TEST Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition – Parťák na cesty
Tohle auto je nejprodávanějším hybridem do zásuvky v Evropě. Prodejně se mu daří, i když už má svá léta. Zkoušeli jsme přijít na to, proč tomu tak je.
Design, interiér
Jezdil jsem Volvem XC60 a pořád jsem nevěděl, co je na něm tak zajímavého, že si jej lidé tolik kupují. Skládalo se to ale tak nějak samo. V první řadě je to design, který vůbec nestárne a pořád vypadá dobře. A je jedno, že podobně vypadají volva už hodně let. K tomu je třeba připočíst i volvismus. Za volantem si člověk připadá jako člen velké rodiny. Značek, které to takto mají, není zase tolik.
Asi nejdůležitější důvod, proč Volvo XC60 chtít, je prostě příjemný pocit při řízení. Ničím výrazně nevyniká, ale je to jedno z aut, ve kterém je prostě fajn být. Uvnitř je to útulné a příjemné a tak pozitivní pocit jsem v autě neměl roky. Vždy sleduji, jak a co funguje, jak se co chová, ale volvo jako by mě dokázalo uklidnit, abych prostě jenom jel a byl v pohodě.
Sedí se pohodlně vpředu i vzadu, pomáhají tomu široce nastavitelná přední sedadla, ve kterých jsem našel příjemnou polohu, ať už jsem chtěl právě sedět výš nebo níž. Z auta je také dobrý výhled.
Všemu pomáhá i komfortněji naladěný podvozek, i když tady je dobré se pozastavit. Auto s designovým paketem Black Edition i součtem výkonu spalovacího a elektrického motoru tváří jako dravý sporťák, ale v konečném důsledku to působí, jako když Milan Šteindler ve Vrať se do hrobu předstíral, že je středoškolák. Samozřejmě je dobře, že Volvo zkouší oslovit širší publikum i dravěji vyhlížející verzí, ale osobně bych si konfiguroval světlejší verzi a výrazem klidnější auto. Volvo umí nabídnout třeba i světlý vlněný interiér.
Stran ergonomie by šlo pár věcí vylepšit, ale jde vlastně o hnidopišství. Řada automobilek po hlavě skončila na ovládání přes displeje a Volvo patří k těm, které to zvládají důstojněji. I když i zde je řada drobných výtek. Volba jízdních režimů už se neprovádí ovladačem u voliče automatu jako dříve, ale je třeba zabrousit do menu. Trochu oříšek je i ovládání audia. S tím jsem trávil až příliš mnoho času, a to ať už šlo o snahu přehrávat hudbu z telefonu (to nahodile šlo velmi dobře, špatně nebo nešlo vůbec) nebo vybrat oblíbenou stanici rádia.
Volvo je i ukázkou dnešní doby, kdy je před volantem velký displej, na kterém lze zobrazit prakticky cokoliv, ale málokomu se to podaří udělat pořádně. Tady bych vypíchl rychloměr vlevo. Rychlost se vždy ukazuje číslem, k tomu je tam ale vždy i „analogový ukazatel”. Že je to rychloměr, jsem pochopil, až když jsem se na to soustředil. Při cestě po městě tam jen něco dole šolíchá a při první jízdě jsem si myslel, že jde jen o ukazatel zatížení motoru. Proč tam taková věc vůbec je?
Malinko mne také potrápil tempomat. Stejně jako v některých další volvech nebere nastavenou hodnotu tak vážně. Příkladem budiž obec, kde je radar, pokorně nastavím 50 km/h a zjistím, že auto v měřeném úseku, který byl do kopce, jelo tachometrových 55 km/h.
Motor, jízdní vlastnosti
Za ty roky, co je plug-in hybridní verze Volva XC60 na trhu, se toho hodně změnilo. Cenový odstup od základní verze modelu je v podstatě poloviční a dává tak mnohem více smyslu než dříve. Navíc se postupně zvětšuje baterie a s tím i elektrický dojezd. Ten Volvo udává na „až 82 kilometrů”, na stovku kilometrů se lidé podle laboratorního měření mohou dostat v městském provozu. Nám v zimních podmínkách s teplotami kolem nuly baterie stačila na zhruba 60 kilometrů, i to jde ale považovat za velmi dobrou hodnotu. I to řadě lidí stačí na cestu do práce a z práce i s nějakou tou zajížďkou. Kdo má možnost nabíjet doma i v práci, může mít čistě elektrický rádius ještě větší.
Baterie má v poslední verzi XC60 kapacitu 19 kWh, využitelná je ale jen část (konkrétní hodnotu automobilka neuvádí). Věřil bych ale, že v ideálních (například jarních) podmínkách lze ve městě čistě na elektřinu ujet i sto kilometrů, tedy to, co automobilka udává.
Spalovací motor se tak ke slovu skoro nedostane - v týdnu prakticky nestartoval. V hybridním režimu si jím ale auto tu a tam maličko vypomohlo.
