TEST VW Arteon Shooting Brake R-Line 2.0 TSI DSG 4Motion – Silný elegán
Do parády jsme vzali jeden z nejstylovějších Volkswagenů – model Arteon s karoserií Shooting Brake. Dorazil v nejvyšší výbavě a s nejsilnější benzínovou motorizací mimo vrcholnou verzi R.
Úspěch Volkswagenu CC dal značce najevo, že vůz ve stylu čtyřdveřového kupé má potenciál i u automobilky zaměřené především na racionální auta. Začátkem roku 2017 se proto představil nástupce, jenž název CC vyměnil za jméno Arteon a později dostal také praktičtější variantu Shooting Brake, která přišla s modernizovanou podobou modelu v roce 2020.
V loňském roce jsme si připomněli, jak jezdí vrcholná varianta R a naftové provedení, tak jsme příležitost dali ještě zážehové motorizaci. K redakčnímu testu se proto dostavil Arteon s karoserií Shooting Brake, výbavou R-Line a 2,0litrovým zážehovým motorem TSI ve spojení s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion.

Přestože už ani zdaleka nejde o novinku, za mě stále Arteon vypadá dobře, zamlouvají se mi zejména čelní světlomety a pohled ve vnějších zpětných zrcátcích na mírně vyboulené boky. Nádech prémiovosti testovanému kousku dodávalo metalické lakování s perleťovým efektem v odstínu Černá Deep (+ 19.000 Kč), zatímco lehce sportovní šmrnc přidávala 20palcová kola Nashville (+ 34.000 Kč).
Interiér
Provedení palubní desky už sice prozrazuje relativní stáří vozu, ale funkčnost a kvalitní zpracování zůstávají. V případě testovaného provedení přibyl dekor Black Carbon za 2.900 Kč, ale většina prostřední části palubní desky zůstala nalakována leskle černou barvou. Dotykové plochy nahrazující tlačítka na volantu a ovládání ventilace nejsou naším oblíbeným řešením, ale buďme rádi alespoň za to, že jde klimatizaci a vyhřívání sedadel kontrolovat prostřednictvím samostatného panelu místo lovení v displeji infotainmentu.
Protože je Arteon pěkným kusem auta, nabízí prostorný interiér, zejména podélně a na šířku. Vzadu se se svými 184 centimetry posadím s bohatou rezervou a dokonce se i v klidu narovnám, byť na hlavu už v podstatě žádnou rezervu nemám. Testovaný kousek byl vybaven panoramatickým střešním oknem, za nímž se ve stropu nad zadní řadou sedadel nacházelo vybrání. To vepředu chybí, takže jsem měl za volantem trochu potíž s místem na hlavu. V tomhle ohledu auto doplácí na styl čtyřdveřového kupé. Ale pokud jste menší postavy, problém mít nebudete.
To však byla v podstatě jediná komplikace, která by teoreticky mohla být vyřešena volbou auta bez panoramatického střešního okna. Jinak jsou sedadla v obou řadách komfortní a řidiči je dopřána ergonomická sedačka ergoComfort. Před řidičem se nachází digitální přístrojová deska tvořená 10,25palcovým displejem a 9,2palcový dotykový displej infotainmentu Navigace Discover Pro, který byl součástí většího balíčku Business Premium za 29.900 Kč. V něm bylo zahrnuto rovněž bezdrátové nabíjení telefonu, které ovšem minimálně polovinu času odmítalo nabíjet, takže jsem telefon raději nabíjel přes kabel.
Vcelku pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor nabízí 565 litrů, a kde jeho objem omezuje tvar střechy, vynahrazuje si to svoji délkou. K menším zavazadlům zakutáleným k opěradlům zadních sedadel je však nutné se natahovat přes vystouplou nákladovou hranu a velký zadní nárazník. Sklopením opěradel dělených v poměru 60:40 vznikne drobný schod. Pod podlážkou se pak nachází rezervní kolo se subwooferem audiosystému Harman Kardon (celý systém přijde na 38.300 Kč).
Technika
Testovaný Volkswagen Arteon Shooting Brake ve vrcholné výbavě R-Line poháněl přeplňovaný zážehový čtyřválec TSI o objemu 2,0 litru, který produkuje 206 kW v rozmezí od 5.000 do 6.500 ot/min a maximální točivý moment 400 Nm mezi 2.000 a 4.900 ot/min. Z 0 na 100 km/h díky tomu Arteon zrychlí za 5,5 sekund a jeho maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Jednotka spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a prostřednictvím systému 4Motion pohání všechna čtyři kola. Sériová výbava testovaného provedení dále zahrnovala adaptivní regulaci podvozku Dynamic Chassis Control (DCC) s volbou jízdních profilů, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a progresivní řízení.
Jízda
Výkonný čtyřválec TSI má ve všech běžných jízdních situacích dostatek síly a poslouží dobře jak ve městě, tak na dlouhých dálničních přesunech. Přidejte k tomu jeho kultivovaný chod, dobré odhlučnění a komfortní sedadla a máte před sebou povedené cestovní auto. Cestující vzadu si při delších přesunech nemohli vynachválit kontrolované pohupování auta a pohodové svezení. Komfort v interiéru především ve vyšších rychlostech na dálnici snad narušuje jen jemné pohvizdování od bočních bezrámových oken.
