TEST Volkswagen ID. Buzz Pro – Tohle retro funguje
Poslední přírůstek do čistě elektrické rodiny Volkswagen ID. kombinuje sympatický vzhled, moderní techniku a zajímavé jízdní vlastnosti. V oblasti nabídky, cen a vlastně i praktičnosti to ale zatím není tak slavné.
Design, interiér
Tak jsme se konečně dočkali, ID. Buzz je už i na českém trhu. Mnozí si přitom možná ještě vzpomenou, že koncept elektrického busíku pod tímto názvem byl prezentován již v roce 2016, kořeny projektu jsou však mnohem hlubší. Historie vozu se totiž začala psát již v roce 2001, kdy automobilka představila koncept s označením Microbus. Jak se postupem let měnilo vedení automobilky, měnil se i koncept – včetně pohonné jednotky. Některé prvky však zůstaly až do dnešního produkčního vozu. Stačí se podívat na tři horizontální „zářezy“ na D sloupku, které odkazují právě na koncept z roku 2001.
Od původního konceptu se sice ID. Buzz v mnohém odklonil, stále však působí velmi příjemně a vstřícně. Někdo by dokonce mohl říct, že se díky linii napojení přední kapoty na nárazník usmívá. Přední světla sází na klasickou grafiku modelů ID, v našem případě se však jednalo o šikovné IQ. Light LED Matrix světlomety, které prozrazuje osvětlená linka směřující k výraznému logu na kapotě. Světla byla součástí paketu Styling (+45.285 Kč), který dále obsahuje LED světla vzadu a nerezové kryty pedálů.
Přední kapotu sice lze vyklopit, žádné zázraky tu ale nečekejte. Namísto frunku, tedy předního kufru, je zde jen několik nádobek pro doplnění nezbytných kapalin a polystyrenová deska, chránící důležité komponenty elektrického systému. Bylo by milé, pokud by se sem automobilce podařilo vtěsnat alespoň prostor na nabíjecí kabely, na to ale nedošlo.
Čelní sklo je poměrně strmé, v jeho spodní části si pak můžeme všimnout modulu s kamerou a zřejmě i dalšími chytrými senzory, které jsou u jiných modelů umístěny naopak pod střechou. Další senzor je uprostřed předního nárazníku, který pracuje se zajímavým motivem.
Testovaný vůz zdobilo elegantní dvoubarevné lakování, kombinující žlutou „Lemon“ ve spodní části karoserie a bílou Candy v horní části. Elektrická dodávka tak opět získává na retro stylu, ovšem za cenu 72.440 Kč. V podbězích jsou standardně 18“ kola, testovaný kousek však dostal 20“ disky Solna (+11.858 Kč), obuté do pneumatik s technologií Airstop a rozměry 235/50 vředu a 265/45 vzadu.
Celkově tedy busík působí velice sympaticky a hezky v sobě mísí retro i moderní přístup k designu. Rozměry jsme sice uváděli již v minulosti, přesto připomenu, že na délku měří ID.Buzz 4712 mm, rozvor náprav pak díky velice krátkým převisům činí 2989 mm.
Klasické ID., ale lepší
Po usednutí do kabiny řidiči okamžitě dojde, že sedí v dalším modelu z rodiny ID. Stačí se podívat na malou obrazovku přístrojového štítu na sloupku řízení, volant s proklínaným kapacitním ovládáním nebo 12“ obrazovku multimediálního systému s kapacitním ovládáním v liště pod ním. Tlačítek je zde jako šafránu, po představení ID. 7 ale nezbývá než doufat, že se nové obrazovky s upraveným menu (klimatizací stále na obrazovce) a podsvícenými posuvníky časem dočkají i další zástupci rodiny ID.

Plasty v kabině jsou výhradně tvrdé, působí však kvalitně a také zpracování je na velice solidní úrovni. U testovaného vozu s interiérovým paketem Style Plus (+90.894 Kč) potěší komfortní sedadla s elektrickým nastavením, vyhříváním, čalouněním Seaqual i možností prodloužit sedák. Sedadlo řidiče s funkcí Entry aid se navíc automaticky odsunuje a přisunuje pro pohodlnější nastupování a opouštění vozu.
Díky tomuto paketu jsou navíc sedadla vybavena loketními opěrkami i elektricky nastavitelnými bederními opěrkami. V obou případech se jedná o prvky, které výrazně zvyšují komfort na delších cestách. Příjemná je také imitace kůže ve dveřích a na vyhřívaném volantu – vše součástí paketu.