S vybitou baterií jsme zkusili jet na testovací pražsko-šumavský okruh a spotřeba nebyla právě příjemná. Cesta z Prahy do Plzně skončila při tachometrových 130 km/h a občasné zpomalení kvůli provozu (reálná průměrná rychlost byla 115 km/h) spotřebou 12 litrů na sto. Část mohla jít na vrub nízkým teplotám, přesto to bylo výrazně víc, než se dalo očekávat. I v zastoupení Volva se této hodnotě divili, podle nich mohlo jít o problém s konkrétním vozem a navrhovali restart systému. Varováním bylo, že se při cestě přehříval infotainment a aktivně se chladil.
Celý okruh jsme s volvem objeli za průměrných 9,5 litru na 100 km/h, dálniční úseky byly právě kolem 12 litrů a okresky šlo klidným tempem projet za zhruba 8,5 litru. Tyto výsledky je třeba brát s rezervou, protože záleží na konkrétním řidiči. Auto si totiž potom převzal kolega, který už měl „normálnější” spotřebu.
Obecně je s hybridy do zásuvky problém vyhodnocovat spotřebu, když se tu a tam nabíjí. V takovém případě nám běžně svítily údaje mezi nulou a dvěma litry na sto kilometrů. Ale co si z toho vzít, když nevíte, kolik energie se ubralo z baterie? Navíc každý majitel bude mít jiné výsledky podle toho, jak moc bude nabíjet a jak moc se bude držet podél zásuvek.
Na jízdu má samozřejmě vliv i poměrně vysoká hmotnost přes 2,1 tuny. Zajímavostí je i to, že baterie je v mohutném středovém tunelu a na těžiště tak dolehá jinak, než když je například u zadní nápravy nebo přímo v podvozku.
Auto umí vyždímat 186 kW z benzinového přeplňovaného dvoulitru a dalších 107 kW umí dodat elektromotor. Systémový výkon dle technických údajů činí 257 kilowattů, což stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy. Maximálka je kvůli bezpečnosti omezena na 180 kilometrů v hodině, dříve tato verze uměla jet 230.
Srovnání s konkurencí | ||||||
Volvo XC60 | Lexus NX | Mercedes-Benz GLC | BMW X3 | Škoda Kodiaq | Hyundai Santa Fe | |
Motorizace | T6 | 450h+ | 300e | 30e | iV | 1.6 T-GDI PHEV |
Výkon systému (kW) | 257 | 227 | 230 | 220 | 150 | 185 |
Zrychlení (0-100 km/h) v s | 5,7 | 6,3 | 6,7 | 6,1 | 8,4 | 9,3 |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | přední | 4x4 |
Dojezd na elektřinu max (km) | 82 | 76 | 125 | 50 | 120 | 54 |
Rychlost nabíjení (kW) | 6,4 | 6,6 | 60 | 6,6 (11) | 50 | 3,3 |
Délka (mm) | 4708 | 4660 | 4716 | 4708 | 4758 | 4830 |
Šířka (mm) | 1902 | 1865 | 1890 | 1891 | 1864 | 1900 |
Výška (mm) | 1651 | 1670 | 1647 | 1676 | 1679 | 1720 |
Základní cena s motorizací (Kč) | 1.678.900 | 1.850.000 | 1.762.970 | 1.623.700 | 1.175.000 | 1.349.990 |
Výkon lze označit za důstojný. Když je třeba, auto umí velmi razantně vyrazit kupředu. Je to ale pořád velké SUV a v principu vybízí spíše klidné jízdě. Už proto, že v hybridním režimu o motoru při pohodové jízdy prakticky není vědět, a pokud ano, tak jde o příjemné zvuky. Využívání maximálního výkonu už ale vytváří i dost hluku.
V zasněženém Bavorsku se hodila i čtyřkolka. Je u plug-in hybridu standardem a zapne se buď sama podle potřeby, nebo lze aktivovat i permanentní pohon všech kol, kdy elektřina pohání zadní kola. Systém navíc funguje i s „vybitou” baterií, respektive udržuje si určitou část energie v baterii právě pro potřeby pohonu 4x4. Je to ale čtyřkolka spíše pro zimní kalamity než pro zábavu za volantem.
Kdo chce, může si připlatit sto tisíc za ještě vyšší výkon. Verze T8 totiž z dvoulitru vytáhne dokonce 228 kW a na stovku se dostane o 8 desetin sekundy rychleji naše testovaná verze T6. Tento příplatek bych osobně oželel a raději bych zvážil třeba vzduchový podvozek, ještě lepší audio nebo akustická skla.

Závěr
Volvo XC60 i po letech pořád stojí za to. Pomáhá tomu i průběžné vylepšování pohonu a infotainmentu, který přešel na systém Android Automotive. Ti, kteří jsou ochotni nabíjet a stojí o vůz těchto rozměrů, neudělají koupí chybu. Musíte se sice smířit s nabíjení maximálním výkonem jenom 6 kW, na druhou stranu Volvo XC60 je už tak vyzrálé auto, že by se zástavba rychlonabíjení finančně nevyplatila.
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 1.548.900 Kč (XC60 B5, mild hybrid Essential) |
Základ s testovaným motorem | 1.678.900 Kč (XC60 T6 Recharge Essential) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.868.900 Kč (XC60 T6 Recharge Plus Black Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.998.600 Kč (XC60 T6 Recharge Plus Black Edition) |