Spolupráce motoru s automatickou dvouspojkou DSG je dobrá, jen čas od času zaznamenáte drobné zaváhání převodovky. Stačí na ni nespěchat a auto na povely plynu reaguje ochotně. To se ovšem celou dobu bavíme o jízdním režimu Comfort. Když přepnete do sportovního, auto začne být ještě ochotnější a živější, zatímco převodovka se snaží redukovat prodlevy v reakcích a přesné řízení mírně ztuhne. Podvozek i v tomto režimu zůstává komfortní, jen se zbavuje výše zmíněného pohupování.
Jedinou výtku si sportovní jízdní režim zaslouží kvůli umělému zvuku motoru, který nejen nezní nejlépe, ale také je zbytečně hlasitý. Jen kvůli tomu bych místo režimu Sport raději používal Individual a vše klidně nastavil na sportovní hodnoty, jen bych u položky Zvuk motoru zaklikl možnost Vypnuto. Kvůli dobrému odhlučnění pak sice motor není tolik slyšet, ale to mě u podobného typu auta nějak zvlášť netrápí.
Líbila se mi jistota Arteonu v zatáčkách a na sněhu, kde měl i díky systému 4Motion dobrou trakci. Celkově se mi na něm zamlouvá jeho ochota, což sice může znít jako prázdné prohlášení, ale některá moderní auta vyžadují, abyste je ovládali nějakým konkrétním způsobem a přizpůsobili tomu svůj styl řízení. Arteon se naopak snaží poslouchat vás. A ještě navzdory 20palcovým kolům dobře tlumí nerovnosti, což ani u podobných aut nebývá pravidlem.
Protože jsem s Arteonem Shooting Brake většinou jezdil relativně krátké trasy s vysokým podílem města a dálnic, průměrná spotřeba benzínu se mi v závěru testu vyšplhala na 10,1 l/100 km. Oficiálně udávaným průměrem je přitom 8,6 l/100 km. Když jsem zařadil poctivé testovací trasy s kombinací silnic a prostředí, bez snahy o úspornou jízdu spotřeba spadla pod devět litrů a většinou skončila jen pár desetinek nad oficiální hodnotou. Což je samozřejmě částečně dáno i zimním obutím a počasím. V každém případě mi spotřeba paliva přišla s ohledem na schopnosti vozu adekvátní.
Závěr
Pokud vás praktičtější provedení Volkswagenu Arteon zaujalo, aktuálně jej nejlevněji pořídíte za 1.096.900 Kč. Za tyto peníze dostanete výbavu Elegance, 1,5litrový zážehový čtyřválec TSI, manuální šestistupňovou převodovku a pohon předních kol. Testovaná nejsilnější benzínová motorizace přijde minimálně na 1.460.900 Kč, ve výbavě R-Line pak na 1.474.900 Kč. Cena našeho exempláře se po započtení příplatkové výbavy dostala na 1.784.700 Kč.
Pro kontext, pokud dáte přednost sportovnějšímu provedení R o maximálním výkonu 235 kW (+ 29 kW), zaplatíte za něj minimálně 1.702.900 Kč. Takže pak jde o rozhodování, jestli dáte přednost komfortu a bohatší výbavě nebo sportovnějšímu svezení. U mě Arteon Shooting Brake s motorizací 2.0 TSI (206 kW) DSG 4Motion zabodoval skvěle nastaveným mixem schopností, kdy dokáže jet jak komfortně, tak svižně, a vzájemně se tyto jízdní styly nevylučují. Prostorný a dobře zpracovaný interiér u mě ztratil body jen prostorem na hlavu, zatímco automat by mohl pracovat o fous rychleji, byť bych to vyloženě na mínus za jeho chování neviděl.
Jako celek byl testovaný Arteon velice přesvědčivý. Volkswageny se ale tradičně cenou nepodbízí a téměř 1,8 milionu korun je dost peněz. Kdybych se ovšem přidržel základní výbavy, dával by mi o něco větší smysl. Na druhou stranu – a ano, vím, že to není úplně srovnatelné auto – za podobné peníze pořídíte například BMW řady 3 Touring s motorizací 330i xDrive o výkonu 180 kW. Při nákupu v podobné cenové hladině je zkrátka moudré dobře promyslet své priority.
Nejlevnější verze modelu | 1.096.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Elegance) |
Základ s testovaným motorem | 1.460.900 Kč (2.0 TSI/206 kW TSI DSG 4Motion) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.474.900 Kč (2.0 TSI/206 kW TSI DSG 4Motion) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.784.700 Kč (2.0 TSI/206 kW TSI DSG 4Motion) |
Plusy
- Živý motor
- Jízdní vlastnosti, podvozek
- Podélný a příčný prostor v interiéru
- Komfortní sedadla
- Odhlučnění
Minusy
- Omezený prostor na hlavu vepředu (panorama)
- Umělý zvuk motoru ve sportovním režimu
- Dotykové ovládání (volant + klima)