Za pochvalu stojí také obrovské množství odkládacích a úložných prostor, včetně velkých kapes ve dveřích, prostorné přihrádky před spolujezdcem nebo výklopného držáku na nápoje. Komfortní paket Plus pak přidává ještě zajímavou vyjímatelnou středovou konzolu Buzz Box s dalšími úložnými prostory, především ale obsahuje také 7x USB C rozhraní – 2x v přístrojové desce, 4x v prostoru pro cestující a nechybí ani výstup pro nabíjení palubní kamery u vnitřního zpětného zrcátka. Tomuto paketu vděčíme také za dešťový snímač, vyhřívání vrstveného čelního skla, vyhřívané ostřikovače, zadní dvojitou podlahu Multiflexboard a síťku v zavazadlovém prostoru.
Osobně jsem tak byl z kabiny ID. Buzz a její výbavy docela nadšen, při pohledu do ceníku mě ale zamrzelo, kolik si toho vlastně musí posádka připlácet. Při základní ceně kolem 1,5 milionu korun je toho poměrně dost. Některé věci přitom rozhodně šly udělat lépe.
Za zmínku stojí například nevyužití prostor na vrchu palubní desky, kde má užitková verze ID. Buzz Cargo praktickou odkládací poličku, USB-C konektor a 12V zásuvku. Ta by sice v rámci příplatku 10.441 Kč měla být společně s 230V zásuvkou také v prostoru řidiče i u testovaného vozu, ani s pomocí zástupců VW a kolegů ze Světa motorů se ji ale nepovedlo objevit. Zásuvka na 230 V je pak prakticky schovaná pod sedadlem spolujezdce.
Osobně jsem nebyl příliš nadšený ani ze světlého čalounění, které sice působí hezky, ovšem navzdory relativně nízkému nájezdu zapůjčeného vozu už na sobě neslo poměrně dost stop po používání. Preferoval bych tmavší barvy.
Dostatek světla i prostoru
Dostatek světla v kabině totiž pohodlně zajistí jak ambientní osvětlení s třiceti odstíny, tak bohaté prosklení, díky kterému je z auta velice slušný výhled. Ostatně příjemná je i vyšší pozice za volantem, z níž máte dobrý výhled prakticky do všech směrů. Život navíc usnadňuje i světelná lišta v přední části palubní desky, připomínající uspořádání u vozů Seat, která se rozsvěcí například při nabíjení, používání hlasového asistenta, varování a dalších příležitostech.
Místa vpředu je víc než dost ve všech směrech, totéž pak můžeme říci o místě v druhé řadě sedadel. Při svých 183 centimetrech jsem neměl nejmenší problém posadit se sám za sebe, místo mi přitom zbývalo ve všech směrech. Trochu ale zamrzí, že prostřední sedadlo není plnohodnotné – je sice široké, má ale tužší čalounění, které není tak pohodlné. Úchyty ISOFIX pak byly podle všeho jen v krajních zadních sedadlech, což mi u podobně velkého vozu přijde trochu málo.
Je také docela smutné, že zadní sedadla nemohou být vyhřívána ani uživatelsky snadno demontována. K vyjmutí by bylo potřeba nářadí a asistence dalšího člověka. Problém by pak ale mohly dělat zátěžové senzory vzadu, které jsou napojeny na systém e-Call. V případě nehody je totiž vůz schopen automaticky nahlásit i počet pasažérů. Zástupci automobilky ale zatím nevědí, jak by se systém choval po vyjmutí sedadel a případně jejich opětovné instalaci, proto doporučují sedadla nevyndávat a spokojit se pouze s jejich podélným posuvem o patnáct centimetrů. Potěší ale možnost elektrického ovládání bočních posuvných dveří, včetně jejich osvětlení. Cena 49.858 Kč za paket Easy open & close ale jen podtrhuje trochu rozpačité dojmy ohledně cen a příplatků.
Dostatečnou variabilitu nákladového prostoru, včetně možnosti vytvoření rovné plochy po sklopení zadních opěradel (dělených v poměru 60:40) by měla zajistit již zmiňovaná zvýšená podlaha Multiflexboard. Díky ní lze po sklopení opěradel získat rovnou plochu s délkou až 223 centimetrů a šířkou lehce přes 120 centimetrů mezi podběhy. Kempovat s ID. Buzz tak bude možné ještě před příchodem modelu California.
Dvojitou podlahu lze snadno demontovat, osobně se mi líbilo, že díky ní alespoň vznikl prostor pro snadné uložení nabíjecích kabelů tak, aby nebyly na očích. Za zmínku stojí také jednoduché „zarážky“ umístěné v bočním obložení zavazadelníku, které se pomocí suchého zipu přichytí k podlaze a zabrání tomu, aby se v kufru něco zbytečně pohybovalo.
Úsměvné je, že v zadním obložení už vidíme i přípravu na třetí řadu sedadel, na kterou si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Ostatně nabídka modelu ID.Buzz je zatím dost omezená, časem se ale dočkáme i prodloužené verze, širší nabídky pohonných ústrojí a dokonce i ostré verze GTX s pohonem všech kol. Už nyní ale můžeme přepravní schopnosti ID.Buzz rozšířit elektricky výklopným tažným zařízením, které vyjde na 25.091 Kč.
Motor, jízdní vlastnosti
Elán i na delší cestu
Jak už jsem zmiňoval, aktuální nabídka modelu ID. Buzz je zatím velice jednoduchá – dostupná je pouze verze Pro s jedním elektromotorem na zadní nápravě. Abychom byli trochu detailnější – jedná se o synchronní elektromotor AP 310 s permanentními magnety, který pochází z vlastního vývoje automobilky a najdeme ho i v jiných koncernových elektromobilech postavených na platformě MEB.
Motor nabízí nejvyšší výkon 150 kW a 310 Nm točivého momentu, na což ostatně odkazuje i jeho název. Pohled do technického průkazu nicméně ukazuje nejvyšší výkon 70 kW, což by měl být dlouhodobě udržitelný výkon. Zmiňovaných 150 kW nabídne vůz jen při prudké akceleraci v krátkém intervalu.
Reakce elektromotoru jsou tradičně okamžité, nejsou ale zbytečně ostré. Elektrický busík nabírá tempo hezky svižně, ostatně na 100 km/h se dostane papírově za 10,2 sekundy. Z elánu přitom nijak výrazně neztrácí ani s klesající kapacitou baterie a předvádí i poměrně hezké plynulé zrychlení. To se však zastaví na hodnotě 145 km/h, dál vás omezovač jednoduše nepustí. Pro většinu situací je však výkon naprosto dostačující.
Elektromotor je dnes napájen z baterie s kapacitou 82 kWh, z čehož má uživatel k dispozici 77 kWh. Do budoucna se však dočkáme řady změn. Současná verze nabídne nově maximálně 84 kWh, objeví se základní verze s baterií o kapacitě 63 kWh a verze s prodlouženým rozvorem nabídne baterii o kapacitě až 91 kWh. To ale předbíháme. Na další verze si totiž budeme muset počkat ještě pěkných pár měsíců.
Vraťme se ale ke stávající baterii, která podle údajů automobilky nabídne dojezdovou vzdálenost (dle WLTP) v rozmezí 392 až 425 kilometrů. V aktuálních zimních podmínkách ale počítejte spíše s dojezdem okolo 320-350 kilometrů. Spotřeba by se podle automobilky měla pohybovat kolem 20,3-22,3 kWh/100 km, což nejspíš nebude problém v létě dosáhnout. V zimě se spotřeba pohybovala spíše v rozmezí 22 až 24 kWh/100 km. Na dálnici pak není problém dostat se k hodnotám 27 kWh/100 km. S ohledem na provozní hmotnost, pohybující se kolem 2353 kilogramů, a poměrně velkou čelní plochu to vlastně nejsou zas tak špatné hodnoty. Dojezd zobrazovaný na palubním počítači přitom vcelku odpovídá skutečnosti a mizí hezky lineárně.
Nabíjí rychle a chytře
Baterie podporuje nabíjení při výkonu až 170 kW, díky čemuž by nabíjení z 5 na 80 % mělo trvat pouze 30 minut. Osobně si však nedovedu představit, že bych k nabíječce přijížděl s tak nízkou kapacitou – s ohledem na možnost obsazení či poruchy by mi to přišlo jako moc velké riziko. Navíc je pořád docela problém najít nabíječku s podobným výkonem.
Rychlost nabíjení jsem si tak ověřil jen u „stojanu“ s nejvyšším výkonem 150 kW, kam jsem přijel s 30 % baterie a venku panovaly nepříjemné mrazy. Chvíli po připojení ukazovala nabíječka výkon lehce přes 90 kW, s rostoucím nabitím baterie ale tradičně klesal. Od nabíječky jsem odjížděl s baterií nabitou a 100 % za 52 minut, během té doby jsem pak podle informací ze stojanu nabil 59,07 kWh.
Když jsem zhruba s poloviční kapacitou baterie zastavil na nabíječce s nejvyšším výkonem 50 kW, získal jsem krátce po připojení výkon přes 45 kW. Nabíjení tak probíhá celkem svižně, přesto jsem se opět dostal do jedné ze situací, které se vám se spalovacím autem prostě nestanou. Vůz jsem umístil na veřejnou nabíječku, zapojil, spustil nabíjení a odešel. Podle informací na přístrojové desce měl být vůz plně nabitý zhruba za hodinu, což mi naprosto vyhovovalo. Když jsem se ale po hodině vrátil, vůz byl sice stále připojený do sítě, kapacita baterie však vzrostla jen o asi 10 % a už se dál nenabíjela. Něco podobného se mi přitom nestalo poprvé, takže rozhodně nejde o problém ID. Buzze.
Zásadní roli v oblasti nabíjení však u VW ID. Buzz hraje i systémová navigace, v našem případě příplatkový systém Discover Pro s 12“ obrazovkou za 39.903 Kč. Osobně sice preferuji navigaci z mobilu, podobně jako řada dalších kolegů, systémová navigace má však tu výhodu, že při zadání cesty k nabíječce je připravena nachystat optimální teplotu baterie pro co nejrychlejší nabití. Při cestě na dlouhou vzdálenost také umí automaticky vybrat vhodné nabíjecí lokace, případně si umí zapamatovat předvolené lokality nabíjení, kde je možné automaticky nabíjet baterii dle specifických požadavků – včetně možnosti baterii šetřit a nabíjet ji jen do 80 procent kapacity. Minimálně ve světě elektromobility tak palubní navigace zřejmě mají smysl.
Pohodlný a mrštný
Od nabíjení ale k samotné jízdě, která je až nečekaně komfortní. Není překvapivé, že auto při své hmotnosti a nízko položeném těžišti hezky sedí a nechá si líbit dokonce i svižnější průjezdy zatáček. Ještě příjemnější však bylo zjištění, že podvozek navzdory svému lehce tužšímu naladění zvládá velice schopně maskovat menší i větší nedokonalosti silnic. Dokonce i zpomalovací prahy překonával s nesmírně příjemnou jistotou a elegancí.
Možná ještě větším překvapením pro mě však byla obratnost vozu. ID. Buzz jsem si od kolegů přebíral v naší redakční garáži, kde není zrovna mnoho místa – ostatně vyjet odtud s F-150 Lightning si vyžádalo několik couvání a opatrných manévrů. Projet s ID. Buzzem však bylo stejně snadné jako s některým z našich dlouhodobých kombíků. Elektrický busík se velmi snadno a lehce pohyboval i v městském provozu. Ostatně průměr otáčení je jen 11,1 metru. Jediné, co vyžaduje trochu zvyku, je spousta místa před sedadlem řidiče. Chvíli mi tak trvalo vytvořit si představu o tom, kde vlastně vůz začíná a odhadnout polohu předních kol.
Celkově byla jízda velice příjemná, za pochvalu ovšem stojí i odhlučnění kabiny, které začíná prohrávat s aerodynamickým hlukem až ve vyšších rychlostech. Odhlučnění podvozku je ale zdařilé.
Závěr
Závěr
Kdo chce dnes dodávku Volkswagen, má opravdu velmi široké možnosti. Zvolit může původně užitkovou (a dnes již legendární) řadu T6.1, na platformě MQB postavený moderní Mulivan (T7) nebo dnes zkoušený čistě elektrický ID. Buzz. Finální volba bude samozřejmě vždy o prioritách každého z nás, osobně ale musím přiznat, že ID. Buzz překonal má očekávání.
Design by sice mohl být kapku víc retro, s prostorem vpředu se možná dalo pracovat ještě trochu lépe a nemožnost vyndat zadní sedadla také zamrzí, přesto musím uznat, že jako celek funguje ID. Buzz parádně. Obzvlášť na poměry čistě elektrických dodávek, kterých navíc na trhu zatím není tolik.
Cena jediné dostupné verze Pro zatím startuje od částky 1.593.854 Kč, v budoucnu se ale dočkáme dostupnějších i dražších (a výkonnějších) variant. Cena testovaného kousku se ale s ohledem na různá vylepšení (funkční i komfortní) nakonec vyšplhala až na částku 2.075.683 korun, což už mi přijde docela dost. Pokud ale toužíte po stylu, bodech za ochranu přírody, potřebujete víc prostoru a netrápí vás finance, může být ID. Buzz velice zajímavou volbou.
Nejlevnější verze modelu | 1.593.854 Kč (ID. Buzz Pro) |
Základ s testovaným motorem | 1.593.854 Kč (ID. Buzz Pro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.593.854 Kč (ID. Buzz Pro) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.075.683 Kč (ID. Buzz Pro) |
Plusy
- Retro design
- Moderní a prostorná kabina
- Jízdní komfort
- Obratnost
- Slušná spotřeba a dojezd
Minusy
- Vyšší cena
- Prozatím omezená nabídka
- Nevyužitý prostor vpředu
