TEST Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI (147 kW) – Povedený motor, ale ten interiér...
Větší Tiguan se po vzoru toho menšího dočkal faceliftu. A i u něj se ukázalo, že ne všechny změny jsou k lepšímu.
Design, interiér
Volkswagen Tiguan si v nabídce německé značky už vybudoval nezastupitelnou pozici. Vždyť za roky 2019 a 2020 byl dokonce z globálního pohledu jejím nejprodávanějším modelem, když Tiguan překonal i dlouholetou jedničku Golf. Tomu pomohlo i doplnění nabídky až o sedmimístnou verzi Tiguan Allspace. Když tak prošel modernizací výchozí model, dočkal se krátce nato faceliftu i prodloužený Tiguan Allspace. Vyzkoušeli jsme ho v rámci týdenního redakčního testu.
Jiný, ale pořád nadčasový
Modernizovaný Allspace přitom přebírá optické změny z menšího modelu. Facelift je přitom na první pohled jasně zřetelný. Nově tvarované světlomety prostupují výrazně do boků karoserie, což je detail inspirovaný nejnovější generací Golfu, stejně jako možnost osvětlené diodové lišty v masce. Za příplatek je přitom nově možné pořídit Matrix LED světlomety.
"Cancourky" světlometů vzhled Tiguanu oživily, nadále jde však o ten jednoduše stylizovaný automobil s nadčasovým vzhledem. Vždyť i po letech Tiguan vypadá svěže. Sportovní šmrnc pak testovanému kousku dodával paket R-Line, zatímco černé detaily odkazují na balíček Black Style za dodatečný příplatek 10.000 korun. Novinkou faceliftu je pak bílá perleť Oryx testovaného kousku, za tu se zase připlácí 25.500 korun.
Bylo to potřeba?
Vzhledové změny výchozího Tiguanu verze Allspace přebírá také ve svém interiéru. Jak už jsem ale podotknul v testu krátkého Tiguanu po faceliftu, ne všechny úpravy jsou ve výsledku výhodou.
Na verzi R-Line se váže sportovní multifunkční volant s dotykovými plochami, které ale lze stisknout zároveň. Konkrétně tak třeba hlasitost rádia můžete volit buď klikáním, nebo táhnutím prstu. Jenže bohužel volant na tento dotyk mnohdy nezareaguje, respektive nikdy nevíte, jak silně "slidovat", aby vůz reagoval podle vašich představ. A tak raději klikáte... Nebylo by to tudíž s klasickými tlačítky snazší?
Stejně tak nový dotykový panel klimatizace v praxi nepřináší nic výhodného. Při jízdě se zkrátka na dotykovou lištu musíte i přes její tvarování podívat, abyste ji našli, navíc změna teploty o půl stupně rovněž znamená pečlivou práci, což dále odvádí pozornost. Jednoduše řešeno, s otočným voličem nebo tlačítky by to bylo mnohem jednodušší.
Možná si v tomto směru řeknete, že má přece Volkswagen dnes inteligentní hlasové ovládání, a tak si jednoduše změníte teplotu ventilace hlasem. Jenže ony ty hlasové povely nefungují zrovna moc dobře, a tak po několikáté neúspěšné hlasové volbě cílové destinace jsem si navigaci musel nastavit hezky postaru, vyklikáním názvu místa na klávesnici.
Samotný interiér pak sám o sobě nevypadá špatně, účelně navržené tvary i po letech vypadají nadčasově, jenže z hlediska materiálů některá konkurence Tiguanu utekla. Kia Sorento i Hyundai Santa Fe dnes uvnitř vypadají podstatně hodnotněji a vyspěleji. Některé detaily Tiguanu jsou tak najednou lacinější. Třeba head-up displej nadále tvoří jen výsuvné sklíčko nad přístrojovým štítem.
Z hlediska vnitřního prostoru ale nelze Tiguanu Allspace nic vytknout. Jezdili jsme s pětimístnou variantou, která na zadních sedadlech znamená opravdu bohatý prostor, stejně jako objemný zavazadelník. Ten se mimochodem chlubí udávanou hodnotou 760 litrů. Za třetí řadu sedadel se pak mimochodem připlácí 18.700 korun.
Motor, jízdní vlastnosti
Povedený motor
Bývaly doby, kdy byl Tiguan Allspace dostupný s dvakrát přeplňovaným 2.0 BiTDI o výkonu 176 kW a točivém momentu 500 Nm. Taková doba je ale bohužel už kvůli emisním nařízením pryč, a tak roli dnešního naftového vrcholu hraje 2.0 TDI naladěné na 147 kW a 400 Nm, které jsme právě vyzkoušeli v rámci týdenního redakčního testu. Jde o druhý nejvýkonnější motor v nabídce pro větší Tiguan, vrcholem je benzinový čtyřválec 2.0 TSI se 180 kW. Vysokovýkonný derivát Tiguan R je pak dostupný jen pro kratší model.
Testovaný dvoulitr je nejnovější generací tohoto agregátu. Využívá dva sériově uspořádané katalyzátory SCR, jeden blízko motoru a druhý ve výfukovém prostoru dále od něj, z nichž každý má samostatné vstřikování kapaliny AdBlue. Cílem tohoto řešení (Twindosing) je snížení emisí oxidů dusíku, k němuž dochází už krátce po nastartování, právě díky umístění jednoho z katalyzátorů u motoru, kde se rychle zahřeje na provozní teplotu. Druhý katalyzátor zase optimálně pracuje při vysokém zatížení. Samozřejmostí je také přímé vstřikování common-rail, v případě verze se 147 kW navíc jednotka v Tiguan Allspace standardně spolupracuje s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Už v krátkém Tiguanu mě tato evoluce 2.0 TDI nadchla a pozitivní budu i v případě většího Allspacu. Motor je kultivovaný a pečlivě odhlučněný, byť lehkému dunění do 1500 otáček se stále nevyhne. Proti někdejšímu provedení se 140 kW ho však už netrápí výrazný turboefekt, nástup točivého momentu je rozhodně plynulejší.
Pravdou ale je, že na prvních kilometrech jsem měl pocit, že sedím za volantem verze se 110 kW. Jednotka se tolik nežene do otáček a působí spíše komfortně, než silácky. Stačí ale dát turbodieselu trochu napít, případně přepnout do sportovního režimu a dvoulitr najednou jasně dokáže, co v něm třímá. Elánu je tak najednou hodně a i v dálničních rychlostech Tiguan více než důstojně zrychluje.
Automatická převodovka v podobě sedmistupňového DSG se totiž dokáže šikovně přizpůsobit preferencím řidiče. Ve městě tak klidně řadí co nejvyšší stupeň pro snížení spotřeby paliva, aby však zároveň dokázala rychle zareagovat v případě potřeby. Při rychlejším tempu pak řadí logicky, nechává využít točivého momentu motoru, jindy si zase podřadí, aby využila jeho plnou sílu. Změna převodu je naprosto hladká, faceliftovaný Tiguan Allspace je tak dalším důkazem, jak se sedmistupňové DSG povedlo v posledních letech dokonale vyladit. Jemná je i práce stop-startu, stejně jako vyřazování na neutrál.
Spotřeba nafty se drží v mezích, musíte už ale zkrátka počítat s tím, že jezdíte s 4.728 mm dlouhým SUV. Na dálnici si tak Tiguan Allspace vezme takřka devět litrů, když při tachometrových 140 km/h točí lehce nad 2000 otáčkami. Ve městě se spotřeba dala srazit pod sedm litrů. Dlouhodobý průměr se pak zastavil na osmi litrech.
Jistý, ale pořád komfortní
Jak už jsem zmiňoval v úvodu, testovaný Volkswagen Tiguan Allspace využíval sportovní paket R-Line. Když tak ke sportovnímu zevnějšku přidáme ještě 20" kola, říkalo si to o malér. Ten se ale naštěstí nekonal.
Ano, Tiguan Allspace je celkově tužší než ryze komfortní Sorento nebo Santa Fe. O větších nerovnostech tak sice víte, ve většině případů ale podvozek zůstává dostatečně poddajný. Zkoušený exemplář navíc využíval příplatkový adaptivní podvozek (za 25.900,-), který navíc dokázal, že ani na českých silnicích nemusí být sportovní režim odpružení nesmysl. I v takovém případě Tiguan příkladně tlumí nerovnosti a vy jen zaslechnete větší dusot kol na příčných nerovnostech než v jiném nastavení. Rozhodně ale Volkswagen působí z hlediska jízdy jistěji než poněkud těžkopádné Sorento. Okreskami se však hbitě prosmýkne.
Příkladné je také odhlučnění, kdy na dálnici uslyšíte jen lehký šum okolního větru. Pozor ale na inteligentní adaptivní tempomat, který se umí přizpůsobit aktuálně povolenému limitu. V některých situacích systém chybuje a zrychluje, nebo naopak zpomaluje v místech, kde k žádné změně limitu nedochází.
Závěr
Závěr
Celkově tak musím uznat, že je Volkswagen Tiguan i po faceliftu povedeným automobilem. Zaujme nadčasovým designem i prostorným interiérem, stejně jako jistými jízdními vlastnostmi, zároveň však nepostrádá dostatečný komfort. Více než kladně pak hodnotím testovaný motor 2.0 TDI se 147 kW, jakmile vypustíte jeho sílu, má neskutečný elán, skvělá je i spolupráce s dvouspojkovým DSG.
Ne všechny novinky faceliftu ale můžu chválit. Nový interiér je podle mě krokem zpět. Dotyková tlačítka na volantu ani dotykové ovládání klimatizace podle mě v praxi nemá smysl a při jízdě jen odvádí pozornost.
Tiguan Allspace navíc opět dokazuje, že se Volkswagen cenami zrovna nepodbízí. Za testovanou motorizaci 2.0 TDI (147 kW) s DSG a pohonem všech kol dáte v základu 1.281.900 korun, což není málo. Vyšperkovaný testovaný kousek, s R-Linem a bohatou výbavou, pak vyšel dokonce na více než 1,6 milionu. Pokud tedy vyloženě nevyžadujete sedmimístné provedení, vystačil bych si s krátkou verzí, je levnější a prostorná dostatečně.
Nejlevnější verze modelu | 899.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Life) |
Základ s testovaným motorem | 1.281.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.331.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion R-Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.653.400 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG 4Motion R-Line) |
Plusy
- Nadčasový design
- Prostorná kabina
- Sladění motoru a převodovky
- Možnost bohaté výbavy
- Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Dotykové ovládání nepřináší žádný praktický užitek
- Lacinější detaily v kabině
