i po čtyřech letech od představení vypadá obecně dobře, designérům se podařilo šikovně zamaskovat, že se vlastně jedná o jednoduše tvarovanou „krabici,“ u níž spíše než o ladné tvary jde o co největší vnitřní prostor.
A toho je uvnitř opravdu habaděj, konstruktérům se povedlo skvěle obestavit vnitřní prostor, a tak jen 4,35 metru dlouhé kompaktní MPV nabízí hodně místa, k čemuž pomáhá o 50 mm natažený rozvor proti Golfu Variant. Za sebe se tak podle Volkswagenu klidně vejdou dva dlouháni se 190 centimetry. Ano, opravdu můžou, kabina je vysoká a zadní lavice je posuvná v podélném směru o 180 mm, navíc si lze upravit sklon opěradla. Př při manipulaci se sedačkami se musíte jen smířit s tím, že jejich posun zcela vzad zmenší velikost zavazadelníku na méně než 500 litrů. Při posunutí lavice zcela vpřed pak sice máte k dispozici objem 590 litrů (tedy na dostřel Golfu Variant), prostoru pro nohy cestujících ale v takovém případě už moc nezbývá. Ideálním kompromisem je tak střední poloha sedadel.
Ani změny uvnitř nejsou nijak zásadní. Znalci si všimnou odlišných dekorů, tou hlavní je každopádně příchod modernější generace infotainmentu, což znamená větší displeje obrazovek se „skleněným“ designem. Už v základu se rádio ovládá prostřednictvím 6,5“ obrazovky (místo pětipalcové), vrcholná forma navigace Discover Media Pro má dokonce 9,2“ dotykový displej. V námi testovaném kousku jsme však našli střední verzi multimediálního systému s osmipalcovou obrazovkou, k němuž lze za 33.900 korun (23.100 Kč u verze Highline) dokoupit navigaci.
Danou verzi systému přitom považujeme za nejlepší. Má už slušně velkou obrazovku, zároveň si však na rozdíl od největší stále ponechává konvenční kolečka upravující hlasitost rádia nebo přibližující mapu navigace, což nám stále přijde jako nejlepší řešení. Systém každopádně nabízí slušný a jasný obraz, navíc rychle reaguje na pokyn, a to včetně dotykových ploch po stranách displeje. Skvělá intuitivnost systému je pak u Volkswagenu už dobře známá.
Také zbytek vzdušné kabiny s daleko vpředu umístěným čelním sklem známe, což znamená slušné materiály, skvělý výhled ven díky bohatému prosklení nebo vyšší pozici za volantem, tak typickou pro vozy MPV. Volkswagen mimochodem uvádí, že nejnižší poloha sedadla Sportsvanu je ve stejné úrovni jako nejvyšší poloha sedačky ve Variantu. Celková koncepce pak možná může z designérského pohledu nudit, jako tradičně u Volkswagenu tu ale nic nehledáte a ovladače zvládnete najít vlastně i poslepu. To, že pak Sportsvan na rozdíl od běžného Golfu nebo jiných Volkswagenů nenabízí digitální přístrojový štít, nám vlastně ani nevadí. Je to detail, bez něhož se v pohodě obejdeme.
Líbí se nám i praktičnost interiéru. V předních dveřích máte velké kapsy schopné pojmout i 1,5litrovou lahev, drobnosti je možné vložit do prostorů před a za řadicí pákou. Od verze Comfortline výše jsou tu rovněž přihrádky pod předními sedačkami nebo sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, které ocení hlavně rodiče s dětmi. Převoz dlouhých předmětů zase usnadní sklopné sedadlo spolujezdce dodávané za příplatek 6.700 korun, díky němuž uvnitř vznikne prostor dlouhý 2,5 metru.
Motor, jízdní vlastnosti
Za volantem patnáctistovky
Dost ale bylo řečí o již dobře známé kabině, pojďme se podívat pod kapotu. Tam se mnohé změnilo, protože Volkswagen výrazně proměnil paletu nabízených motorů. Doposud nabízené 1.2 TSI (63 a 81 kW) a 1.4 TSI (92 a 110 kW) nahrazují tříválec 1.0 TSI (85 kW) a čtyřválec 1.5 TSI (96 a 110 kW), zatímco turbodiesely zastupují 1.6 TDI posílený z 81 na 85 kW a nově homologovaný 2.0 TDI se stále shodnými 110 kW.
Volkswagen Golf Sportsvan– srovnání s dalšími velkoprostorovými vozy | |||||
Model | VW Golf Sportsvan | Citroën C4 SpaceTourer | Fiat 500L | Ford C-Max | Renault Scénic |
Motor | 1.5 TSI evo | 1.2 PureTech | 1.4 T-Jet | 1.0 EcoBoost | 1.2 TCe |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1198 | 1368 | 999 | 1198 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/5000-6000 | 96/5500 | 88/5000 | 92/6000 | 96/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1400-4000 | 230/1750 | 215/2500 | 170/1400-4500 | 205/2000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 202 | 210 | 189 | 187 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 9,6 | 10,2 | 11,4 | 11,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 5,9 | 6,7 | 5,7 | 5,8 |
Základní cena [Kč] | 559.900 | 429.900 | 366.700 | 419.990 | 509.900 |
Pro redakční test jsme zvolili zážehový čtyřválec 1.5 TSI ve slabší verzi v kombinaci se šestistupňovým manuálem, který by mohl být nejžádanější variantou pro tento model.
Koncernovou patnáctistovku se 110 kW jsme již párkrát vyzkoušeli, v tomto případě však testujeme verzi s 96 kW, která se neliší jen nižším výkonem. Využívá totiž pro rychlejší a hladší reakce turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které ve světě zážehových motorů zatím zůstávalo vyhrazené sportovním modelům. Navíc pro snížení spotřeby pracuje v Millerově cyklu, ze stejného důvodu mu stejně jako u výkonnější verze zůstává vypínání poloviny válců.
Celkově vzato se jedná o příjemně pracující motor, který je velice slušně odhlučněn. Za studenta se možná může zdát poněkud hrubší, po zahřátí má ale příjemný zvuk. Variabilní geometrie turba navíc znamená, že se pěkně sbírá od nízkých otáček, od 1600 táhne se slušným zápalem. A ten mu vydrží do pěti tisíc, dále už nemá smysl motor vytáčet. Jen té práce systému vypínání válců jsme si občas přece jen všimli, při vypínání válců lehce zacuká.
Kladně hodnotíme také manuální převodovku, příplatek 60.000 korun za sedmistupňové DSG bychom si klidně odpustili. Kulatá hlavice řadicí páky se pěkně drží, řazení je příjemně tuhé a precizní. Jen neřaďte moc rychle, při takové rychlé změně si povšimnete lehkého zadrhávání páky v kulise. U rodinného auta ale stejně moc svižně jezdit nebudete, a tak si možná ani takového charakteru nepovšimnete.
Špatné to není ani se spotřebou. Týden ježdění jsme končili s průměrem 6,4 litru na 100 kilometrů s tím, že jsme se pohybovali hlavně po dálnicích. Po nich jsme jezdili za rovných sedm litrů, svižnější tempo znamenalo nárůst spotřeby nad devět litrů.
Rychle i pohodlně
Proč svižně jezdit s rodinně zaměřeným automobilem nemusí dávat na první pohled smysl, jenže i táta od rodiny se při osamoceném výletu občas rád sveze rychleji a v tomto ohledu Sportsvan má rozhodně co nabídnout. Jízdními vlastnostmi směle konkuruje Fordu C-Max, který z hlediska jízdy považujeme za etalon mezi kompaktními MPV. Název Sport v názvu tohoto Volkswagenu tak najednou dává smysl.
Golf Sportsvan opravdu dobře jezdí, na poměry MPV až nečekaně sebevědomě a jistě. Přitom se jeho karoserie prakticky nenaklání, což v této kategorii také nebývá zvykem.
Zároveň však není tvrdý, ba naopak, Sportsvan i na 18palcových kolech komfortně tlumí jednotlivé nerovnosti, přesně tak, jak byste od rodinně orientovaného automobilu očekávali. V tomto směru nutno podotknout, že testovaný exemplář byl vybaven adaptivními tlumiči (za 26.200 korun), podvozek vozu ale zůstává pohodlný i při přepnutí do sportovního nastavení.
Výtku tak máme jedinou, valící se kola jsou přece jen slyšet, navíc jsou citlivá na povrch pod nimi. Počítat je také nutné s lehounkým šumem větru kolem karoserie na dálnici, u takto vysokých aut to ale není nic neobvyklého.
Sebevědomá cena
Celkově tak Golf Sportsvan považujeme za povedené auto, jeho kvality jsou však patrné i na jeho ceně, která rozhodně není podbízivá. Za testované 1.5 TSI (96 kW) s manuálem dáte 559.900 korun, což je více než u srovnatelné konkurence, ostatně nahlédněte do přiložené tabulky. Vyšší základní cenovku Volkswagen alespoň kompenzuje slušnou výbavou, která pro 1.5 TSI (96 kW) v základu čítá sedm airbagů, dvouzónovou automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, litá kola nebo rezervní kolo.
V rámci nabídky Sportsvanu ale dává testovaný motor největší smysl. Oproti tříválci s 85 kW se za něj připlácí 33.000 korun (verze Comfortline), respektive 30.000 Kč (Highline). Naopak silnější 1.5 TSI (110 kW) je o dost dražší, podle aktuálního ceníku přijde minimálně na 690.900 korun. Nabízen je totiž výhradně pro nejvyšší specifikaci Highline, navíc výhradně v kombinaci s převodovkou DSG.
Vybrané prvky standardní a příplatkové výbavy základních verzí | |||||
Vůz | VW Golf Sportsvan | Citroën C4 SpaceTourer | Fiat 500L | Ford C-Max | Renault Scénic |
Motor | 1.5 TSI (96 kW) | 1.2 PureTech (96 kW) | 1.4 T-Jet (88 kW) | 1.0 EcoBoost (92 kW) | 1.2 TCe (96 kW) |
Výbava | Comfortline | Live | Plus | Trend | Intens |
Základní cena [Kč] | 559.900 | 429.900 | 366.700 | 419.990 | 509.900 |
Airbagy | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | S | S | S |
El. stahování předních/zadních oken | S/S | S/S | S/5.500 | S/S | S/S |
Klimatizace | dvouzónová automatická | dvouzónová automatická | manuální | manuální | dvouzónová automatická |
Kola | 15" litá | 16" ocelová | 16" ocelová | 16" ocelová | 20" litá |
Metalický lak | 15.300 | 14.900 | 14.600 | 14.900 | 15.000 |
Navigace | 33.900 | 21.400 | 18.000 | 57.300 | S |
Parkovací senzory vzadu | 14.100* | 18.000** | 6.000 | 7.900 | S* |
Přední mlhovky | 6.500 | S | 4.400 | 4.000 | S |
Tempomat | adaptivní | S | S | S | S |
Rezervní kolo | S | 3.900 | 1.800 | 1.700 | 3.000 |
Sledování mrtvého úhlu | 8.200 | - | - | 18.000 | 18.000*** |
Cena s příplatky [Kč] | 637.900 | 488.100 | 417.000 | 523.790 | 545.900 |
*Včetně předních | |||||
**S parkovací kamerou a elektricky sklopnými zrcátky | |||||
***Včetně parkovací kamery a automatického parkovacího asistenta |
Závěr
Závěr
Volkswagen Golf Sportsvan i po letech dokazuje, že je povedeným autem. Je skvělým důkazem, že z hlediska praktičnosti na MPV crossovery či SUV zkrátka nemají – takhle prostorný interiér prostě nenabídnou. Není tak divu, že u nás je letos každý šestý registrovaný Golf právě Sportsvan a že se jedná o jedno z nejprodávanějších MPV v Evropě.
Facelift měnil jen to, co bylo potřeba – modernější infotainment odpovídá době, nové motory jsou reakcí na nadcházející emisní normu Euro 6c. Nově nabízenou patnáctistovku s 96 kW můžeme pochválit, síly má dostatek a je příjemně odhlučněná. A ani ta spotřeba není špatná.
Sportsvan tak i nadále můžeme doporučit, a to přestože cena není zrovna podbízivá. Základní cenovka 559.900 korun za testovanou patnáctistovku je ve srovnání s konkurenčními kompaktními MPV vyšší. Za kvalitní celek si ale zkrátka musíte zaplatit.
Nejlevnější verze modelu | 458.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 559.900 Kč (1.5 TSI evo/96 kW Comfortline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 607.900 Kč (1.5 TSI evo/96 kW Highline) |
Testovaný vůz s výbavou | 849.627 Kč (1.5 TSI evo/96 kW Highline) |
Plusy
- Pohodlný podvozek
- Prostorný interiér
- Skvěle odhlučněný motor
- Slušná základní výbava
- Precizní řazení
Minusy
- Hlučnější podvozek
- Menší zavazadelník
- Vyšší pořizovací cena
Foto: Ondřej Lilling
