Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW
46 Fotogalerie

TEST Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW – To nejlepší, co můžete mít

Lukáš Volšický

Nový Volkswagen Passat Variant s nejsilnějším benzinovým motorem je povedeným autem, jehož největší předností je velká uživatelská přívětivost. Objektivní negativa na něm snad ani neexistují.

Design, interiér

Nejnovější generace Volkswagenu Passat B9 přišla na svět trochu zvláštní cestou. Kdyby se do vzniku nového pokračovatele v minulosti úspěšného volkswagenu nezapojila Škodovka, zřejmě by asi nikdy nevznikl. Dříve byl passat technickým základem pro superb, ale dnes je tomu naopak. Oba modely vznikaly bok po boku a tak je až překvapením, jak moc se na první pohled liší.

S novým superbem jsem v minulosti jel už několikrát, ale s passatem zatím nikoliv. Není tedy překvapením, že jsem si jej vybral záměrně. A začneme zaměřením obou modelů, protože je trochu jiná. Zatímco superb se prodává v obou karosářských variantách liftback i kombi, nový passat už od začátku vznikal výhradně jako kombík. Volkswagen se k tomu rozhodl kvůli klesajícímu zájmu o sedany a nabízí alternativu v podobě liftbacku Volkswagen ID.7.

Je větší než předchůdce

S nejnovějším passatem jsme vás v minulých měsících už seznámili, ale připomenu to nejdůležitější. Novinka je nejen elegantnější, ale současně i větší. Nejdůležitějšími rozměry jsou délka 4917 milimetrů, mezigeneračně +150 milimetrů, a rozvor náprav, který se zvětšil o 55 milimetrů.

Snad ani není překvapením, že passat působí obrovsky a je v něm spousta místa v obou řadách sedadel. Ostatně, podobně tomu je také v superbu. Za pětimístnou kabinou se nachází zavazadlový prostor se základním objemem 690 litrů a sklopením opěradel zadních sedadel jej můžete zvětšit až na 1920 litrů. Sklopení můžete provést z kufru a na rovnou ložnou plochu snadno umístíte i větší náklad.

Nový Volkswagen Passat Variant jsem však během týdenního testování využil jen jednou k stěhování větších věcí. Ve zbytku času byl příjemnou limuzínou s batohem. Je to velký manažerský kombík, který ani v diskrétní testované konfiguraci snad ani nejde přehlédnout. Je to hlavně kvůli obrovským rozměrům.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kWVolkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW | auto.cz/David Rajdl

Jak se liší od superbu

Volkswagen je minimalističtější než škodovka a překvapivě je tu jen několik málo podobných prvků. Skoro stejná je středová konzole s rozpůleným šoupacím krytem bezdrátové nabíječky telefonů a držáků nápojů nebo centrální dotykový displej nejnovějšího infotainmentu MIB 4, ale jinak si jdou vlastní cestou. V passatu se mi sice líbí specifické ambientní osvětlení R-Line před spolujezdcem, ale celkově jsem raději v superbu.

Ten si nese jistou osobitost unikátním tvarem palubní desky, a hlavně má chytré ovladače Smart Dials. V passatu se všechno ovládá tak, jak to známe z ostatních volkswagenů a jsem rád, že i tady už nejsou kontroverzní dotykové plochy na volantu, kam se vrátila klasická fyzická tlačítka.

Akční výbava: R-Line People

Volkswagen Passat Variant se mi poprvé dostal do rukou v nejdražší výbavě, jakou si můžete objednat. Automobilka se inspirovala dostupným akčním paketem People, přidala mu špetku sportovnosti a udělala vylepšenou variantu R-Line People. Pokud stále přemýšlíte, co si pod tím představit, jedná se o vrcholný R-Line se standardní výbavou rozšířenou o některé další prvky bez příplatku.

Se základní cenou od 1.298.900 Kč je R-Line People jen o 15 tisíc korun dražší než výchozí R-Line, ale ve standardu má jinak příplatkovou výbavu v hodnotě 59.600 Kč. Díky tomu dostanete metalické lakování, 19“ kola z lehkých slitin s aerodynamickými kryty, zatmavená zadní okna a panoramatické střešní okno.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kWVolkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW | auto.cz/David Rajdl

Příplatek za pár šupů, který musíte mít

V testovaném passatu se navíc objevily další příplatky, z nichž si pochvaluji i přímou kontrolu tlaku v pneumatikách. Znáte tu situaci, kdy v chladných teplotách vyrazíte do zaměstnání a z ničeho nic se na vás rozsvítí žlutý symbol pneumatiky s vykřičníkem? Když je to poprvé, okamžitě začnete panikařit co se děje. Jenže nepřímá kontrola vám nic neřekne. Jedno ze čtyř kol uniká a vy musíte řešit, co dál.

