Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition
Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition
Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition
Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition
39 Fotogalerie

TEST Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition – Parťák na cesty

Roman Šitner

Tohle auto je nejprodávanějším hybridem do zásuvky v Evropě. Prodejně se mu daří, i když už má svá léta. Zkoušeli jsme přijít na to, proč tomu tak je.

Design, interiér

Jezdil jsem Volvem XC60 a pořád jsem nevěděl, co je na něm tak zajímavého, že si jej lidé tolik kupují. Skládalo se to ale tak nějak samo. V první řadě je to design, který vůbec nestárne a pořád vypadá dobře. A je jedno, že podobně vypadají volva už hodně let. K tomu je třeba připočíst i volvismus. Za volantem si člověk připadá jako člen velké rodiny. Značek, které to takto mají, není zase tolik.

Asi nejdůležitější důvod, proč Volvo XC60 chtít, je prostě příjemný pocit při řízení. Ničím výrazně nevyniká, ale je to jedno z aut, ve kterém je prostě fajn být. Uvnitř je to útulné a příjemné a tak pozitivní pocit jsem v autě neměl roky. Vždy sleduji, jak a co funguje, jak se co chová, ale volvo jako by mě dokázalo uklidnit, abych prostě jenom jel a byl v pohodě.

Sedí se pohodlně vpředu i vzadu, pomáhají tomu široce nastavitelná přední sedadla, ve kterých jsem našel příjemnou polohu, ať už jsem chtěl právě sedět výš nebo níž. Z auta je také dobrý výhled.

Všemu pomáhá i komfortněji naladěný podvozek, i když tady je dobré se pozastavit. Auto s designovým paketem Black Edition i součtem výkonu spalovacího a elektrického motoru tváří jako dravý sporťák, ale v konečném důsledku to působí, jako když Milan Šteindler ve Vrať se do hrobu předstíral, že je středoškolák. Samozřejmě je dobře, že Volvo zkouší oslovit širší publikum i dravěji vyhlížející verzí, ale osobně bych si konfiguroval světlejší verzi a výrazem klidnější auto. Volvo umí nabídnout třeba i světlý vlněný interiér.

Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black EditionVolvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | auto.cz/David Rajdl

Stran ergonomie by šlo pár věcí vylepšit, ale jde vlastně o hnidopišství. Řada automobilek po hlavě skončila na ovládání přes displeje a Volvo patří k těm, které to zvládají důstojněji. I když i zde je řada drobných výtek. Volba jízdních režimů už se neprovádí ovladačem u voliče automatu jako dříve, ale je třeba zabrousit do menu. Trochu oříšek je i ovládání audia. S tím jsem trávil až příliš mnoho času, a to ať už šlo o snahu přehrávat hudbu z telefonu (to nahodile šlo velmi dobře, špatně nebo nešlo vůbec) nebo vybrat oblíbenou stanici rádia.

Volvo je i ukázkou dnešní doby, kdy je před volantem velký displej, na kterém lze zobrazit prakticky cokoliv, ale málokomu se to podaří udělat pořádně. Tady bych vypíchl rychloměr vlevo. Rychlost se vždy ukazuje číslem, k tomu je tam ale vždy i „analogový ukazatel”. Že je to rychloměr, jsem pochopil, až když jsem se na to soustředil. Při cestě po městě tam jen něco dole šolíchá a při první jízdě jsem si myslel, že jde jen o ukazatel zatížení motoru. Proč tam taková věc vůbec je?

Malinko mne také potrápil tempomat. Stejně jako v některých další volvech nebere nastavenou hodnotu tak vážně. Příkladem budiž obec, kde je radar, pokorně nastavím 50 km/h a zjistím, že auto v měřeném úseku, který byl do kopce, jelo tachometrových 55 km/h.

Motor, jízdní vlastnosti

Za ty roky, co je plug-in hybridní verze Volva XC60 na trhu, se toho hodně změnilo. Cenový odstup od základní verze modelu je v podstatě poloviční a dává tak mnohem více smyslu než dříve. Navíc se postupně zvětšuje baterie a s tím i elektrický dojezd. Ten Volvo udává na „až 82 kilometrů”, na stovku kilometrů se lidé podle laboratorního měření mohou dostat v městském provozu. Nám v zimních podmínkách s teplotami kolem nuly baterie stačila na zhruba 60 kilometrů, i to jde ale považovat za velmi dobrou hodnotu. I to řadě lidí stačí na cestu do práce a z práce i s nějakou tou zajížďkou. Kdo má možnost nabíjet doma i v práci, může mít čistě elektrický rádius ještě větší.

Baterie má v poslední verzi XC60 kapacitu 19 kWh, využitelná je ale jen část (konkrétní hodnotu automobilka neuvádí). Věřil bych ale, že v ideálních (například jarních) podmínkách lze ve městě čistě na elektřinu ujet i sto kilometrů, tedy to, co automobilka udává.

Spalovací motor se tak ke slovu skoro nedostane - v týdnu prakticky nestartoval. V hybridním režimu si jím ale auto tu a tam maličko vypomohlo.

S vybitou baterií jsme zkusili jet na testovací pražsko-šumavský okruh a spotřeba nebyla právě příjemná. Cesta z Prahy do Plzně skončila při tachometrových 130 km/h a občasné zpomalení kvůli provozu (reálná průměrná rychlost byla 115 km/h) spotřebou 12 litrů na sto. Část mohla jít na vrub nízkým teplotám, přesto to bylo výrazně víc, než se dalo očekávat. I v zastoupení Volva se této hodnotě divili, podle nich mohlo jít o problém s konkrétním vozem a navrhovali restart systému. Varováním bylo, že se při cestě přehříval infotainment a aktivně se chladil.

Celý okruh jsme s volvem objeli za průměrných 9,5 litru na 100 km/h, dálniční úseky byly právě kolem 12 litrů a okresky šlo klidným tempem projet za zhruba 8,5 litru. Tyto výsledky je třeba brát s rezervou, protože záleží na konkrétním řidiči. Auto si totiž potom převzal kolega, který už měl „normálnější” spotřebu.

Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black EditionVolvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition | auto.cz/David Rajdl

Obecně je s hybridy do zásuvky problém vyhodnocovat spotřebu, když se tu a tam nabíjí. V takovém případě nám běžně svítily údaje mezi nulou a dvěma litry na sto kilometrů. Ale co si z toho vzít, když nevíte, kolik energie se ubralo z baterie? Navíc každý majitel bude mít jiné výsledky podle toho, jak moc bude nabíjet a jak moc se bude držet podél zásuvek.

Na jízdu má samozřejmě vliv i poměrně vysoká hmotnost přes 2,1 tuny. Zajímavostí je i to, že baterie je v mohutném středovém tunelu a na těžiště tak dolehá jinak, než když je například u zadní nápravy nebo přímo v podvozku.

Auto umí vyždímat 186 kW z benzinového přeplňovaného dvoulitru a dalších 107 kW umí dodat elektromotor. Systémový výkon dle technických údajů činí 257 kilowattů, což stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy. Maximálka je kvůli bezpečnosti omezena na 180 kilometrů v hodině, dříve tato verze uměla jet 230.

Srovnání s konkurencí
 Volvo XC60Lexus NXMercedes-Benz GLCBMW X3Škoda KodiaqHyundai Santa Fe
MotorizaceT6450h+300e30eiV1.6 T-GDI PHEV
Výkon systému (kW)257227230220150185
Zrychlení (0-100 km/h) v s5,76,36,76,18,49,3
Pohon4x44x44x44x4přední4x4
Dojezd na elektřinu max (km)82761255012054
Rychlost nabíjení (kW)6,46,6606,6 (11)503,3
Délka (mm)470846604716470847584830
Šířka (mm)190218651890189118641900
Výška (mm)165116701647167616791720
Základní cena s motorizací (Kč)1.678.9001.850.0001.762.9701.623.7001.175.0001.349.990

Výkon lze označit za důstojný. Když je třeba, auto umí velmi razantně vyrazit kupředu. Je to ale pořád velké SUV a v principu vybízí spíše klidné jízdě. Už proto, že v hybridním režimu o motoru při pohodové jízdy prakticky není vědět, a pokud ano, tak jde o příjemné zvuky. Využívání maximálního výkonu už ale vytváří i dost hluku.

V zasněženém Bavorsku se hodila i čtyřkolka. Je u plug-in hybridu standardem a zapne se buď sama podle potřeby, nebo lze aktivovat i permanentní pohon všech kol, kdy elektřina pohání zadní kola. Systém navíc funguje i s „vybitou” baterií, respektive udržuje si určitou část energie v baterii právě pro potřeby pohonu 4x4. Je to ale čtyřkolka spíše pro zimní kalamity než pro zábavu za volantem.

Kdo chce, může si připlatit sto tisíc za ještě vyšší výkon. Verze T8 totiž z dvoulitru vytáhne dokonce 228 kW a na stovku se dostane o 8 desetin sekundy rychleji naše testovaná verze T6. Tento příplatek bych osobně oželel a raději bych zvážil třeba vzduchový podvozek, ještě lepší audio nebo akustická skla.

Video placeholder
Volvo XC60 Plug-in Hybrid • Volvo

Závěr

Volvo XC60 i po letech pořád stojí za to. Pomáhá tomu i průběžné vylepšování pohonu a infotainmentu, který přešel na systém Android Automotive. Ti, kteří jsou ochotni nabíjet a stojí o vůz těchto rozměrů, neudělají koupí chybu. Musíte se sice smířit s nabíjení maximálním výkonem jenom 6 kW, na druhou stranu Volvo XC60 je už tak vyzrálé auto, že by se zástavba rychlonabíjení finančně nevyplatila.

Plusy

  • Dostatečný dojezd na elektřinu
  • Výkon a čtyřkolka
  • Prostornost
  • 71litrová nádrž

Minusy

  • Spotřeba
  • Horší ergonomie
  • Pomalé nabíjení
  • Rozšafný tempomat

Nejlevnější verze modelu1.548.900 Kč (XC60 B5, mild hybrid Essential)
Základ s testovaným motorem1.678.900 Kč (XC60 T6 Recharge Essential)
Testovaný vůz bez příplatků1.868.900 Kč (XC60 T6 Recharge Plus Black Edition)
Testovaný vůz s výbavou1.998.600 Kč (XC60 T6 Recharge Plus Black Edition)

 

Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition
Cena základní sestavy
1 868 900 Kč
Výbava základní sestavy
21” kola, sportovní volant, černé polstrování stropu, kovové obložení interiéru, křišťálová hlavice řadící páky, pokročilé osvětlení interiéru, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, kožené čalounění nappa, automatická dvouzónová klimatizace, přídavná parkovací klimatizace, ovládání teplotního komfortu přes aplikaci, bezklíčové ovládání, parkovací asistent, LED světlomety, automatická dálková světla, panoramatické střešní okno, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce včetně nastavení bederní opěrky a prodloužení sedáků
Cena testované sestavy
1 998 600 Kč
Výbava testované sestavy
Paket obsahující kompletní LED světlomety s funkcí vystínění vozidel, natáčivá světla a vysokotlaké ostřikovače světlometů (+23.400 Kč), Driver Assist paket (+18.500 Kč), sada pro pozornost řidiče (+15.600 Kč), kamery 360° (+17.000 Kč), alarm (+14.200 Kč), tónovaná zadní okna (+11.800 Kč), vyhřívané čelní sklo (+6.300 Kč), Harman Kardon Premium Sound (+22.900 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1696
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
186 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
350 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
309 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
170 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
257
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0.9
Emise CO2:
22
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
598 / 1395
Objem nádrže (l):
71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2150 / 510
Volvo XC60 T6 AWD Recharge Black Edition schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4708
b) šířka (mm):
1902
c) výška (mm):
1651
d) rozvor (mm):
2865
e) rozchod vpředu (mm):
1677
f) rozchod vzadu (mm):
1681
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
920 / 120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1009
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
966
k) šířka vpředu (mm):
1470
l) šířka vzadu (mm):
1430
délka sedáku vpředu (mm):
500
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
640
výška opěradla vzadu (mm):
700
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano