Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
46 Fotogalerie

TEST VW Golf IV 1,8 – Buď vítána nová generace

Projet se s novým Golfem je asi momentálně "snem" většiny příznivců aut. Pokud se vám to ještě nepodařilo, pojďte se projet novým Golfem alespoň s námi.

Testovaný kus byl osazen "starým známým" (viz test Škoda Octavia 1,8 20V), dvacetiventilovým čtyřválcem 1,8 s výkonem 92 kW. Výbava vozu byla dosti nadstandardní, protože obsahovala prakticky vše, co lze do nového Golfu objednat. Jednalo se totiž o předváděcí vzorek, který ve výbavě obsahoval i nelogičnosti typu klimatizace + střešní okno atd. Díky tomuto se cena námi testovaného Golfu dostala poměrně vysoko, až na 730.000 Kč, přičemž základní cena Golfu 1,8 je 502.200 Kč.

Výbava obsahovala mimo jiné například: ABS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, 15ti palcová kola Avus z lehké slitiny, elektrické ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, loketní opěrku vpředu, elektricky ovládané střešní okno, elektricky ovládané vnější zrcátka, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s automatickou clonou, plně automatickou klimatizaci, metalízu a rádio Beta.

Po usednutí do vozu máte dojem, že jste v tomto voze už někdy seděli. Vše je na ideálních místech, posez i výhled z vozu je bezproblémový.

Jízda samotná na tyto pocity navazuje. Tak, jak by se dalo říci, že na nějaký vůz je nutno si jen pár minut zvykat, u Golfu to netrvá snad ani minutu. Řazení rychlostí jde lehce, posilovač řízení má ideální účinek a některé tlačítka (např. elektrické ovládání oken a zrcátek) a ovládací páčky pod volantem, jsou nám již důvěrně známé z Octavie. Samotná přístrojová deska je vzorem střídmého a proporčně propracovaného designu, který lahodí oku (viz foto).

Místa na nohy vzadu je obdobně jako v Octavii, tedy poměrně málo. U Octavie je však kritika vždy přísnější vzhledem k tomu, že opticky Octavie nabízí víc. Mnozí však neví, že Octavia má podvozek (rozvor 2511 mm) shodný právě s novým Golfem. Prostor vzadu je jediné výraznější místo ke kritice Golfu. Nad hlavou je místa dostatek. Zavazadlový prostor se základním objemem 330 l je na úrovni konkurence. Samozřejmě jej lze výrazně zvětšit sklopením zadních (viz foto) sedadel, která jsou navíc dělena 1/3 - 2/3. Praktické jsou úchyty na síť, která zabrání pohybu menších předmětů po podlaze (viz foto).

Jízdní vlastnosti jsou dobré, při prudším nájezdu do zatáčky má Golf poměrně dlouho neutrální chování, než přejde k nedotáčivosti, která je dána uspořádáním vše vpředu. Brzdy jsou u všech motorových verzí kotoučové vpředu i vzadu, navíc sériově vybaveny ABS. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h je u nového Golfu na špičkové úrovni, když se vejde do 40 metrů. Kladné hodnocení zaslouží i to, že jejich účinek neslábne.

Pohonné jednotky Golfu poslední generace začínají u nového motoru 1.4 16V s výkonem 55 kW. Následují další čtyřválce 1.6 (74kW), testovaný 1.8 20V (92 kW) a přeplňovaný 1.8T (110 kW). Nový je také pětiválec 2.3 V5 s výkonem 110 kW. Diesely zastupují známé čtyřválce s přímým vstřikováním paliva ve třech výkonových provedeních. A to nepřeplňovaný 1.9 SDi (50 kW) a přeplňované 1.9 TDi (66 kW) a 1.9 TDi se zvýšeným výkonem na 81 kW. Tyto moderní diesely vynikají především výborným tahem (přeplňované) a mimořádně nízkou spotřebou. My jsme měli možnost otestovat verzi 1.8 20V se slušnými papírovými předpoklady. Nejvyšší výkon této osmnáctistovky je 92 kW. Z klidu na 100 km/h umí Golf zrychlit za 9,9 sekundy a nejvyšší rychlost přesahuje dvoustovku.

Motor (viz foto) je proti testované Octavii 1,8 mírně modifikován, když hlavním úkolem konstruktérů bylo zvýšit tah odspoda a snížit přílišnou žíznivost. Zdá se, že úkol byl splněn jen z poloviny. Tah motoru je poměrně dobrý, čehož je však dosaženo částečně i krátkým zpřevodováním. To však sebou nese klasickou nevýhodu, že ve vyšších rychlostech "chybí šestka". Např. už ve stodvacetikilometrové rychlosti motor točí 3500 ot/min. Krátké převody sebou nesou i další neduh a to je zvýšená spotřeba. My jsme se během testu nedostali pod 10 l na 100 km. Je však nutno přiznat, že jsme motor nešetřili. Zvuk motoru je příjemně sportovní a k uším řidiče proniká ve všech režimech otáček "přiměřeně". Z benzínových motorů bych asi volil spíše střídmější 1,6 (74 kW).

Co říci závěrem. Nový Golf je opravdu povedený vůz s minimem slabin. Připočteme-li k tomu ještě dvanáctiletou záruku proti prorezivění karoserie a výborné výsledky crash testů, je jasné, že nový Golf je důstojným pokračovatelem svých mimořádně úspěšných předchůdců a má všechny předpoklady je následovat.

Podrobný popis a bohatou fotogalerii nové generace Golfu najdete také v rubrice Představujeme.