Zapomeňte na nejlevnější diagnostiku v podobě okopávání kol, jaké z nich je měkčí. Díky tomuhle příplatku za 4500 Kč se v infotainmentu jednoduše podíváte na aktuální tlaky a systém vám pomůže identifikovat problémové kolo grafickým znázorněním. Při testování jsem řešil problém s unikající pneumatikou a tohle mi ušetřilo spoustu času i nervů. Je to jeden z nejlepších příplatků v poměru cena/výkon, co si můžete dopřát.

Motor, jízdní vlastnosti

Volkswagen Passat Variant R-Line People se v Česku prodává normálními zážehovými a vznětovými motory i plug-in hybridem eHybrid ve dvou výkonových specifikacích. Stejně jako superb je passat dostupný výhradně s dvouspojkovými převodovkami. Pro normální život bych si jej asi vybral s nejsilnějším dieselem 2.0 TDI 4Motion o 142 kW (193 koních), ale v testovaném autě jsem měl ještě silnější nejvýkonnější benzin.

Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec EA888 Evo4 se v passatu objevuje hned ve dvou variantách – základní o 150 kW (204 koních) bez pohonu všech kol a tenhle o 195 kW (265 koních) se čtyřkolkou 4Motion. Spolu se stylingem R-Linu chce manažerskému kombi vdechnout jistou sportovnost, ale během testování jsem jej z režimu Comfort přepnul do Sportu jen na malou chvíli. Prostě to nedávalo smysl.

Dynamický a příjemně pohodlný

Dlouhé týdny před psaním dnešního testu jsem přemýšlel, jak bych vystihl jeho jízdní projev. Líbí se mi všechna ta nenucenost, s jakou se pohybuje po silnicích. Nepodněcuje ve vás potřebu závodit. Prostě pluje krajinou, a když chcete, umí být příjemným zážitkem se spoustou síly. Snad mě ani nenapadá nic, co by mi v něm mohlo nebo mělo vadit. Dokonce i k vypnutí otravných legislativou vynucených asistentů vede snadná cesta.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 4Motion mi připomíná situaci, jako když lžičkou začnete míchat klasický bílý jogurt. Jde to přirozeně a hladce. Bez zadrhávání o cokoliv, co by symbolizovalo řev asistentů nebo evropský bič vyvolávající nelogičnosti v návrhu dnešních aut. Volkswagen působí, jako chytil nový dech a začal to zase dělat pořádně. K elektromobilům mám pořád výhrady, ale nejnovější spalovací auta teď dělá zatraceně dobře.

Teď už k technickým věcem. Testovaný passat s příplatkovým adaptivním podvozkem DCC Pro s dvouventilovými tlumiči i progresivním řízením. V mém oblíbeném Comfortu jede sebejistě a hladce tlumí nerovnosti, aniž by se zbytečně houpal nebo byl přehnaně tvrdý od velkých devatenáctipalcových kol. Můžete si jej upravit v 15 režimech a ve sportovních nastaveních výrazně ztuhne, ale i měkčích módech se nijak extrémně nenaklání.

Video placeholder
Volkswagen Passat Variant • Volkswagen

Ani dynamika mu pochopitelně nechybí, protože se zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy se už začíná rovnat dostupnějším sporťákům a vyvine elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Se silným dvoulitrem o 400 newtonmetrech se čtyřkolkou se však musíte připravit na trochu vyšší reálnou spotřebu paliva.

Reálná spotřeba se blíží k desítce

Volkswagen sice uvádí oficiální kombinovanou spotřebu paliva 8,1 až 8,5 l/100 km v režimu WLTP, ale realita je jiná a blíží se k deseti litrům. Pod hranici devíti litrů se dostanete spíše ve víkendovém provozu, když můžete jet plynule a nikdo vás nezdržuje nebo neblokuje. Během týdenního testování jsem se ale nakonec zastavil na 9,5 litrech, protože jsem s ním často jezdil po dálnicích nebo v městských kolonách.

Nejsilnější benzinový passat má přitom dost výkonu na to, aby na dálnicích mohl uhánět v levém pruhu. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG je kultivovaná, v nižších ani vyšších rychlostech není cukavá, a celkově má tahle motorizace příjemnou odezvu na plyn. Když potřebujete rychle vyrazit, není nerozhodná a umožňuje vám přepnutí do dynamičtějšího módu S pomocí voliče pod volantem.

Závěr

I když se současný Volkswagen Passat vyrábí s jedinou karoserií, vlastně to ničemu nevadí. Tenhle sourozenec českého superbu je příjemným autem a během týdenního testování jsem se ani nestihl zamyslet nad tím, jestli by liftback nebo sedan přece jen nedával smysl. S moderním manažerským kombíkem se žije skvěle, a přestože bych si takový typ auta vždy rád vybral s úspornějším vznětovým motorem, nejsilnější benzin mu dává spoustu dynamiky.

Nejvíce si mě však získal tím, jakou má přirozenost. Nenašel jsem v něm jediný sebemenší prvek, který by mě měl nějakým způsobem štvát. Infotainment MIB 4 funguje rychle a bez problémů, v interiéru je spousta prostoru, motor mu dává slušnou dynamiku a diskutabilní může být snad jen spotřeba. Nepochybně někomu může vadit, ale pro modely koncernu Volkswagen s motorem EA888 je už typická.

I když, možná by se malá drobnost našla. Volkswagen Passat Variant má nejsilnější benzinovou jednotku spojenou výhradně s dražšími sportovně střiženými výbavami R-Line a R-Line People. Český superb combi vám tak stejnou techniku nabídne výrazně levněji, protože je dostupná i se základní výbavou Selection.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 4Motion: Srovnání s hlavní konkurencí
 Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 4MotionŠkoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4Audi A5 Avant TFSI quattro
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehová
Zdvihový objem [cm3]198419841984
Válce/ventily4/44/44/4
Maximální výkon [kW/min]195/-195/5000-6500150/4300-6000
Převodovka7DSG7DSG7DSG
Max. rychlost [km/h]250250242
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,85,7-
Komb. spotřeba [l/100 km]8,1-8,47,6-8,26,6-7,9
Emise CO2 [g/km]184-193173-187151-179
Objem zavazadlového prostoru [l]690690476
Pohotovostní hmotnost [kg]18261736-18991862
Rozměry d x š x v [mm]4917 x 1849 x 14964902 x 1849 x 14824832 x 1860 x 1450
Rozvor [mm]283728412900
Cena od [Kč]1.409.9001.165.0001.402.900

Plusy

  • Komfortní jízdní vlastnosti
  • Obrovská prostornost
  • Bezproblémový infotainment

Minusy

  • Motor 2.0 TSI 4Motion 195 kW je dostupný pouze s dražšími výbavami R-Line a R-Line People
  • Diskutabilní spotřeba

Nejlevnější verze modelu849.900 Kč (Passat Variant Limited 1.5 eTSI)
Základ s testovaným motorem1.409.900 Kč (Passat Variant R-Line 2.0 TSI 4M)
Testovaný vůz bez příplatků1.424.900 Kč (Passat Variant R-Line People 2.0 TSI 4M)
Testovaný vůz s výbavou1.575.500 Kč (Passat Variant R-Line People 2.0 TSI 4M)

Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW
Cena základní sestavy
1 424 900 Kč
Výbava základní sestavy
8 reproduktorů, alarm včetně systému Safelock, ambientní osvětlení interiéru R-Line, asistent rozjezdu do kopce, 3zónová automatická klimatizace Climatronic, čelní sklo tepelně izolující, dešťový senzor, 10,25” přístrojový štít Digital Cockpit Pro, digitální radiopřijímač DAB+, 12,9” dotykový displej infotainmentu, Front Assist, Easy Open & Close, ID.Light LED Matrix světlomety, Keyless Start, Lane Assist, Traffic Jam Assist, paket Navigace Discover, parkovací asistent Park Assist Plus a další
Cena testované sestavy
1 575 500 Kč
Výbava testované sestavy
barva interiéru Soul Černá Soul, vnější lakování šedá Diabas metalíza, 19” kola z lehké slitiny Leeds Black, akční výbava R-Line People, adaptivní regulace podvozku DCC Pro (+25.300 Kč), asistenční systémy řidiče (+17.100 Kč), Winter paket Premium (+40.000 Kč), akční paket Travel (+38.100 Kč), paket Airbag Plus (+15.300 Kč), potahy sedadel v kůži Varenna ergoActive (+54.800 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
195 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
400 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 8.1
Emise CO2:
184
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
690 / 1920
Objem nádrže (l):
66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1826 / 0
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 195 kW schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4917
b) šířka (mm):
1849
c) výška (mm):
1506
d) rozvor (mm):
2841
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
1100 / 850
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
976 / 718
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
297
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
262
k) šířka vpředu (mm):
1483
l) šířka vzadu (mm):
1495
délka sedáku vpředu (mm):
484
délka sedáku vzadu (mm):
493
výška opěradla vpředu (mm):
694
výška opěradla vzadu (mm):
680
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano